– Mokka-e har vi stor tro på!
Det sier Opel-Terje Thorstensen hos Mobile i Drammen om den flunkende nye Opel-modellen som nettopp rullet inn i butikken.
Av Frank Williksen
De første bilene er solgt, og mer kommer:
– Vi har bestilt 50 biler som skal ut i løpet av sommeren, noe vi mener er et realistisk mål. SUV-karosseri er riktig type bil i dag, og når kombinasjonen størrelse og pris også stemmer er utgangspunktet bra.
Vi mener dessuten Opel har lykkes med å gi nye Mokka-e et friskt design med god appell til unge bilkjøpere. Bakkeklaring på over 19 centimeter er med på å understreke SUV-preget, sier Terje Thorstensen videre.
Med kartet som bakgrunn gir dette instrumentpanelet god og lett tilgjengelig informasjon. (Foto: Frank Williksen)
Høy bakkeklaring
Designmessig er det nye Mokka-karosseriet veldig forskjellig fra den utgående modellen. Tidligere var Opel Mokka visuelt litt høy, smal og kantete. Nykommeren har langt mer elegante og harmoniske linjer, preget av Opels nye design-uttrykk med blant annet en helt ny front-design.
Målene på gammel og ny Mokka er også så ulike at forskjellen i design blir ekstra tydelig. Mokka-e 2021 er 12,4 cm kortere enn forgjengeren, og høyden er redusert med snaue 13 cm – fra 1,66 m til drøyt 1,53 m. Akselavstanden er økt marginalt. Bakkeklaringen er klart bedre på den nye modellen – 19,4 cm mot 15,7 cm på forgjengeren.
Dette bildet gir en klar antydning om god bakkeklaring. (Foto: Frank Williksen)
Veier 204 kg mer
Bagasjeplassen er noe redusert. Bagasjerommet på Mokka-e er 47 liter mindre enn hos forgjengeren – og når baksetet felles ned kan dagens 310 liter økes til 1.060 liter. Tilsvarende tall for forrige generasjon var 357 liter – 1.372 liter.
Med elmotor og batterier i stedet for forbrenningsmotor øker Mokka-vekten med 204 kg, slik at dagens Mokka-e har en egenvekt på 1.523 kg.
Fra Drammen til Gudbrandsdalen
Opel Mokka-e er en kompakt elbil, størrelsesmessig hører den nærmest hjemme i B-segmentet – klassen under Opel Astra og VW Golf. Selv om den neppe kan sies å være en typisk familiebil, vil den være stor nok for veldig mange – og rekkevidden ligger også «innafor» for flertallet. Det er tross alt begrenset hvor mange bileiere som kjører særlig lange turer daglig.
Opel oppgir selv en rekkevidde på 324 – 318 km med 50 kWh batteri, og med dette kommer man nok på en god dag godt og vel fra Drammen til Grimstad eller Lillesand. Eller et godt stykke forbi Lillehammer, om man heller vil nordover. I praksis betyr dette at med et normalt kjøremønster og en god hjemmelader vil man nesten aldri behøve å lade (dyrt) eksternt.
Også hekkpartiet har designerne etter min mening lykkes godt med. (Foto: Frank Williksen)
100 kW effekt
Om lading mener Opel at man med standard ombordlader (7,4 kW) og type 2-kontakt skal kunne klare seg med 8 timers ladetid under gode forhold. Spanderer man 3-fas ombordlader (ekstrautstyr), kan tiden krype ned mot 5 timer og 15 minutter – i beste fall.
På ekstern hurtigladestasjon oppgis det 30 minutter fra 0 til 80 prosent (CCS).
Drivverket er som i Corsa-e. Det betyr 100 kW (136 hk) og dreiemoment på 260 Nm. Dette skal rekke til akselerasjon 0-100 km/t på 9 sekunder blank, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 150 km/t. Oppgitt forbruk er 1,78 – 1,74 kWh/mil.
Førermiljøet er godt løst. Glimrende sete, og Opel har valgt å beholde en del knapper og brytere som alternativ til skjermbetjening for enkelte funksjoner. (Foto: Frank Williksen)
Pure Panel er kjempebra
Også innvendig er forandringene fra forgjengeren omfattende – her er det meste nytt. Iøynefallende er den nye, gode skjermløsningen Pure Panel med alt integrert, og fornuftig skrådd mot føreren. En bra løsning – og jeg er sikker på at flere enn meg vil like at Opel fortsatt har beholdt knapper som alternativ til skjermbetjening for mange funksjoner.
Pure Panel er standard utstyr i toppmodellen Ultimate, men kan også leveres til GS Line Pack og Elegance.
Blant de beste på seter og lys
Førerplassen er i det hele tatt til å trives i, noe ikke minst det supre AGR-setet bidrar godt til. Her er Opel blant de beste i sin klasse, og det samme kan trygt sies om kjørelys. Min prøvebil hadde IntelliLux LED Matrix adaptivt frontlyssystem som standard utstyr. Også dette kan leveres som tilleggsutstyr til andre modeller, og er etter min mening noe av det beste på markedet i dag av billys. Du skal i alle fall atskillig høyere i pris enn Mokka-e for å finne noe bedre.
Bakseteplassen er godt på høyde med sammenlignbare biler i samme klasse. (Foto: Frank Williksen)
Toppmodellen blir bestselger
Og apropos priser: Hos Opel-forhandleren i Drammen er forventningen klar.
– Vi regner med at klart de fleste vil velge toppmodellen Ultimate, fastslår Terje Thorstensen.
Og velger du Opel Mokka-e Ultimate står det 339.900 kroner på prislappen. Da får du en svært velutstyrt bil. Prisene starter imidlertid på 287.900 kroner (Edition). I tillegg finnes Elegance til 301.900 og GS Line Pack til 319.900 kroner.