Mercedes E-Klasse setter ny standard

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

e-klasse-5-kopi

Har noen gang en ny bilmodell fått en mer ovasjonsartet mottakelse enn nye Mercedes-Benz E-Klasse? Jeg tviler, og kan i alle fall ikke huske å ha sett noe lignende selv. Etter noen dager i selskap med nyheten er det bare å slutte seg til jubelen!

Det første inntrykket er en utvendig design som er både smaksnøytral, klassisk og tidløs. Innvendig er fornyelsen omfattende og innbydende – godt oppdatert i forhold til forgjengeren. Nå er det mykere, og langt mer moderne. Finnes det noen som slår denne førerplassen pr. i dag?

Det neste inntrykket som limer seg fast – og blir der – er en kjørekomfort som er helt uovertruffen; flyvende teppe, er den nærmeste beskrivelsen min. Utover et avansert og svært godt avstemt understell med selektiv fjæring/demping, får komforten sterke bidrag fra et suverent lavt innvendig støynivå, og seter som tåler sammenligning med de fleste. Dette er en bil som gjør enhver langtur til en fryd!

Stemmer gjør det også under panseret. Her sitter en bensin rekkefirer med 184 hk og rikelig med trekkraft i de viktigste delene av turtallsområdet. Motoren står meget godt til bilen, og leverer ytelser som vil tilfredsstille de aller fleste: Toppfart 240 km/t, 0-100 km/t på 7,7 sekunder.

Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,59 l/mil. Det opplevde jeg som vrient å oppnå, men synes at eget resultat på 0,66 for en såpass potent bensinmotor likevel er godt innafor.

Drivverket kompletteres av en 9G-Tronic automatgirkasse, som holder godt Mercedes-nivå, den også. Det betyr i praksis at girskift er noe du ikke merker mye til – utenom ved kick-down. Plassering av girvelgeren på høyre side av rattstammen er en genistrek fra Mercedes-ingeniørene – den eneste utfordringen for en som er uvant med løsningen, er selvsagt å huske at dette ikke er spaken for vinduspusserne!

e-klasse-4-kopi

Selv spør Mercedes om nye E-Klasse er den mest avanserte bilen noen sinne? Uten å sitte med den totale oversikten, er det lett å se at de har en god sak, for eksempel med sin nye Drive Pilot, som gjør nye E-Klasse i stand til å kjøre greit selv, også i tett trafikk. Systemer som registrerer omgivelsene rundt bilen enda bedre, sørger for at avstand og styring reguleres automatisk i inntil 130 km/t – selv på veier uten veioppmerking.

Bilen er ellers rikelig utstyrt med nye og videreutviklede assistansesystemer som hjelper, avlaster og beskytter både fører og passasjerer til et sikkerhets- og komfortnivå av nye dimensjoner. Pre-Safe, for eksempel, er nå videreutviklet slik at fører og forsetepassasjer skyves bort fra farlig område ved sidekollisjon – og Pre-Safe Sound beskytter mot lydtrykket ved en kollisjon!

Listen over sikkerhetsutstyr – både aktivt og passivt – er ellers meget lang, og byr på hjelp mot de fleste ulykkesscenarioer som kan tenkes.

At bilen kan parkeres med et fingertrykk på smarttelefonen er vel nærmest en selvfølge…

e-klasse-3-kopi

Vår prøvebil var et særdeles velutstyrt eksemplar, med en prislapp pålydende 872 100 kroner (grunnpris for modellen: 544 900 kroner). Innenfor denne differansen fantes AMG interiør og eksteriør, Driving assistance package Plus, multibeam LED lykter, parkeringspakke, akustisk komfortpakke, panorama soltak, det kanskje beste head-up display jeg har prøvd, Widescreen cockpit, Comand online, Burmester Surround Sound, og tilhengerfeste, som selvsagt er helt skjult når det ikke er i bruk. Vi stopper der, men det er mye, mye mer…

Nye E-Klasse er rett og slett en imponerende bil, intet mindre. Sett opp mot hva man får, er prisene slett ikke spesielt høye. Mye penger, ja – men så er det virkelig også særdeles mye bil!

e-klasse-1-kopi

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com