Mazda CX-60 DE: Imponerte med mer enn beskjedent forbruk

Mazda CX-60 DE 2
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

I dag er det bare en håndfull dieselmodeller å velge blant for norske bilkjøpere, og for de fleste av dem er prisen skyhøy. Derfor hører det til sjeldenhetene å få anledning til å testkjøre en ny dieselbil – men det gjorde Mazda nylig noe aktivt med, da vi fikk stifte bekjentskap med nye CX-60 DE, en stor SUV med diesel mildhybrid drivlinje.

Av Stein Bekkevold og Frank Williksen

Det ble en slags «siste natt med (diesel)gjengen»-opplevelse, for det kommer neppe mange flere nylanseringer av dieselmodeller her i landet i overskuelig tid. Mye taler for at dette kan ha vært den siste nye bilmodellen med dieselmotor vi fikk anledning til å teste, en slags avslutning på et langvarig teknologisk bekjentskap.

Mazda CX-60 DE er en stor bil, ingen tvil om det.

Firehjulsdrift

MAZDA CX-60 ble først vist som ladbar hybrid (PHEV) 8. mars 2022. Bilen var en del av fabrikkens nyetablerte «Large Product Group», med en rekke større kjøretøy med bak- og firehjulsdrift. På grunn av overgang til bakhjulsdrift med langsstilt motor (ikke på tvers), la Mazda bilen i luksus/storbil-segmentet.

Bilen har i-Activ AWD permanent firehjulsdriftsystem. Elmotoren sitter mellom bensinmotor og girkasse slik at alle hjul kan driftes av elmotor, bensinmotor eller en kombinasjon – avhengig av kjøreprogram. Med Mi-Drive kontrolleren kan fører velge mellom fem ulike slike: Normal, Sport, EV, Off-road og Towing. Elektrisk rekkevidde som ladbar hybrid skal være 63 km, forbruk 1,5 l/100 km og CO2-utslipp 33g etter WLTP.

En førerplass der alt er på stell – og i tradisjonell stil.

Tre skjermer

Bilen har to seterekker og «i-Activ AWD» som standard i de fleste markeder. På grunn av langsgående motoroppsett, har forhjulsopphenget doble bærearmer, bak har den uavhengig flerstags-oppheng (multi-link). Bilen ser ut til å være bygget helt i stål – tørr og tom veier den rundt 2000 kg. Den har topp sikkerhetsgodkjenning av EuroNCAP.

Førerplass har tre skjermer, en full TFT LCD-instrumentklynge, et head-up-display (HUD) og en 12,3-tommers Mazda Connect-senterskjerm – ikke berøringsskjerm; displayet betjenes med en kommandokontroll.

Autonom gjenoppretting

CX-60 har førerinnstillinger med tre funksjoner. Den første er en automatisk førerposisjonsguide med kamera som ser førerens øyne og anslår høyden, og justerer autonomt sete, ratt, head-up display og sidespeil.

Autonom gjenoppretting av innstillinger har ansiktsgjenkjenning (KI) for å se hvem som kjører, og sjekker dette mot lagrede innstillinger, for førerposisjon, lyd og AC. Systemet kan lagre innstillinger for seks personer, pluss gjesteførere. En ytterligere funksjon er en inn-/ut-justering som forenkler på- og avstigning for førerplass. Bilen har Kinematic Posture Control som svakt/kontrollert bremser indre bakhjul for å hindre rulling (body roll) i sving.

Instrumenter slik vi har vært vant til å se dem i noen tiår

3,3 liter diesel

Bilen er selskapets første i en rekke av kommende ladbare hybrider. Drivlinjen kombinerte i starten en firesylindret Skyactiv-G 2.5 bensinmotor med en elmotor av permanentmagnet synkron type – uvanlig, for de fleste andre bruker asynkronmotor – en nyutviklet 8-trinns girkasse, og et LiIon batteri på 17,8 kWh. Total effekt 327 hk (241 kW) og 500 Nm dreiemoment – dette er delt ca likt mellom begge motorer. Toppfart 200 km/t. Tilhengervekt 2 500 kg.

Prøvekjørt modell har en ny 3,3 liters(!) 6-sylindret turbodiesel med 254 hk/187 kW, og dreiemoment på 550 Nm som er tilgjengelig fra 1500 til 2400 omdreininger.

570 liter

Mazda CX-60 DE Homura, som er testbilens fulle navn, er en stor og rommelig SUV – biltypen Ola Nordmann elsker over alle andre. Homura betegner utstyrsnivået i bilen, og det er meget høyt, i farten kan vi ikke peke på noen bestemt detalj vi faktisk savnet under prøvekjøringen.

Lengde på 4,80 meter og bredde 1,89 meter ruver godt på veien, og med i-Activ AWD firehjulsdrift og god bakkeklaring (185 millimeter) er vinter/hytte-egenskapene godt ivaretatt. Får med seg det meste gjør man også – bagasjerommet sluker 570 liter opp til vinduene, og legger man ned baksetene kan dette økes til 1.726 liter.

Mye betjenes herfra, oversiktlig og enkelt. Mazdas løsning med dreiehjul for flere funksjoner er en av de beste vi har sett – intuitiv og brukervennlig som få. Volumknapp ved siden av er også en kjempefin løsning.

254 hk

Størrelse og kapasitet sier også noe om vekt, og Mazda CX-60 DE er en tung bil – 1.927 kilo egenvekt inkludert fører. Til den høye vekten bidrar selvsagt den lette elektrifiseringen i mildhybrid-systemet. Likevel byr bilen på så høy nyttelast som nærmere 600 kilo, og den kan trekke tilhenger på opptil 2.500 kilo. Ingen dårlig arbeidshest, det!

