Etter noen dagers tilbakelent bekjentskap med Lexus IS 300h FSport S, er det bare å tilstå: Dersom komfort er aller viktigst for deg ved valg av bil, kan du like godt prøvekjøre Lexus først som sist. Og det er nesten likegyldig hvilken modell du velger – komforten er enestående over hele modellspekteret.
Bilen jeg kjørte, er en rommelig sedan – knapt 4,70 meter lang og 1,81 m bred. Egenvekten er 1680 kg.
På veien er dette den reneste komfort-bombe: Tyst og stille, myk og behagelig i alle bevegelser, og selvfølgelig leveres det ikke det minste rykk fra verken kraftoverføring, bremser eller styring heller. Kjøreturen foregår i en slags opphøyd harmoni som bare må oppleves!
IS 300h FSport S kan også bite fra seg ytelsesmessig. Som andre Lexus-modeller er også dette en hybrid (derav h-en i navnet). I dette tilfellet har den en 2,5 liter bensinmotor med 181 hk, og en elektromotor som leverer 143 hk.
For hybride modeller blir likevel ikke 2 + 2= 4, så glem å summere effekttallene, noe som ville gitt 324 hk! Det korrekte tallet for samlet systemeffekt er derimot 223 hk, men i min verden rekker dette uansett svært langt! Kreftene styres elegant via en særdeles fin trinnløs automatgirkasse.
Toppfarten er oppgitt til 200 km/t, akselerasjon 0-100 km/t går på 8,3 sekunder.
Fabrikken sier at bilen skal klare seg med 0,42 l/mil ved blandet kjøring. Det klarte jeg ikke å komme ned på, men jeg synes uansett at et blandet forbruk på litt over 0,56 l/mil er svært bra for en så motorsterk bil med bensinmotor som hovedleverandør av krefter.
Så vil du vel mene at dette er i toppsjiktet også prismessig? Vel, jeg sier selvsagt ikke at en Lexus IS 300h FSport S er en billig bil, men jeg vil uansett hevde at 605 900 kroner for bilen som beskrevet, inkludert metallic lakk og soltak og et skyhøyt utstyrsnivå, er mye bil for pengene!
Litt av det unike med Lexus er et generelt høyt utstyrsnivå på alle modeller. Dette vil du se allerede fra grunnmodellen Comfort, som har en startpris på 442 800 kroner. Legger du på 50 000 kroner til Executive, har du en meget godt rigget luksusbil under 500 000.
Uansett modell, er bilen spekket med avanserte førerassistentsystemer og en svært funksjonell fjernbetjening av infotainmentsystem og navigasjon.
Overbevisende, rett og slett…