Mitsubishi Eclipse Cross: Hvorfor er ikke flere interessert i denne?

Mitsubishi Eclipse Cross er en kompakt-SUV med mange gode egenskaper – men interessen har vært liten så langt.

Mitsubishi Eclipse Cross har gått ut av det første året på det norske markedet som en vel bevart hemmelighet. Denne fine kompakt-SUV-en hadde fortjent bedre enn å gå under de fleste radarer.

Det importøren hadde håpet skulle bli 500 biler i 2018, endte på 225. Det ga en 109. plass på årets modellstatistikk med 0,2 prosent markedsandel.

Ufortjent skuffende, synes jeg, etter å ha kjørt bilen noen dager.

Godt utstyrt toppmodell

Eclipse Cross selges parallelt med Outlanderog ASX, og plasserer seg størrelsesmessig mellom disse to. De som syntes Outlander var for stor, og ASX for liten, fikk her et moderne alternativ å velge, til priser som starter på litt under 340.000 kroner med forhjulsdrift, og fra ca. 400.000 med 4×4. To utstyrsversjoner blir tilbudt – Intense og Instyle+. Bilen jeg prøvekjørte nylig var den dyreste, toppmodellen Intense+ der prisen starter på 459.900 kroner.

Dette betyr firehjulsdrift, full pakke med utstyr og en nyutviklet bensinturbo på 163 hk. Den hadde dreiemoment nok – 250 Nm allerede fra 1800 omdreininger – til å gjøre bilen kvikk og morsom å kjøre.

Girkassen var en 8-trinns CVT-automatikk som jeg opplevde leverte veldig bra.

Mangler ledning!

Når vi kommer til temaet design, handler det meste om smak og behag. Det er ikke umulig at bilens coupé-aktig skrånende taklinje kan ha blitt litt for avansert for mange kunder. Bilkjøpere flest er ganske konservative, ikke minst på design.

Beskjedne salgstall kan høyst sannsynlig også ha med mega-suksessen for storebror Outlander å gjøre. Eclipse Crossi toppversjon er så på nivå med Outlander prismessig, at vektskålen her lett tipper i den større modellens favør.

Dessuten er Outlander selvfølgelig mer politisk korrekt – i dagens bil-Norge er det jo et must at bilen har en ledning med stikkontakt som kan puttes inn i et støpsel på veggen!

Les også: Nordmenn stoler på antiskrenssystemet

… men det kommer!

– Ladbar hybrid av Eclipse Cross er planlagt, fordi plattformen er klar som ladbar hybrid med utgangspunkt på samme måte som Outlander PHEV.

Vi regner med at det vil komme en ladbar hybrid av Eclipse Cross om ikke alt for lenge, sier produktsjefVegard Werner.

Familielikhet

Mitsubishi Eclipse Cross er 4.405 mm lang, 1.805 mm bred, og høyden er 1.685 mm. Akselavstanden er 2.670 mm, og bakkeklaringen 183 mm. Egenvekten er 1.425 – 1.555 kg, avhengig av modell, og tillatt totalvekt er opptil 2.150 kg.

Bagasjevolumet er 359 – 485 liter, avhengig av hvilken posisjon baksetene står i. De kan nemlig forskyves i lengderetningen. Maks. volum med baksetet lagt ned er 1.140 – 1.159 liter, avhengig av modell.

Det er ikke vanskelig å se at Eclipse Cross er en Mitsubishi. Både front og sidelinje er svært gjenkjennelig, og det blir aldri feil å understreke slektskap til et merke med så bra kvalitetshistorikk. Det som skiller mest, er som nevnt den coupé-like skråningen av taket bakover.

Masse utstyr

Importøren har valgt å nøye seg med de to fineste utstyrsvariantene her på berget, fordi det tradisjonelt har vært de mest påkostede versjonene som er blitt valgt av både ASX og Outlander.

Både Intense og Instyle+ er svært godt utstyrt. Toppmodellen Instyle+ har bl.a. fått et helt nytt audio-system med en tynnere skjerm som står opp og ut av dashbordet. Systemet er selvsagt kompatibelt med smarttelefoner, både Apple CarPlay og Android Auto.

Rockford lydanlegg med ni høyttalere og subwoofer i bagasjerommet hører med, og lydkvaliteten er det ingen grunn til å klage på.

Toppmodellen har head-up display som formidler en rekke opplysninger. LED hovedlys er standard, og bilen har oppvarmet ratt og oppvarmet baksete. Oppvarmbar frontrute gjør jobben med avdugging/avising enklere og mer lettvint, og Instyle+ har dessuten dobbelt panorama soltak.

Oversiktlig, velredigert og funksjonell førerplass der man fort finner seg til rette.

God høyde

På sikkerhetssiden er Eclipse Cross utstyrt med bl.a. blindsonevarsling, front kollisjonsvarsler, filskiftevarsler, varsel om kryssende trafikk bak bilen og fjernlysassistent.

God høyde gjør inn- og utstigning bekvem, og en ekstra fordel er at dørsiden går helt ned og dekker mer av kanalene, slik at terskelen blir både smalere og lavere. Dette merkes som en fordel ved inn- og utstigning, der den gode høyden allerede er et pluss.

Baksetet kan forskyves opptil 20 cm i lengderetningen, og bakseteryggen kan vinkles i flere trinn for å gi økt komfort.

Ikke spesielt tørst

Bilen tilbys med kun et motorvalg – en ny 1,5 liters bensinmotor med turbo og 163 hk. Dreiemomentet er såpass bra som 250 Nm, og dette oppnås allerede ved 1800 omdreininger.

Med CVT gjør bilen 0-100 km/t på 9,3 – 9,8, med manuell girkassse tar det 10,3 sekunder. Toppfarten er 200 km/t.

Drivstofforbruk ved blandet kjøring blir oppgitt til 0,66 – 0,70 l/mil. Dette klarte ikke jeg å matche, men det ble ikke verre enn 0,77 etter en uke med mange korte turer, og det klager jeg ikke på.

Jeg synes også det er grunn til å nevne at motoren har registerkjede i stedet for rem.

Trygg og forutsigbar

Med firehjulsdrift (S-AWC, som det heter her), kobler bilen inn drift på bakhjulene ved behov. En rekke sensorer overvåker rattvinkel, hastighet, dreiemoment, differensialutveksling, krefter som påvirker krengningsgrad, akselerasjon og bruk av bremser for å tilpasse drivkrefter eller innbremsing av hjul for å minimalisere under- eller overstyring.

På veien opplever jeg Mitsubishi Eclipse Cross som trygg og forutsigbar. Veiegenskapene er generelt gode, med en tydelig prioritering av komfort.

Begrensningene

Førerplassen er bra, og det er justeringsmuligheter nok til at de fleste bør kunne finne en god kjørestilling her. Dessverre ble det ikke rom for en skikkelig langtur med bilen, men alt tyder på at denne holder bra nivå også på lengre strekk.

At ikke flere har fått øynene opp for denne, skyldes en eller flere av disse faktorene:

– Coupélignende taklinje

– Ingen el-løsning

– Relativt høye priser.

Når den dukker opp som ladbar hybrid, tror jeg oddsen er god for kraftig salgsøkning!

Er det den coupé-like  skråningen av taklinjen bakover som holder igjen interessen hos mange?

Les også: Continental vil sikre bilene mot hacker-angrep

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar