Hvis du ser etter ny bil, og ikke trenger all verdens plass, anbefaler jeg en titt på Renault Captur. Jeg kjørte bilen nylig, og synes uttrykket ”moroklump” passer glimrende til den!
Bilen jeg prøvde var en Captur Helly Hansen, der det siste henspiller på utstyrsnivå og spesielle designdetaljer som hever inntrykket av bilen, både inn- og utvendig.
Rød interiørpakke og en spesiell flammerød metallic lakk med sort tak, sorte vindusstolper og speilhus er noe av det du legger best merke til.
Captur er en liten såkalt crossover-modell med en masse smarte detaljer. Hanskerommet, for eksempel, er ikke et lokk du åpner, men en stor skuff (11 liter volum) du trekker ut – mye mer brukervennlig! Nøkkelen har du bare i lomma – start og stopp gjøres med en knapp på dashbordet. R-Link er et supert multimediesystem med blant annet ”Blåtann”-løsning for mobiltelefonen din, og en sedvanlig brukervennlig navigasjon fra TomTom.
I den årstiden som nå melder seg, kan Capturs ”Extended grip”-system komme til god nytte. Dette er en løsning som hjelper til å styrke veigrepet når føret blir vanskelig. Du styrer det med et lite hjul mellom forsetene.
God høyde – nesten 1,57 m – gir bekvem inn-og utstigning for oss godt voksne, og bakkeklaringen er hele 170 millimeter med last. Det betyr litt ekstra å gå på av klaring til hytteveien.
Med en lengde på beskjedne 4172 millimeter, og bredde 1778 mm, er Captur en svært hendig og lettmanøvrert bil. Høy sittestilling gir dessuten meget god sikt. Bagasjerommet sluker 377 liter, og opptil 455 liter når all plass utnyttes, ikke verst.
Hvis du som meg kjører bilen med en kvikk og arbeidsvillig 1,2 liter bensinmotor med 120 hk – ja, så har du et godt tilskudd til litt ekstra kjøreglede der! Og selv da kryper prislappen bare så vidt over 270 000 kroner.