Det finnes nok noen ganske få konkurrenter som kommer nær opp mot de suverene langtur-egenskapene til nye Mercedes E-Klasse, men jeg kan i øyeblikket ikke se noen som er forbi. Dette sier jeg etter en frisk runde fra Oslo til München og tilbake. Rett nok med Color Line Kiel-Oslo på returen, så sparte vi ikke så få kilometer kjøring der, men vår roadtrip endte likevel på drøyt 2000 kilometer.
VI, var undertegnede, sønn og bror; tre voksne herrer (en til og med ”godt voksen”) med oppakning for en drøy ukes tur til Bayern. En mangeårig tradisjon ble dermed holdt i hevd også i år.
Bilvalget var slett ikke tilfeldig, vi hadde lenge vært spente på hva All-Terrain versjonen av nye E-Klasse sto for, og nå fikk vi sjansen til å finne ut av det, under forhold som passer bilen som hånd i hanske: Lange distanser med mulighet for høye hastigheter.
Joda, firehjulstrekk og alt det der er selvsagt under vanskelige kjøreforhold en like sterk side, men 4Matic fra Mercedes kjenner vi godt fra flere tidligere møter, og vet hva systemet står for – hvilket ikke er snaut!
Denne gangen ble det altså primært komfort og hastighetsegenskaper som sto i fokus, med lange fri fart-strekninger på Autobahn som testløype. Også dette er tradisjonelt en uhyre sterk Mercedes-disiplin. 220 D 4Matic All-Terrain skuffer ikke her heller, med langturegenskaper fra aller øverste hylle. Dette gjelder først og fremst en fantastisk kjørekomfort, et gjennomført godt støydempet indre, og ytelser som virkelig gjorde det mulig å få med seg fordelene ved å kunne kjøre så fort man ønsker.
Under panseret har bilen en 4-sylindret dieselmotor på 2 liter. Den leverer 194 hk, og har et høyeste dreiemoment på 400 Nm, ubrutt fra 1600 til 2800 omdreininger. Dette rekker til en toppfart på 232 km/t og akselerasjon 0-100 km/t på 8 sekunder. Ingen ting vi opplevde ga grunn til å tvile på noen av disse tallene, snarere tvert imot…
Fabrikken oppgir ellers et forbruk ved blandet kjøring på 0,53 l/mil, og på landevei 0,51 l/mil. Det siste er, så vidt jeg husker, basert på jevnt 90 km/t, så når vi oppnådde 0,74 l/mil med dobbelt så høy hastighet, og mer enn det over lange strekninger, synes vi faktisk motoren er svært økonomisk i drift. Vi snakker om høy fart, stor bil, og tre voksne med bagasje.
Og mens vi er inne på bagasje: I god E-Klasse tradisjon er bagasjerommet meget stort. Feller man ned baksetet kan opptil 1820 liter volum stå til rådighet. Nyttig med skjulte rom under dørken, og en utforming som gjør rommet særdeles enkelt å utnytte effektivt.
Så er også Mercedes-Benz E-Klasse en stor bil – 4,95 m lang og 1,86 m bred, mens høyden er knappe 1,50 m. Bakkeklaringen er betydelig høyere enn standard E-Klasse stasjonsvogn, og kan innstilles på tre forskjellige nivåer, avhengig av hva forholdene krever. Akselavstanden nærmer seg tre meter, noe som forklarer atskillig om grunnlaget for de supre veiegenskapene. Luftfjæring bidrar selvsagt ytterligere. Egenvekten er 1825 kilo.
Noe av det som imponerer aller mest, er likevel det nye førermiljøet, som domineres av den nye Widescreen Cockpit, der to høyoppløselige 12,3 tommers skjermer smelter optisk sammen bak et felles dekkglass. Løsningen omfatter som kombiinstrument et stort førerdisplay med virtuelle instrumenter, og et mediedisplay rett over midtkonsollen, med blant annet en kartvisning som nesten tar pusten fra en.
Optikk, informasjonsvalg og visning kan man selv konfigurere i variantene Classic, Sport og Progressiv. Visningen korresponderer også med valgt kjøremodus, selvfølgelig.
Mens vi er på disse trakter, nevner vi den brukervennlige touch-pad’en i midtkonsollen der man kan velge funksjoner til multimediesystemet med en- eller tofingerbevegelser, og det nettkompatible multimediesystemet Comand Online, som byr på det aller meste innen infotainment, navigasjon og kommunikasjon.
For første gang er det også berøringssensitive touch control-knapper på rattet i en bil. I likhet med for eksempel overflaten på smarttelefonen, reagerer disse presist på både vertikale og horisontale fingertuppbevegelser, og gjør det mulig å styre infotainmentsystemet og store deler av førerinformasjonen nærmest intuitivt fra rattet.
Ergonomien på førerplass skal det kun gis terningskast 6 for. Ikke minst liker vi den lille og veldig enkelt betjente girspaken på høyre side av rattstammen. Den styrer en 9-trinns 9GTronic automatgirkasse: Spaken oppover er revers, nedover er drive/forover – og knappen på enden er parkeringsmodus. Enklere kan det ikke gjøres. Husk bare at dette ikke er vinduspusserhendelen, som på andre biler – den funksjonen er hos Mercedes integrert med armen for lys- og blinklysfunksjoner på venstre side. Uvant, men dette venner man seg fort til.
Hos Mercedes er tradisjonene for avansert sikkerhetsutrustning både lange og gode, og merket er i tet på dette området – også. Til dette hører bl.a. effektive systemer for å forebygge/hindre kollisjoner og hindre påkjørsel av for eksempel gående som plutselig kommer ut i kjørebanen. Bilen har ellers aktivt panser, automatisk barneseteregistrator og alt som hører med av kollisjonsputer. Viktig er også selvkjøringsegenskaper som er tatt et skritt lenger enn hos de fleste andre.
Prøvebilen hadde som ekstra utstyr blant annet nøkkelfri låser og tenning, svært effektive multibeam LED lys, parkeringspakke med 360 grader kamera, parkeringsvarmeapparat, minne på både fører- og passasjersete foran, panoramasoltak, head-up display, Burmester surround sound osv. osv. Widescreen Cockpit og Comand Online er – for ordens skyld – tilleggsutstyr.
Prisen for denne imponerende pakken av en bil er 1 030 200 kroner, men knapt 313 000 utgjør tilleggsutstyr, for startprisen for E220 D 4Matic All-Terrain er nemlig 717 900 kroner.