Om kort tid er Mercedes-Benz leveringsklare med svært attraktive EQ Power ladbare utgaver av A-Klasse modellene. Det dreier seg om ladbare hybrider med klasseledende elektrisk rekkevidde på opptil 69 km, og kapasitet til hengervekt på 1.600 kg. Prisene er i skrivende stund ikke klare, men WLTP-rekkevidden tilsier hyggelige avgiftslettelser.
Mye kraft og gode ytelser
GLA – og ikke minst lekre CLA Shooting Brake – er blant de modellene som skaffer Mercedes-forhandlerne flest nye kunder allerede, og med disse nye ladbare variantene tipper jeg at tilsiget vil øke merkbart! For hør bare her:
– Systemeffekt 218 hk
– Dreiemoment 450 Nm
– Akselerasjon 0-100 km/t på 6,8 sekunder
– Flatt bagasjeromsgulv
– Toppfart opptil 240 km/t (CLA 250e Coupé)
Les også: Det startet med Mercedes-Benz S-Klasse: I dag har alle ABS
0-100 på 6,8 sekunder
Den elektriske motoren har en effekt på 102 hk og er sømløst integrert i drivlinjen. Den jobber sammen med en firesylindret bensinmotor på 1,3 liter og 160 hk, noe som altså totalt gir en systemeffekt på 218 hk.
Ikke uventet er det coupé-modellen som er raskest fra 0 til 100 med sine 6,8 sekunder. Shooting Brake er bare tiendelet bak (6,9), mens GLA trenger 7,1 sekunder.
Også toppfarten er høyest for CLA 250 e Coupé med 240 km/t. Tilsvarende tall for Shooting Brake og GLA er henholdsvis 235 km/t og 220 km/t. Elektrisk toppfart er 140 km/t.
Bildet under: Shooting Brake-utgaven er min favoritt i A-Klasse.
Opptil 69 el-kilometer
Forbrukstallene for ladbare hybrider er absolutt interessante. Mercedes oppgir et blandet bensinforbruk på 0,14 – 0,18 l/mil, mens forbruket av strøm skal ligge fra 1,48 til 1,61 kWh/mil. CO2-utslipp ved blandet kjøring: 31 – 42 g/ km.
Med elektrisk rekkevidde opptil 69 km, gir disse modellene mulighet til å gjøre unna all hverdagskjøring innenfor «normal» bruk på ren strøm.
Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 15,6 kWh, og de kompakte EQ Power-modellene kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC). Med sistnevnte med 24 kW tar det bare 25 minutter fra 10 til 80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW gjennomføres lading på 1 time og 45 minutter fra 10 til 100 prosent.
Flatt gulv
For å optimalisere bagasjeromsplassen er eksosanlegget fullstendig redesignet. I stedet for å strekke seg til enden av bilen, avsluttes dette nå midt under kjøretøyet. Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som gjør at batteriet kan plasseres under baksetene. Dette resulterer i minimalt tap av bagasjeromplass sammenlignet med søstermodellene, og sikrer helt flatt gulv.
Avanserte løsninger
Det nye brukergrensesnittet MBUX er selvsagt på plass, med spennende funksjoner som stemmestyring og augmented reality-navigasjon. Et nytt elektrisk program introduseres til nykommerne, og gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down. I dette programmet kan man også styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.
Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene Komfort, ECO og Sport slik at man kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteriet til bynære strøk.