Hyundai gjør mye riktig for tiden, og nylig fikk jeg ta del i presentasjonen av det som kan bli en utrolig viktig modell for koreanerne også her på berget – B-segment-SUVen Kona.
Bilen kommer som elbil med lang rekkevidde neste år, og over 8000 potensielle kunder har allerede satt navnet sitt på importørens reservasjonsliste! Det blir garantert flere…
De første KONA electric forventes å være på norske veier i juni 2018. Bilen blir tilbudt med batteripakker på 39,2 kWh og 64,2 kWh, og ser ut til å bli den aller første folkelige fullelektriske SUVen på markedet.
Inntil videre får vi nøye oss med Kona med bensinmotor, men det er slett ikke noe dårlig alternativ, bekreftet vår første prøvekjøring av bilen i området rundt Barcelona.
I sin klasse er Hyundai Kona en av de rommeligste SUV-modellene, og ganske sikkert den best utstyrte. Den blir også en vinner på pris: Selv med både Plusspakke, Teknikkpakke og skinninteriør når ikke prisen opp i 310 000 kroner. Det som da gjenstår er soltak, og det betyr 10 000 kroner til.
Da får man en bil med full LED nær- og fjernlys og fjernlysassistent, 8 tommer berøringsskjerm med navigasjon (TomTom-basert), Apple CarPlay og Android Auto, automatisk avdugging, meget bra head-up display, ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer, blindsonevarsler, ryggeradar for kryssende trafikk, trådløs lader til smarttelefon, 18 tommer lettmetallfelger, el.justerbart fører- og passasjersete som også har ventilasjon – og uten pristillegg kan man dessuten velge mellom tre alternative kontrastfarger på sømmer, luftdyser, setebelter, ring rundt girspak og startknapp. Dette er bare smakebiter fra en nesten endeløs og imponerende liste over standardutstyr medregnet pakkene.
Uten noen ekstra pakker er startprisen for bilen 251 900 kroner, og selv da får man en bil som er godt utstyrt.
Mest trolig blir det nok likevel topputgaven som vil friste flest kjøpere mest.
Hyundai Kona er på markedet med bensinmotor allerede i neste måned. Den kompakte SUVen kommer da med forhjulsdrift, 6-trinns manuell girkasse, og en overraskende kjapp 1,0 liter motor med 122 hk, og med imponerende trekkraft. Også i høye gir skjer det virkelig noe når pedalen trykkes ned for å få ekstra kraft til eksempelvis forbikjøringer.
Bilen produseres også med 1,6 liter bensinmotor med 177 hk og DCT dobbeltclutch automatgirkasse, men denne blir ikke tilgjengelig i Norge. Trolig ville den blitt for dyr.
Men 1,0-literen med sine 122 hk er en kraftkilde det er lett å leve greit med. Ikke bare har den gode ytelser, den ser også ut til å være sparsom med dråpene. For den som ikke på død og liv må ha elbil – og som kanskje har behov for å kjøre med tilhenger – er dette et svært godt alternativ i sin klasse.
Vil du likevel vente på elbil-utgaven, så kan altså den leveres fra juni neste år. Den største batteripakken har en oppgitt rekkevidde på over 500 kilometer (NEDC), og uavhengig av batteripakke vil bilens elmotor levere en effekt på hele 150 kW, eller 204 hestekrefter. Dermed er det all grunn til å forvente at helt nye Hyundai KONA electric blir en kjapp og morsom bil å kjøre.
Ombordladerens kapasitet økes fra 6.6 kW, som på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Dette muliggjør raskere hjemmelading. Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens ladehastigheter.
Morten Brusletto i Hyundai Motor Norge presiserer for øvrig at Hyundai Kona og Kia Stonic ikke er søstermodeller. Hyundai har utviklet en helt ny SUV-plattform for Kona, med vekt på høy bakkeklaring, et bredere og mer romslig chassis, og korte overheng med lang akselavstand.