Luftmotstand? Nja.

3a4a578e-5fbf-4edd-9a46-9df09547243c
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Cw er tysk og er en luftmotstands-faktor (engelsk Cd – coefficient drag). Konstanten Cw sier hvor glatt bilen er. Den ligger ofte rundt 0,35. I løpsbiler er den ned mot 0,2 – jagerfly kan ha 0,02 … Så her får du vite litt om luftmotstand.

Bildet øverst: Her har du en lang, glatt og slank Ferrari Daytona som er nesten uten luftmotstand – med et Cd ned mot 0,2 – jagerfly er litt lavere …. (Foto: Ferrari)

Av Stein Bekkevold

For noen år siden gjorde bilfabrikkene – som Citroën da C5 som første seriebygde bil i verden kom med Cd på 0,32 – et digert nummer av at Cd var presset så lavt. Så de andre fabrikkene var dårligere. Her er noen fakta: Nesten ingen bil har en reell verdi på 0,3 – den kan være blåst i vindtunnel som  nær-naken modell.

Tallet kan fort øke med 10 prosent, altså til 0,33. Speil, hjul, underside øker motstanden ved virvling som ødelegger den glatte luftstrømmen over skroget. Men: Hvor viktig er koeffisienten?

Forskjell

Luftmotstand er et produkt av hastigheten v2, luftens massetetthet (i snitt 1,2 kg/m3), bilens tverrsnitt (ca 0,9 x høyde x bredde) og glattheten (lengde). Så blir dette delt på to (middelverdi, fra null m/s til aktuell v).

Om bilen har tverrsnitt 2,5 m2 og farten er 20 m/s, 30 m/s og 40 m/s – og du regner tre ulike koeffisienter 0,30 og 0,32 og 0,35, blir luftmotstanden med Cd 0,30 bare 180, 192 og 210 N (newton), og 405, 432 og 473 N med Cd lik 0,32. Med Cd 0,35 blir den 720, 768 og 840 N. Forskjellen mellom en glatt bil med Cd 0,30 og en stasjonsvogn med Cd 0,35 blir ikke særlig dramatisk før du kjører i 30 m/s (108 km/t), og øker enda mer i 40 m/s (144 km/t).

Kampflyet Saab AJS 37 Viggen hadde Cd på 0,015 og toppfart 2400 km/t – det var ekstremt spennende å være med på prosjektet … (Foto: Saab Aircraft)

Firedobler motstanden

På motorvei i 30 m/s må den glatte bilen overvinne 192 N, mens stasjonsvognen sloss mot 768 N. Motstanden er FIRE ganger større, i samme fart. Og den (beskjedne) delen av forbruket øker likt. Ved 72 km/t (20 m/s) er forskjellen 720/180, akkurat den samme; forholdet mellom de to bilenes Cd er jo lik.

Motstand styres særlig av slankhet, lengde delt på tverrsnitt – og altså av formen. Forbruksøkningen styres av girvalg og motortype, men er minimal. Og: Luftmotstanden er ikke dramatisk før du passerer ca 75 km/t, da stiger kurven bratt – bilen går jo + 20 meter i sekundet!

Stikk en hånd ut av vinduet i 40 og så i 80 km/t så kjenner du at luft har en reell masse; når du dobler farten firedobler du motstanden, forholdet er kvadratisk.

Reynolds tall

I aerodynamikk er Reynolds tall en dimensjonsløs konstant som gjør at vi kan måle modeller.Fordi luften er like tett rundt en modell i vindtunnel som en fullskala form, må luftmotstanden regnes om – slik at den stemmer.

Reynolds tall baseres på modellens lengde og diameter i forhold til ferdig produkt. Tallet er ekstra viktig når vi utvikler kampfly – og Formel 1. Og luft er en gass, og læren om strømning heter fluid-dynamikk; luft gir mer motstand desto tyngre den er – kald og tørr er lettere å overvinne enn fuktmettet og tung. Bare så du vet det.

Les også: Pigg – eller ikke?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com