Mazda3 har fått alt for lite oppmerksomhet

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Mazda har svingt seg mot gamle høyder de siste årene, og har nå en modellrekke som virkelig er attraktiv. En modell som har fått overraskende lite oppmerksomhet, er Mazda3, som befinner seg i den såkalte ”Golf-klassen”. Her velger stadig flere sin nye bil.

VW Golf er den suverene eneren i segmentet, men det er mange fine biler å velge blant her. Mazda3 er en av dem, og absolutt blant de mest attraktive – et av de beste kjøpene du kan gjøre, dersom det er et hovedpoeng å få mye bil for pengene.

Jeg har kjørt en Mazda3 Optimum med 120 hk bensinmotor og 6-trinns automatgirkasse noen dager, og opplevde et drivverk som passet bilen svært godt. Motoren har krefter mer enn nok for bilen, og automatkassen byr på myke og nesten umerkelige girskift.

Fabrikken mener at bilen skal kunne klare 0,56 l/mil som såkalt ”blandet forbruk”, men det må medgis at jeg havnet et stykke høyere på forbruksskalaen – 0,67 l/mil. Likevel er heller ikke det så mye å utsette på med en 2,0-liter under panseret.

På innvendig plass og bagasjerom holder Mazda3 bra følge med konkurrentene i klassen, og bilen har en førerplass som er godt redigert, og har styring av mange funksjoner med hjul på midtkonsollen via den fine 7 tommers fargeskjermen.

Elektrisk justering av førersetet er alltid en fordel når man skal lete seg frem til ”sin” ideelle kjørestilling, og fine utvendige speil bidrar til bra sikt fra førerplass.

Der Mazda3 virkelig setter seg i respekt, er altså på verdi for pengene. I Optimum-utgave er bilen rett og slett spekket med alle slags utstyr, og det er fint lite jeg kunne tenke meg å supplere med av ekstrautstyr her! Med gedigent skinninteriør som rosinen i pølsa er det aller meste inkludert – innenfor en prislapp på 307 100 kroner. Da kommer rett nok frakt og leveringsomkostninger – og vinterdekk – i tillegg, men likevel! Ytterst konkurransedyktig, for ikke å ta for hardt i!

En bra sikkerhetspakke, inkludert autobrems, Advanced Smart City Brake Support (SCBS) opp til 80 km/t med fotgjengergjenkjenning og G-vectoring control (GVC), er standard uansett utstyrsnivå. GVC er en ny teknologi fra Mazda som gir integrert kontroll over motor, gir og chassis. Systemet varierer dreiemomentet for å optimere trykket på hjulene basert på bilens fart og rattutslag for å gi mer presis styring og økt kjørekomfort.

I forhold til foregående utgave av Mazda3, var effekten av GVC absolutt godt merkbar, både på styring og – ikke minst – kjørekomforten, som virkelig imponerte.

Optimum har ellers bl.a. følgende godbiter i tillegg: Trafikkskiltgjenkjenning, autobrems ved rygging (opptil 8 km/t), tretthetsvarsling, head-up display i farger, nøkkelfri tenning og låser, adaptiv cruise kontroll, kjørefeltassistanse med medstyrende effekt, adaptivt fjernlys, adaptive kurvelys og Bose lydanlegg med ni høyttalere.

Virkelig en attraktiv pakke!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com