Kraftig ripe i lakken – for flere?

VW skandalen

Utslippsjukset med Volkswagen dieselmotorer i USA gir verdens for tiden største bilprodusent en kraftig ripe i lakken. Her holder det ikke med ”Smart repair”; full oppretting og lakkering må til, billedlig talt.

I dag er det vanskelig å spå det endelige utfallet av saken. Informasjon strømmer på, både om tilsvarende tilfeller i Tyskland (og Norge, for den saks skyld) og om salgsnekt for mistenkelig motoriserte biler i Sveits. Mens jeg skriver, kommer også meldingen om at et par millioner Audi må plusses på listen over uregelmessigheter, foruten et større antall Skoda og Seat.

Affæren kostet toppsjefen i VW jobben (selv om han pensjonsmessig ser ut til å overleve greit), og Porsche-sjefen er satt på som ryddegutt. Uriaspost? VW varsler dessuten organisasjonsendringer – og konsernet har høstet ros for en ydmyk tilnærming til krisen. Slik saken sto, var det

heller ingen alternativer til å legge seg paddeflat.

For min del tror jeg VW vil komme ut av denne stormen med mindre skader enn dieselmotoren på litt sikt, selv om affæren kommer til å koste konsernet voldsomme beløp. Ikke minst vil vanvittige amerikanske gruppesøksmål bidra til dette.

Volkswagen er imidlertid en knallsterk merkevare, og folk glemmer som kjent fort. Selv om VW neppe vil være verdens største bilprodusent verken i andre halvår i år eller neste år, så vil selskapet uten tvil være godt på sporet igjen relativt raskt.

Dette vil de klare også uten fokus på dieselmodeller, for VW har både kompetanse, teknologi og øvrig motorprogram som står seg meget godt i konkurransen. Og gjett om det vil bli passet på for å unngå tilsvarende eller lignende tabber i fremtiden!

For dieselmotoren ser det noe tøffere ut fremover. Affæren har satt søkelyset på motorens helseskadelige utslippspotensial på en så grell måte at lovgiverne nå må sette foten ned.

På kort sikt vil dette bety nye og langt strengere regler for utslippsberegning, noe som – også på kort sikt – vil gjøre bilene med de største utslagene så mye dyrere at de mister all konkurransekraft.

På kort sikt vil det også bety at pendelen vil svinge enda raskere til fordel for små turbobensinmotorer og hybrider. Og elbil-selgerne får garantert også sin del av medvinden.

Mange spørsmål er fortsatt ubesvart. For eksempel spør mange om det er bare VW som har jukset, eller om dette også kan gjelde flere produsenter?

Bare tiden vil vise…

Følg og lik oss: