– Denne gleder vi oss veldig til! Det sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef i Peugeot Norge.
Bilen han snakker om er 508 SW, stasjonsvognutgaven av den nye generasjonen 508. At importøren gleder seg, er forståelig. Bilen kommer i salg rett over nyttår med bensin- og dieselmodeller, og litt lenger ut i året kommer den også som plug-in hybrid.
Ser bra ut
Igjen kommer en ny Peugeot med lekkert design. Både 508 sedan og 508 SW er biler mange vil snu seg etter når de dukker opp på det norske markedet. Peugeot har valgt rammeløse dører nettopp for å kunne gjøre bilen så lav og sportsligsom mulig.
Bildet:
Peugeot 508 sedan har heller ikke noe å skamme seg over designmessig.
Noe av det man vil legge merke til, er at stasjonsvognen nå er 6 cm lavere enn. forgjengeren, og har nesten samme høyde som sedan-modellen. Ikke bare ser dette bra ut; nesten som en firedørs coupé som er strukket litt ut i lengden, det gir også bedre aerodynamikk.
God plass
Det siste har med både forbruk og utslipp å gjøre, og det samme gjelder vekten, som er redusert med rundt 70 kilo, avhengig av modell.
Stasjonsvognen er 4,78 meter lang, og den innvendige plassen er bedre enn i forgjengeren. Bagasjerommet sluker 530 liter, og legger man ned baksetene blir over 1700 liter tilgjengelig.
Førerplassen har siste generasjon av Peugeots smarte i-Cockpit, og selvfølgelig rommer nyheten også mye ny teknologi og assistansesystemer.
Peugeots i-Cockpit slik den tar seg ut i nye 508.
Mye utstyr
Til det mer avanserte hører for eksempel bilens nattkamera, et infrarødt kamera som fanger opp bevegelser foran bilen uansett om det er natt eller dårlige kjøreforhold. Rekkevidden til dette systemet er 200 meter. Dette er lenger enn lysene rekker, og det som fanges opp blir vist direkte i bilens digitale head-up display (HUD).
Full parkeringsassisstent (sammen med automatgirkasse) kan ta seg av både styring, akselerasjon og bremsing slik at parkering går som en lek, ifølge fabrikken. Til høydepunktene hører også LED frontlys med EVS, aktiv filskiftvarsling og adaptivt baklys.
Plug-in kommer
Elbil-tilhengere som gjerne vil ha Peugeot må nok vente enda en tid. Den nærmeste forsmaken er en plug-in hybridutgave av 508 SW. Den kommer mot slutten av neste år, og vil ha en turbo bensinmotor kombinert med en elmotor på 110 hk. Elektrisk rekkevidde vil bli 50 kilometer (WLTP), og batteriene er plassert under baksetet slik at det store bagasjerommet ikke påvirkes.
Innsyn til en god førerplass.
Mest diesel og bensin
Nye 508 og 508 SW kommer med bensinmotorer på 180 eller 225 hk, begge utviklet på basis av PureTech 1,6. I tillegg blir det hele tre BlueHDI dieselmotorer å velge fra – alle med avansert avgassrenseteknologi: 130 hk (manuell eller automatgir), 160 hk eller 180 hk. Alle motorer har Start & Stop teknologi.
Og hvis du er en av dem som stusser på motorprogrammet, må jeg minne om at det finnes en verden utenfor Norges grenser. Der er elbilsalget fremdeles helt i startfasen.
Langt igjen til norske tilstander
De store markedene velger fortsatt i all hovedsak fossile motorer, selv om det er en raskt voksende interesse for elektrifiserte biler også i store billand som Tyskland, Frankrike og Storbritannia. Det er likevel meget langt igjen til norske tilstander når det gjelder andel av nybilsalg.
Det kommer, men vil ta tid. Imens vil disse markedene fortsatt helst ha bensin- og dieselmotorer.
Potensial i fallende segment
En av utfordringene for den nye 508-serien, er at den plasserer seg i et markedssegment som er på vikende front. D-segmentetrepresenterer, ifølge Peugeot, likevel fortsatt 1.400.000 biler i Europa, og hver tredje solgte D-segmentbil i vår verdensdel er en stasjonsvogn.
Blant disse har 508 SW potensial til å bli en sterk utfordrer.
Også skrått bakfra har bilen et ytre som vil bli lagt merke til.