Mer om DAB – igjen!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

img_1030

Innleggene mine om DAB har tydeligvis truffet mange hjemme. Jeg fyller stadig på med nye fascinerende opplevelser selv også – senest i går, på vei til Kløfta: En kilometer etter Karihaugen gikk radioen ”av lufta” (se bildet over), og den forholdt seg taus til avkjørselen til Kløfta. Der var den inne et par kilometer med vekslende volum – så falt den ut igjen mens jeg oppholdt meg i området, og kom ikke på igjen før jeg nærmet meg Skedsmokorset på retur. Så var det litt av og litt på – og en god del av den irriterende vekslingen mellom innstilt volum og ”hvisking”.

Dagen før var jeg en stund i området Ensjø/Økern i Oslo (kan vel kalles relativt bebodd strøk?), og her hadde jeg radio-underholdning ca. 20 prosent av utkjørt strekning.

E18 gjennom Asker opplever jeg fortsatt som et problemområde, her mest på grunn av ”volum-syken”, men også avbrutt av sporadiske utfall på strekningen fra Drengsrud til Sandvika. Til info så er bilen i dette tilfellet en Honda CR-V (helt ny), og stasjonen jeg stadig prøver å høre på, er P1+ eller P1.

Og NB! Jeg prøver alltid å bruke DAB, fordi jeg synes systemet er bra – når det funker. Det gjør det selvsagt det meste av tiden, men av-og-på-radio kan aldri bli morsomt, og det er alt for mye av!

Jeg er ikke alene om å støte på utfordringer. Her er noen reaksjoner:

”Til nå har jeg forsøkt med to såkalte DAB-adaptere i bil. Den ene sluttet å virke etter kort tid. Den andre er ustabil, enda den er korrekt montert iflg bruks-/monterings-anvisningen, og i tillegg er en “testvinner”.

Konklusjonen er: Dette er uferdige systemer! De er nærmest hva man må kalle på eksperimentstadiet!

Så påstås det fra ansvarlig hold at FM skal lukkes allerede i begynnelsen av 2017! Jeg finner det urimelig at man skal kunne tro på at dette skal fungere 100% i hele landet, så uferdig som både systemet og apparatene som skal ta inn dette langs veiene viser seg å være! Og det mindre enn 6 måneder før FM-nettet skal begynne nedstengningen!

Nei! Her må de som er ansvarlige “stikke fingeren i jorden”, som du så riktig uttrykker det! Eller er det slik her som i politikken, at det kun er Oslo og Osloregionen, som teller? Hva med turister i bil som er avhengige av trafikkmeldinger og nyheter i sin bilradio som kun har FM? Har man tenkt på det?

På merkeverkstedet, i forbindelse med servicer, er kommentaren “Dette er jo ikke ferdig utarbeidet, og vi leter fortsatt etter gode løsninger til våre kunder.”

DAB Tiny C2 PlugnPlay adapter kopi

”En kommentar til ”Null signal fra Lierbyen via Skaret til Sundvollen og fra Klækken til Lygnasæter.” Jeg kjører strekningen Lier – Lygnasæter ofte. Vi har ingen problemer med mottak uten forstyrrelser, eller avbrudd på hele strekningen, unntatt i noen tuneller.

Jeg har en Toyota Auris 2014 modell med DAB radio, og hører mest på forskjellige NRK-stasjoner. (P1, P1+, P2, Alltid nyheter, Jazz osv.)

I den senere tiden får jeg også trafikkmeldinger på skjermen.

I den forrige bilen hadde jeg et adapter. Det gikk også meget bra.

Ellers er jeg enig med redaktøren om resten av artikkelen.”

 

”Tusen takk for glimrende formulerte refleksjoner omkring DAB – og ikke minst propagandamaskinen rundt dette.

DAB – som på ingen måte er like robust som FM – innebærer store påtvungne kostnader, og en miljøbelastning i kassert ‘stereoutstyr’ som ingen har hatt særlig fokus på.

Om du følger opp er det flott – dette er maktarroganse.”

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com