Massiv Toyota-satsing på elektrifisering

Toyota Mirai
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Toyota har hittil hengt litt etter i det store elbil-kappløpet, der ikke minst tyskerne kappes om å satse mest og først. Den japanske giganten har imidlertid ikke sittet med hendene i fanget.

Nå melder selskapet om en målsetning om å selge 5,5 millioner elektrifiserte biler årlig innen 2030. Av disse skal det være 1 million nullutslippsbiler – resten er hybrid og plug-in hybrid.

I løpet av det neste tiåret skal hver eneste modell fra Toyota og Lexus finnes i en elektrifisert utgave – hybrid-elektriske biler, plug-in-hybrid, batteri-elektriske biler og hydrogen-biler.

Toyota vil også bidra til å bygge ut ladestasjoner, system for gjenbruk og gjenvinning av batterier og hydrogenstasjoner.

Nullutslippsbiler

Toyota har kommet langt i utviklingen av neste generasjon batterier for bruk i elektrifiserte og helelektriske biler, og satser på å kommersialisere teknologien tidlig på 2020-tallet.

De nye batteriene har mange fordeler sammenlignet med dagens litium-batterier. Ifølge Toyota inneholder de mindre miljøskadelige stoffer, er mer kompakte og har kortere ladetid.

Toyota vil akselerere utbredelsen av batterielektriske biler med mer enn 10 modeller tidlig på 2020-tallet, med start i Kina før bilene gradvis introduseres i Japan, India, USA og Europa.

Utvalget av brenselcelle-elektriske (hydrogen) biler vil også bli utvidet for både personbiler og kommersielle biler på 2020-tallet, lover Toyota.

Hybrid-elektrisk og Plug-in-hybrid elektrisk

Utvalget at hybridbiler vil dessuten øke, takket være videre utvikling av Toyota Hybrid System II (som finnes i dagens Prius og noen andre modeller). Det skal bl.a. komme en mer kraftfull versjon i noen modeller.

Toyota vil også øke antallet Plug-in hybrid elektriske biler på 2020-tallet.

Ambisiøse mål

Toyotas mål er å produsere 5,5 millioner elektrifiserte biler årlig innen 2030, hvorav 1 million skal være batterielektriske eller brenselcelle-elektriske (hydrogen).

Toyota var først ute med alternativ drivlinje med hybriden Prius i 1997, og har hittil levert mer enn 11 millioner hybrider totalt.

Prius plug-in fulgte opp i 2012, og i 2014 introduserte Toyota sin første brenselscelle-elektriske sedan, Mirai.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com