Mazda 2: Rimelig småbil som kjører bra – og billig

Mazda2_1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Den voldsomme fokuseringen på biler med kabel, gjør at markedet «glemmer» de mange fine bensin- og dieselbilene som finnes i dag. I alle segmenter er det en rekke attraktive modeller, som aldri har vært bedre enn nå – hverken på sikkerhet, forbruk eller utslipp.

Ett av merkene som får svi mest for dette, er Mazda, som foreløpig ikke har en eneste modell med ladekabel. Fine bensin- og dieselbiler har man til gjengjeld mange av.

En av disse er småbilen Mazda2, som etter min mening er en av de mest attraktive i sin klasse, selv om konkurrentene er både mange og sterke.

Mazda2 har et innbydende design både inn- og utvendig, og bilen preges av Mazdas sans for nøyaktighet og fin finish i alle detaljer.

Hendig og kjapp

Bilens beskjedne ytre mål setter sine begrensninger for både bakseteplass og bagasjeromvolum, så noe sterkt alternativ for de lange familieturene med mange kofferter er den ikke. Men som bybil, og for par som stort sett drar på tur uten ekstra passasjerer, er den absolutt verdt å vurdere.

I trange bygater og parkeringshus er Mazda2 ideell. Bilen er hendig og kjapp å sno seg frem med, og et kjempefint ryggekamera er selvsagt til god hjelp.

Manuell girkasse

Kjøreegenskapene tåler godt å begi seg ut på landeveien også, men det er her småbil-begrensningene blir mest synlige. For min del opplevde jeg at sitteputen på førersetet er litt for kort, slik at lårstøtten ikke er den aller beste. Førerplassen er ellers bra, og alt man trenger er godt tilrettelagt og lett å nå.

Manuell girkasse blir mer og mer uvanlig, men her var det en 5-trinns variant av den sorten som fordelte kreftene. Selve girskiftet var det ingen ting å utsette på – presist og lett.

Går billig

Prøvebilen hadde bensinmotor på 90 hk. Den var grei, men heller ikke mer, og ble fort kortpustet i toppgiret i litt lengre motbakker. Personlig ville jeg absolutt ha spandert de ekstra kronene opp til den atskillig hvassere 120-hesteren.

På plussiden skal det likevel nevnes at motoren er nøysom i drift, og har en lun og lite støyende gange. Fabrikkens forbrukstall ved blandet kjøring er 0,45 l/mil. Jeg klarte ikke helt dette, men lå stort sett rundt 0,55 l/mil, innafor det også.

Mye for pengene

Min prøvebil var en Optimum, altså toppversjonen. Den kommer med utstyr som for eksempel automatisk klimaanlegg, cruise kontroll, navigasjon, filskiftvarsler, Head-up display, LED frontlykter, fjernlysautomatikk, blindsoneovervåking, delskinn seter, ryggekamera og metallic lakk.

Når det da står kr. 227.000,- på prislappen, er det lov å ymte om mye bil for pengene.

Mazda2 1,5 bensin 90 hk Optimum – Noen tall:

Motor: 1,5 liter bensinmotor, 90 hk. 148 Nm.

Drivverk: Forhjulsdrift, 5-trinns manuell girkasse,

Lengde x bredde x høyde: 4060 x 1695 x 1495 mm

Akselavstand: 2570 mm.

Egenvekt: 975 kg

Tillatt totalvekt: 1505 kg

Tilhenger m/brems: 900 kg

Bagasjerom: 280 liter

Akselerasjon, 0-100 km/t: 9,4 sek.

Toppfart: 183 km/t.

Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,45 l/mil oppgitt (eget forbruk: 0,55 l/mil)

CO2-utslipp: 105 g/km

Pris: Prøvebil som beskrevet kr. 227.000,-. Mazda2 Optimum 90 hk manuell girkasse fra 200.400,-.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com