Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Nå kommer bilbutikken uten selgere!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Cartopia 1

Bildet: Slik ser det ut på Gulskogen senter i dag. Mange venter spent på at teppet skal trekkes til side…

Det måtte jo skje – om kort tid åpner landets første bilbutikk helt uten personell. Her er det ingen selgere som prøver å påvirke valget ditt, eller forstyrrer deg i dine egne filosoferinger.

Stedet er Gulskogen senter i Drammen, og ingen ting passer vel bedre enn at denne freske nyskapningen har utspring fra en av landets eldste bilforhandlerbedrifter: Centralgaragen, ved elvebredden i Drammen, som i år feirer 100-års jubileum.

Den ene av de to gründerne bak konseptet Cartopia er tidligere daglig leder i Centralgaragen, Vemund Hassel, og med seg har han fetteren Vigjørn Hassel Vaage.

Det nye konseptet digitaliserer bilkjøpsprosessen totalt – kunden betjener alt selv fra nettbrett, pc eller mobil helt frem til ferdig kjøpekontrakt.

Inspirasjon har de unge gründerne hentet fra den første butikken av samme slag i England, Rockar, som er et heldigitalt konsept med utstillingslokale i, ja, nettopp, et kjøpesenter der trafikken er stor. For det er den som kjent ikke lenger i tradisjonelle bilforretninger…

Bilmerket blir Hyundai, og i tillegg samarbeider Cartopia nært med Santander Bank.

– Vi valgte tre områder vi mener har forbedringspotensial, forteller Vemund Hassel.

– Tilgjengelighet, enkelhet og ærlighet; det siste definert bl.a. som fravær av negative overraskelser under kjøpsprosessen.

Vi valgte Gulskogen senter fordi dette kjøpesenteret har flere besøkende i uka enn Drammen har innbyggere (ca. 65 000). Her vil det ikke være en eneste selger, ingen salgsmål og ingen provisjonsutbetalinger. Derfor vil vi også ha faste priser uten prutingsmonn, forteller han. Så blir det spennende å se hva dette resulterer i når prislisten ligger klar!

Karene har selv utviklet den skybaserte softwaren som var nødvendig til konseptet, og denne er bygget opp fra null på 2016-teknologi – altså helt up-to-date.

Hvem som skal kjøpe den nye Hyundai’en sin på denne måten? Vemund Hassel er i alle fall sikker på at Cartopia-kunden vil ha en gjennomsnittsalder som er 20 år lavere enn for kundene hos tradisjonelle (og tradisjonsrike) Centralgaragen.

Han tror også det blir flere slike butikker etter hvert – og Cartopia-karene er allerede i gang med å utvikle en tilsvarende løsning på verkstedsiden!

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com