Lexus LC V8: Kongebil i GT-klassen!

Lexus 4
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Den har et design det er vanskelig å se seg mett på – og et interiør som ikke ligger langt etter, Lexus LC 500 V8. Denne griselekre 2+2 sportscoupéen snur hoder overalt hvor den viser seg, oppdaget vi fort under noen dagers prøvekjøring i Syd-Tyskland og Østerrike.

Prøvebilen vår hadde den usedvanlig lekre Radiant Red-lakken, som i alle fall ikke dempet oppmerksomheten fra omgivelsene. Og når V8-motoren lot seg høre i tillegg, var det nok enkelte som var nær ved å folde hendene!

For man kan si og mene akkurat hva man vil, men V8 er og blir V8! Det mektige draget du får er én sak, at den er mer voksen i røsten enn mer småvokste slektninger betyr også mye for mange av oss. Og Lexus LC 500med V8-motor leverer så det holder i begge kategorier!

V8 er nå V8, da.

Sterk og rask

Motoren er fri for turboer og andre former for tilleggsrespirasjon, men 477 hester og 540 Nm dreiemoment fra 5,0 liter slagvolum leverer likevel en rivende akselerasjon for den drøyt 1.941 kg tunge bilen. Fra stillstand til 100 km/t på 4,4 sekunder er meget kjapt, selv om den akkurat her må se seg slått av enkelte av de verste tyskerne. Til gjengjeld har flere av disse rundt 100 hester mer, og det må jo på en eller annen måte merkes.

Toppfarten oppgir Lexus til 270 km/t. Dette er ca. 20 km/t fortere enn den selvladende hybrid-modellen av bilen, som har V6-motor og en systemeffekt på 359 hk, og som står i norsk prisliste fra drøyt 1,1 million kroner.

Vanskelig å se annet enn fornøyd ut i en slik setting!

V8 som på skinner

V8-motoren er for øvrig håndlaget, og kreftene distribueres til bakhjulene via en nydelig 10-trinns automatgirkasse. Bensinforbruk ved blandet kjøring, om det skulle være av interesse, blir fra fabrikken oppgitt til 1,15 l/mil, men er neppe det tallet LC V8-kunder først ser på når de vurderer denne praktfulle bilen.

Jeg kjørte bilen både i fri fart-soner på autobahn i Tyskland, og i Alpene, det meste av den tiden i Tirol i Østerrike. I høy motorveihastighet er bilen overbevisende stabil og responsrask, det går som på skinner helt opp til toppfart.

Vakker bil i vakker natur – Lexus LC 500 V8 har et design som kan ta pusten fra de fleste.

Full kontroll

Kjøreopplevelsen var nok likevel morsomst og mest imponerende på østerrikske alpeveier, der det er mer enn nok av svinger å kose seg med. For det inviterer denne bilen virkelig til, med lavt tyngdepunkt, passe skarp styring og et fjellstøtt veigrep.

Fra et førersete man sitter nesten som støpt nedi, oppleves kontrollen over bilen som fullkommen, selv om den er ekstra hoftebred bakover. Her er layouten gjennomtenkt, og alt ligger godt til rette, med særlig vekt på de viktigste funksjonene, som for eksempel velger for kjøremodus. Sammen med noen andre sentrale funksjoner har den fått plass på rattet.

I dette førermiljøet er det særdeles gode trivselsmuligheter.

Baksete? Nå ja…

Ellers er vakkert et ord som faller lett på tungen når interiøret skal beskrives. Fine materialvalg, håndsydde detaljer, girhendler i magnesium og dørtrekk i Alcantara, er alle med på å gjøre livet ekstra trivelig.

Til god kontroll og oversikt hører selvsagt også den store multimediaskjermen som betjenes med berøringsplaten på konsollen.

Lexus LC 500 V8 er en 2+2 sportscoupé. Det betyr (som vanlig) glimrende forhold i forsetene – og et baksete som har mer symbolverdi enn praktisk; ikke alt for store barn får plass, heller ikke mer.

Bagasjerom på 197 liter er heller ikke mye å reise på langtur med, men for en weekend-bag rekker det selvsagt.

Mye er lett – men tung blir den likevel

Noen liten bil er det likevel ikke. Lengden er 4,77 meter, bredden 1,92 meter og akselavstanden 2,87 meter. Høyden er 1,35 meter, så den plasserer seg trygt inne blant «markkryperne».

Jeg har nevnt egenvekten på 1941 kg. Bilen er tung, til tross for at det er brukt flere innslag av lett, karbonforsterket plast – og både dører, bagasjeromslokk og panser er i lettvekts aluminium. Til gjengjeld er vekten med på å sikre stabilitet og grep.

Stor, funksjonell og brukervennlig skjerm.

Topp kjørelys

Robuste bremser med skivediameter på 399 mm foran og 358 mm bak – begge ventilerte – har kalipere med seks stempler foran og med fire stempler bak i et 4-kanals ABS-system med fire sensorer, elektronisk styrt bremsekraftfordeling og bremseassistent.

Hjulene står til bilen: 245/40 R21 foran og 275/40 R21 bak.

Meget godt trippel LED kjørelys med fjernlysautomatikk er med på å lette mørkekjøring betydelig. Høyt utstyrsnivå hører naturlig med i en bil som denne, og Lexus LC skuffer ikke her heller. Her finnes det meste – og litt til.

Lekkert!

Sikkerhetsmessig hevder bilen seg også godt, med viktige detaljer som bl.a. adaptiv cruise kontroll i alle hastigheter, blindsonevarsel med varsling for kryssende trafikk ved rygging, fotgjengervennlig popup-panser, skiltgjenkjenning, filskiftvarsling, filassistanse med tretthetsvarsling, Pre-Crash system og adaptivt fjærsystem.

Smak og behag er forskjellig, men for min del må jeg si at Lexus LC 500 V8 er en av de aller lekreste bilene i sitt slag jeg har kjørt. At veiegenskapene står helt i stil – minst! – svekker selvsagt heller ikke inntrykket av et stykke vel gjennomført japansk ingeniørkunst.

Det er jo bare å beklage at en pris på pene kr. 1.620.000,- plasserer den godt utenfor rekkevidde…

… ikke særlig mindre potent forfra!

Dette er hva jeg kaller en potent hekk!

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com