Der fremme, under det store panseret, brummer Rudolf Diesels fortreffelige oppfinnelse, patentert første gang allerede i 1892, lunt. Skjønt ikke like lunt alltid – når du trår skikkelig til er det mye god låt å oppleve fra rekkesekseren på 3,3 liter med 254 hestekrefter. Distribusjon av kreftene sørger en nydelig 8-trinns automatgirkasse for.

Med Mi-Drive kontrolleren kan fører velge mellom fem ulike kjøreprogrammer: Normal, Sport, EV, Off-road og Towing. På grunn av langsgående motoroppsett, har forhjulsopphenget doble bærearmer, bak har den uavhengig flerstags-oppheng (multi-link).

Veldig smalt

Trekkraften er det heller ikke noe å utsette på – dreiemoment på 550 Nm sørger for at den store og tunge bilen klarer 0-100 km/t på friske 7,4 sekunder. Toppfart 219 km/t har mest teoretisk interesse.

Med denne bilen passet det spesielt godt med et par turer til hytta i Fyresdal. Tur/retur er dette 450 kilometer, og veiene er av skiftende kvalitet, for å si det slik. E134 til Brunkeberg er greit nok, men derfra blir det en annen sak – svingene avløser hverandre mer og mindre hele veien frem, og det er lange strekk med veldig smal vei. Etter Vrådal ser du bare midtstripe helt unntaksvis.

At det er en stor bil kommer absolutt også baksetepassasjerer til gode – det er rommelig både i bredde og høyde, og for beina.

Knapt hørbar

SUVens høye kjørestilling var god å ha, spesielt i møte med en tømmerbil og en buss på et veldig smalt strekk – det er enklere å beregne en slik bil når marginene blir små!

Under all normal kjøring er prioriteten helt tydelig lagt på komfort, så på gode veier, med cruise kontroll tilkoblet, blir kjøringen med denne bilen nesten søvndyssende behagelig. Mer inspirert pådrag i Telemarks-svingene lot jeg meg ikke friste til, det er uansett ikke slikt denne bilen er laget for.

I alle norske hastigheter er dieselmotoren dessuten knapt hørbar, annet enn ved akselerasjon.

Bekreftelse

Mazda skal også ha ros for gode seter. To turer på 45 mil hver i løpet av tre dager gir veldig gode svar på hvordan det står til med setekvaliteten. Den er meget bra. Jeg har en ganske ømfindtlig korsrygg, men var like pigg og opplagt når jeg gikk ut av bilen som da jeg satte meg inn i den etter hver tur.

Det har fint liten betydning hvor lekre setene ser ut designmessig, dersom de ikke støtter på de rette stedene. Det gjør Mazda-førersetet, langturopplevelsen ga en overbevisende bekreftelse på dette.

Slik ser det ut i et bagasjerom på 570 liter.

0,42 l/mil

Bilen har Kinematic Posture Control som svakt/kontrollert bremser indre bakhjul for å hindre rulling (body roll) i sving.

Med en bil som er tilnærmet firkantet, har stor motor og veier nesten to tonn kjøreklar, var vi spente på dieselforbruket. Det skulle vise seg å være en av bilens sterkeste sider. Den første Fyresdal-turen gikk i flott sommervær på tørre veier – og endte med snittforbruk på smått imponerende 0,42 liter på mila. Med en litt mer spisset økonomisk kjørestil hadde det nok vært mulig å få den under 0,40.

Rekkevidde: 1.140 km

Tur nummer to ble en bekreftelse på driftsøkonomien: 0,43 liter på mila. Den beskjedne økningen kom av våt asfalt og småregn fra Fyresdal til Seljord. Det hyggelige forbruket var dessuten godt synlig på rekkevidden.

Ved ankomst Fyresdal, meldte skjermen at jeg ennå kunne kjøre 760 kilometer – og vel hjemme igjen i Svelvik sto det fortsatt 640 kilometer å gå på! Da jeg fylte tanken etter drøyt 460 kjørte kilometer, var det rom for drøyt 20 liter – og rekkevidden ut fra Shell-stasjonen var 1.140 kilometer.

Avgifter: 295.000

Alt dette forteller om en super dieselmotor, men også om en svært vellykket mildhybridløsning.

Når vi kommer til sluttsummen, opplevde vi Mazda CX-60 DE Homura som en svært attraktiv bil, der det gunstige forbruket og den høye kjørekomforten er to av de viktigste fordelene. Dessverre har den siste brutale omdreiningen på avgiftsskruen gjort bilen utilgjengelig for de fleste. På prislappen for testbilen står det nemlig 867.500 kroner. Det bør tilføyes at nærmere 295.000 kroner av dette er avgifter…

Mazda CX-60 DE Homura – noen tall:

Motor: 3,3 liter diesel med mildhybridløsning. 254 hk, maks dreiemoment 550 Nm.

Drivverk: Firehjulsdrift, fulltid/deltid. 8-trinns automatisk girkasse. Full rekke av førerassistansesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4,80 x 1,89 x 1,68 meter

Bakkeklaring: 185 millimeter

Bagasjerom: 570 – 1.726 liter

Dieseltank: 58 liter

Egenvekt med fører: 1.927 kilo

Tillatt totalvekt: 2.516 kilo

Tilhengervekt med brems: 2.500 kg

Akselerasjon 0-100 km/t: 7,4 sekunder

Toppfart: 219 km/t

Drivstofforbruk, oppgitt: 0,5 l/mil

Drivstofforbruk, oppnådd: 0,42 – 0,43 l/mil

CO2-utslipp: 141 g/km

NOx-utslipp: 21,2 mg/km

Pris: Testbil som beskrevet 867.500 kroner. Av dette utgjør engangsavgiften ca. 295.000 kroner.

Les også: Torres EVX leverer

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com