Mercedes C200 Cab: Perfekt bil å møte sommeren i!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

I håp om at det blir noen perioder med bra sommervær i år også, vil jeg gjerne presentere forslag til en perfekt bil å møte den eventuelle sommeren i: Mercedes C200 4Matic Cabriolet! Også beskrevet som ”Dette er ikke en bil, det er et smykke”, av en ukjent beundrer utenfor et kjøpesenter…

Smykke-beskrivelsen er det vanskelig å være uenig i, både inn- og utvendig design bygger godt opp under et slikt hovedinntrykk. Sett utenfra dominerer slanke. elegante linjer et svært velproporsjonert karosseri; på innsiden et griselekkert skinninteriør og særdeles velvalgte materialer av høy kvalitet (AMG). Det er ikke mye hardplast her, nei!

Bilens gjennomførte softtop møter også alle krav til fullverdig helårs bruk, dette er ikke noen billig, uisolert ”kun for de fineste sommerdagene”-topp!

Selv om coupé-design hovedsakelig har mest omsorg for de to som sitter foran i bilen, så er baksetet i C200 cabriolet absolutt bra, i hvert fall for to. Taket stjeler selvsagt en god del av bagasjerommet, men skal du ikke pakke for langtidsferie for fire kommer du langt med den plassen som finnes.

Førerplassen er, i god Mercedes-tradisjon, desidert førsteklasses. Et sete som nærmest inviterer til laaaaaange etapper uten pause, og en ergonomi mange kan ha noe å lære av. Typisk Mercedes er at også vindusviskere betjenes fra spaken på venstre side av rattstammen, sammen med retningsviser, lyshorn mm. Det gjelder å holde tunga rett i munnen til du blir vant med at den lille spaken på høyre side, faktisk er betjeningen av automatgirkassen (9G-Tronic)! Også den siste er helt forbilledlig – opp for revers, ned for forover – og trykk på knappen for P (parkeringsmodus). Enklere kan det ikke gjøres, og når drivverket i tillegg fungerer så til de grader overbevisende som her er det bare å ta hatten av!

Motoren er en gammel kjenning, bensin med 184 hk og friskt dreiemoment på 300 Nm som står til rådighet helt fra 1200 (nesten tomgang) til 4000 omdreininger. Dette gir gode ytelser – 227 km/t og 0-100 på 8 sekunder blank. Langt unna merkets verstinger, men mer enn nok for de aller fleste. Forbruket ved blandet kjøring oppgir fabrikken til 0,71 – 0,74 l/mil, noe som var relativt nært vår erfaring.

Utstyrsmessig mangler bilen svært lite. Her finnes Mercedes’ imponerende pakke av sikkerhetsutstyr, kjøreassistentpakke, minne på både fører- og passasjersete foran, akustisk kalesje, intelligent lyssystem (ILS), adaptiv fjernlysassistent, Burmester lydanlegg, AMG interiør og AMG eksteriør. Det finnes mye mer, men her får vi nøye oss med en smakebit fra et særdeles lekkert kjøretøy!

Så var det prisen, da, og den er selvsagt voksen. Prøvebilen som beskrevet har en prislapp på 893 400 kroner. Men: Du får C180 (156 hk) Cab fra 525 900, og så blir det jo opp til deg selv hvor mye utstyr du skal plukke i tillegg…

 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com