Da jeg som ung journalist begynte å skrive om biler sommeren 1966 – i den for lengst nedlagte avisen TIDEN – var det bare én drømmebil for meg: Ford Mustang, som var lansert to år tidligere, var DRØMMEBILEN, med bare store bokstaver!
Det har senere vært en ren avstandsforelskelse, og da ser jeg bort fra et særdeles skuffende møte med en Mustang med en ufattelig slapp 2-liters rekkefirer med beskjeden effekt mot slutten av 1970-tallet. Var ikke mye Mustang over den, nei!
Men Ford har revansjert seg så det holder med dagens generasjon, som ble lansert til ovasjoner i fjor.
Nye Mustang har svært langt på vei samme ytre som selve ur-Mustangen i 1964 – en design de fleste bilglade elsker. Innvendig er bilen ført opp til dagens krav, noe som selvsagt også gjelder sikkerhetsdetaljer og teknologi generelt. Delt bakaksel er jo for eksempel noe ganske annet enn stamfaren…
Det var med betydelig spenning og høye forventninger jeg firte eget skrog ned i et suverent Recaro-sete da tiden var inne for prøvekjøring. Det var også med noe skepsis – en Mustang med rekkefirer? Javel, 317 hk – men firer?? Av en slik modell er det liksom 5-liters V8 som gjelder?
Jeg ble gledelig overrasket. 2,3 EcoBoost leverte absolutt varene, ikke minst med et supert drag gjennom girene – der det trengs mest. Også akselerasjon fra stillstand holder i massevis for meg. Det er vel ikke det helt verste sparket i ryggen, men det feier godt unna!
Og selv om lydbildet er gnaske fjernt fra brølet fra en potent V8, så er det atskillig gromlyd fra fireren også!
Nye Mustang oppviser dessuten kjøreegenskaper på mer krøllete veier som ingen forgjenger noen gang har vært i nærheten av. Å ratte denne bilen der svingene avløser hverandre var rett og slett stor moro!
At barnebarna elsket bilen, er vel ikke rart – og det er lenge siden jeg har kjørt en bil som til de grader har fått folk til å snu seg etter den!
En prislapp på rundt 750 000 kroner (774 900 for prøvebilen) gjør dessverre bilen uaktuell for meg. For her hadde jeg gjerne ofret litt ekstra møye med inn- og utstigning til fordel for en kjøreglede det var direkte morsomt å oppleve.
Og vanedannende…
Tall? Ja – toppfarten er oppgitt til 234 km/t. Den fikk jeg, forståelig nok, ikke testet. 0-100 km/t på 5,8 sekunder er det derimot lett å bekrefte. Motoren ahr et største dreiemoment på 434 Nm, for de som er interessert i dette, og et snittforbruk de dagene jeg hadde bilen på 0,86 l/mil er et klart formildende trekk ved å putte en firer inn i et sånt karosseri.
Mustang veier 1620 kg, har et bagasjerom på 408 liter – og et baksete som knapt nok rekker for barn.
Takk for opplevelsen, Ford!