Liten og lett bil – eller stor og tung?

Suzuki Ignis
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Bildet øverst: Lille Suzuki Ignis scorer jevnt bra på det meste. Foto: Frank Williksen

Er det best med liten og lett bil – eller stor og tung? Vi har gransket hva biler veier – og yter. Du tror kanskje at de små veier mindre, men gjør de det? Poenget er å se på hvor tung hver meter bil er. Og hva vekten betyr i belastning på motoren. Her ser vi nærmere på hva som kan kalles bilens energi-fasit.

Av Stein Bekkevold

Og vi må sjekke hva bilen bruker. Og hva den fikk av poeng da den ble krasjet, i Europas store, offisielle krasjprogram Euro NCAP – der bilen bedømmes for nivået på hvert sikkerhetselement, som fotgjengerbeskyttelse ved påkjøring, evne til å beskytte passasjerene ved kollisjoner og rundvelt, og så videre.

Alle tall har vi fått fra registeret hos Vegdirektoratet. Takk for at dere stilte opp!!

Obs: Legg merke til at motoreffekt nå SKAL oppgis i kilowatt (du har ikke hestekrefter i stekeovnen?) og dreiemomentet i newtonmeter Nm. Ikke alle importører oppgir momentet enda det er et nøkkeltall for hvor flink motoren er til å dra bilen, og hvor ofte du eller girkassen må gire. Husk: 100 kW er 136 hk. 100 hk er 74 kW.

Ford Focus er en sprek familiebil, med 13,6 kg vekt til hver kW.

Her noen resultater for mellomstore biler:

Ford Focus ST er 4,38 meter lang og har en sprek bensinmotor på en liter som yter 92 kW og 170 Nm. Bilen har nettovekt 1.247 kilo. Hver meter veier altså 285 kg. Hver liter motor yter 92 kW og 170 Nm. Motoren belastes derfor med 13,6 kilo pr kW og med 7,3 kg/Nm. Oppgitt forbruk er 0,56 liter pr liter motor.

Citroen Cactus er 4,17 m lang, og har en 1,2 liters motor på 81 kW og  205 Nm, bilen veier 1.140 kg. Det betyr en metervekt på 273 kg/m. Motoren har en litereffekt på 81 kW/1,2 liter, altså 68 kW/liter – momentytelsen er 142 Nm/liter. Motoren belastes med 14 kg/kW og 5,6 kg/Nm. Oppgitt forbruk er 0,33 liter/liter motor.

Slående forskjeller

Her ser du noen slående forskjeller: Focus veier 285 kg/meter mens Cactus veier 273. Focus´ motor yter 92 kW pr liter, og 170 Nm/liter. Cactus´ motor yter 81 kW/liter og 142 Nm/liter. Så hver meter Focus veier mer, dette styrer hva hver kW og Nm jobber med – der er Focus svakere pr liter.

Cactus´ motor gir mer trekkraft, fordi belastningen der er 5,6 kg/Nm mot Focus´ 7,3 kg/Nm. Dette kan bety at du må gire mer i en Focus for å få samme resultat på veien. Det betyr også at ingeniørene hos Ford har brukt mer stål pr meter bil – men de to har omtrent samme resultater i krasjtestene, så kanskje Citroën var flinkere til å beregne hvor de skulle bruke hvilke mengder (og typer) stål for å gjøre bilen rimelig kollisjonssikker? Men de bommet når det gjelder sikkerheten ved rundvelt, der de bare fikk 56% av mulig poengsum. Focus scoret bedre.

Audi A1 har høy score på det meste i Euro NCAP. Foto: Frank Williksen

Og nå ser vi nærmere på de aller minste bilene.

Audi A1Sportback er 3,973 m lang, veier 1.060 kg, har 1 liters motor på 70 kW, og bruker 0,42 liter/mil; meter-vekten er altså 265 kg og effektbelastningen 15,1 kg/kW. Forbruket er godtagbart og krasjsikkerheten ok. Euro NCAP sier nemlig at bilen får 5 stjerner totalt, og at den får høy score på det meste, inklusive 80 av 100 mulige på rundvelt.

Fiat 500 er liten – 3,57 m lang, 930 kg tung, har motor på 0,88 liter og 62 kW, og forbruk 0,38 l/mil. Det gir metervekt 258 kg, og effektbelastning 15 kg/kW. Forbruket på 0,38 l/mil er fint – men Euro NCAP gir bilen bare 3 stjerner totalt, lavt (49 av 100) på passasjerbeskyttelse og bare 27 av 100 på sikkerhet ved rundvelt. Liten, lett, spinkel og ikke så veldig sikker. Dessverre.

Mini One er 3,982 m lang, veier 1.150 kg, har en 1,198 liters motor på 75 kW, og bruker 0,48 l/mil. Så meter-vekten er 287 kg, effektbelastningen er 15,3 kg/kW. Forbruket er vel en tanke høyt, men motoren er jo sprek. Euro NCAP gir bilen FIRE stjerner, men sier at den egentlig er ganske svak på det meste av beskyttelse. Du kan jo sjekke selv på euroncap.com.

