Mer sprit på tanken?

Shellgasstationlosthills
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

For at også bensinbiler skal gi minimalt med fossilt karbon til atmosfæren kan de nå kjøres på bensin med tilsatt sprit –  10 prosent etanol, E10. Med visse begrensninger.

Av Stein Bekkevold

Etanol – drikkesprit – kan blandes med andre alkoholer og drivstoff av petroleum. I bensin økes da oktantallet. 100 prosent etanol eller etanol-bensin-blandinger er nå motordrivstoff i mange land. Fler-drivstoff biler går på etanol, bensin eller blandinger av disse.

USA er verdens største produsent av bioetanol med 58 milliarder liter i 2022, stort sett fra mais. Brasil laget 28 milliarder liter, av melasse fra sukkerrør. EU laget bare 5 milliarder liter. Norsk bensin har nå 10 prosent etanol og kalles E10 som i resten av verden.

De fleste bensinmotorer går ok på E10, men du må skifte eldre slanger og pakninger. E10 krever ikke motorombygging.

Et mye brukt biodrivstoff er E85 med inntil 85 prosent etanol, men dette krever ombygd motor. Etter at elektriske biler ble vanlig i Norge, forsvant nesten E85. Mange eldre biler, også «klassikere» fra tidlig 2000-tall, bør ikke kjøres på E 10. Etanol er mer etsende for eldre drivstoff-system. Dette gjelder også tanker i glassfiber på motorsykler, og naturgummi i bensin-systemet i klassiske biler – naturgummi (kautsjuk) er dumt fordi den løses opp av mange ulike hydrokarboner – men det gjør ikke den kjemiske sett nesten like kunstgummien. Merkelig nok..

Biler eldre enn årgang 2000 bør undersøkes før bruk av E10, dette skal importør kunne svare på. Er bilen bygget etter 2018 skal det i håndboken og i tanklokket stå om bilen tåler E10.

Problemet

Det er flere grunner til at sprit i bensinmotorsystem ikke uten videre er bra. For det første er etanol kjemisk sett løsende (etsende) i kontakt med noen materialer i beholder- og transportsystem – som sink- og aluminiumlegeringer i forgassere, flottører, nål/sete, pumpe, filterhus og lignende.

For det andre tørker etanol ut eldre (natur)gummi, og gir sprekker og sprøhet i slanger, tetninger, o-ringer, membraner og sånt, mens andre deler går i oppløsning.

Etanol er også hygroskopisk og tar opp vann. Dette går i systemet når du tanker. Vann i bensin er en kjemisk miks som gir korrosjon. Etanol er et løsemiddel som i eldre biler ikke bare ødelegger tetninger og overflater, men som også får løs avleiringer som så havner i filter, forgasser eller injeksjonssystem – og tetter alt.

Og fordi bensin har et kokepunkt på 200 °C, mens etanol koker ved 78, kan det derfor – i eldre forgassermotorer – bli gassbobler som blokkerer – en damplås blokkerer tilførselen. Dette blir enda verre i het luft og med mye etanol i bensinen. Vann kan også legge seg på bunnen av tank og flottørkammer, og påvirke systemet negativt om bilen står lagret lenge. Da er det faktisk lurt å kjøre tanken tom og fylle den med bensin UTEN sprit.

Hvorfor sprit?

Økt innhold av etanol gjør bensin mer fornybar. I Norge inneholder både bensin og diesel ulike typer fornybart innhold, de er i en viss grad biodrivstoff. CO2 fra bioetanol går inn i det naturlige kretsløpet (karbonsyklusen), og erstatter utslipp fra fossil bensin.

Bruk av gamle dagers bensin gir utslipp som legges til det naturlige kretsløpet. Og øker de globale problemene.

Men hva skjer om du fyller E10 på en bensinbil som bare er godkjent for E5? Ett enkelt tilfelle av feilfylling behøver ikke å gi skade, men gjentatt feilfylling kan ødelegge deler av motoren. Som regel er det altså pakninger, slanger eller tilsvarende som ikke tåler økt konsentrasjon.

Bildet fikk vi fra Shell.

Les også: Hydrogendrift – igjen?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com