Toyota har hittil hengt litt etter i det store elbil-kappløpet, der ikke minst tyskerne kappes om å satse mest og først. Den japanske giganten har imidlertid ikke sittet med hendene i fanget.
Nå melder selskapet om en målsetning om å selge 5,5 millioner elektrifiserte biler årlig innen 2030. Av disse skal det være 1 million nullutslippsbiler – resten er hybrid og plug-in hybrid.
I løpet av det neste tiåret skal hver eneste modell fra Toyota og Lexus finnes i en elektrifisert utgave – hybrid-elektriske biler, plug-in-hybrid, batteri-elektriske biler og hydrogen-biler.
Toyota vil også bidra til å bygge ut ladestasjoner, system for gjenbruk og gjenvinning av batterier og hydrogenstasjoner.
Nullutslippsbiler
Toyota har kommet langt i utviklingen av neste generasjon batterier for bruk i elektrifiserte og helelektriske biler, og satser på å kommersialisere teknologien tidlig på 2020-tallet.
De nye batteriene har mange fordeler sammenlignet med dagens litium-batterier. Ifølge Toyota inneholder de mindre miljøskadelige stoffer, er mer kompakte og har kortere ladetid.
Toyota vil akselerere utbredelsen av batterielektriske biler med mer enn 10 modeller tidlig på 2020-tallet, med start i Kina før bilene gradvis introduseres i Japan, India, USA og Europa.
Utvalget av brenselcelle-elektriske (hydrogen) biler vil også bli utvidet for både personbiler og kommersielle biler på 2020-tallet, lover Toyota.
Hybrid-elektrisk og Plug-in-hybrid elektrisk
Utvalget at hybridbiler vil dessuten øke, takket være videre utvikling av Toyota Hybrid System II (som finnes i dagens Prius og noen andre modeller). Det skal bl.a. komme en mer kraftfull versjon i noen modeller.
Toyota vil også øke antallet Plug-in hybrid elektriske biler på 2020-tallet.
Ambisiøse mål
Toyotas mål er å produsere 5,5 millioner elektrifiserte biler årlig innen 2030, hvorav 1 million skal være batterielektriske eller brenselcelle-elektriske (hydrogen).
Toyota var først ute med alternativ drivlinje med hybriden Prius i 1997, og har hittil levert mer enn 11 millioner hybrider totalt.
Prius plug-in fulgte opp i 2012, og i 2014 introduserte Toyota sin første brenselscelle-elektriske sedan, Mirai.