Peugeot 208 er fire meter lang, veier 975 kg, har en 1,2 liters motor på 60 kW, med forbruk 0,48 l/mil. Meter-vekt 244 kg, effektbelastning 16 kg/kW. Forbruket er vel litt høyt på en så lett bil, men det kan skyldes lavt effekt-uttak, og effektbelastningen. Euro NCAP gir bilen fire stjerner med bra score jevnt over, litt svak (56 av 100) på fotgjengerbeskyttelse.

Renault Clio er fire meter lang, veier 1.090 kg og har 1 liters motor på 74 kW. Forbruk 0,43 l/mil. Meter-vekt 273 kg, effektbelastning 14,7 kg/kW. Her kommer vel forbruket av høyt effekt-uttak. Lett på gassen er lurt. Euro NCAP gir Clio FEM stjerner og høy score på alt. Godt konstruert og bygget bil!

Skoda Citigo er liten – 3,6 m lang, veier 861 kg, har en motor på 1 liter og 44 kW, og bruker 0,41 l/mil. Metervekten er 239 kg og effektbelastningen 19,6 kg/kW. Forbruket er også her litt høyt i en så lett bil, men se på effektbelastningen da! Euro NCAP gir Citigo bare tre stjerner, den får 46 av hundre for fotgjengersikkerhet og 55 for rundvelt. Men du sitter altså rimelig trygt i den så lenge du ikke ruller rundt …

Suzuki Ignis er 3,7 m lang, veier 910 kg, har en motor på 1,2 liter og 61 kW, bruker 0,42 l/mil. Metervekt 246 kg, effektbelastning 15 kg/kW. Forbruket er kanskje en tanke høyt, vær lett på gassen! Euro NCAP gir Ignis uten sikkerhetspakke (!) tre stjerner men den får du nok ikke i Norge. Full pakke får fem og høy score på det meste. Sjekk prisforskjellen! Det koster å spare liv og skader …

Gjennomsnitt

Gjennomsnittlig metervekt er 259 kg. Gjennomsnittlig effektbelastning er 15,8 kg/kW.Dersom metervekten er et uttrykk for smart/ikke så smart materialbruk ligger jo Citigo og Peugeot 208 godt an, men det må du jo sammenligne med sikkerhetstallene fra Euro NCAP. Effektbelastning og literforbruk skulle gå hånd i hånd, også det kan du sjekke. Det er f. eks. godt gjort av Skoda å pine Citigo ned i 0,41 l/mil med en belastning på 19,6 kg/kW.

Volvo V60 – stor og sikker. Foto: Frank Williksen

Vi tittet også på en litt større familiebil, Mercedes A200 sedan – og den meget romslige Volvo V60 stasjonsvogn. Neste gang utvider vi søket.

Mercedes A200 er 4,42 m lang, veier 1.300 kg og har en 1,3 liters turbo bensinmotor på 80 kW og 180 Nm, med forbruk 0,5 l/mil. Dette gir en metervekt på 294 kg. Effekt-belastningen blir 16,2 kg/kW og momentbelastningen 1300/180= 7,2 kg/Nm. Spesifikk effekt er 80/1,3= 61,5 kW/liter, og spesifikt moment er 180/1,3= 138,5 Nm/liter. Bilen er bare 1.300 kg tung, og motoren i denne varianten er beskjeden, det ser du av tallene for spesifikk belastning.  Her ville det vel være smart å gå opp et lite hakk i motorstørrelse.

Euro NCAP: Hele A-klassen får fem stjerner – selskapet vil ikke være bekjent av noe mindre – og ligger høyt på alt; rundvelt 75 av 100.

Volvo V60 2 l bensin turbo er 4,761 lang, veier 1.695 kg, og yter 120 kW og 265 Nm med et forbruk på 0,63 l/mil. Her er nøkkeltallene: Metervekt 356 kg/m; spesifikk effekt 60 kW/liter; spesifikt moment 133 Nm/liter; effektbelastning: 14 kg/kW; momentbelastning: 6,4 kg/Nm; spesifikt forbruk: 0,32 l/liter motor.

Euro NCAP: 5* høy score, men bare 74% på fotgjengersikkerhet, mens 76 % på rundvelt er bra. Her legger vi merke til at sikkerhet koster vekt, for 356 kg/meter er temmelig høyt. Men de har vært svært flinke med motoren, den drar på mange kilo men bruker mindre pr liter motor enn mange av de mindre bilene.

Nå skjønner du litt av den hodepinen utviklingsingeniører sliter med for å få alle kompromissene på plass, til en overkommelig pris – om vi et øyeblikk ser bort fra Norges saftige avgifter. Disse bilene koster ikke stort mer enn halvparten i utlandet …

Les også: Skjedd lite med bilen? Hallooooo!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com