Nå kommer de små SUV’ene for fullt – her er Kona!

Hyundai Kona
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

En biltype som seiler i skarp medvind fore tiden, er de små SUV-modellene, gjerne basert på B-segment. Opel Mokka var tidlig ute her, det samme var Mazda CX-3, Mercedes GLA, Honda HR-V og Ford ECOSport, for å nevne noen.

Nå står nye utfordrere så og si i kø: Skoda Karoq nærmer seg, Hyundai viste nettopp sin Kona, og Kia er også på det nærmeste klar med sin versjon. Audi meldte på sin lekre Q2 for kort tid siden, Opel er på det nærmeste klar med Crossland X – og du behøver sikkert ikke vente lenge på et tilsvar fra for eksempel Volkswagen!

Her og nå handler det om Hyundais Kona (artig navn, forresten!), som nylig hadde statisk visning i Milano, og som skal fange opp SUV-kjøpere på trinnet under vellykte Tucson.

Bilen smetter eksakt inn i segmentet, med en lengde på 4165 mm, bredde 1800 mm og behagelig høyde med 1550 mm. Akselavstanden er 2600 mm, og bakkeklaringen 170 mm. Også bagasjerom på 361 liter er på høyde med konkurrentene. Dette kan for øvrig økes til 1143 liter med nedfelt baksete.

Hyundai flagger i utgangspunktet to versjoner av nykommeren. På topp finner vi en firehjulstrekker med 7-trinns dobbeltclutch girkasse og en turbomatet bensinmotor med 177 hk. 0-100 på 7,7 sekunder lar seg jo høre…

Mange vil nok likevel synes den andre utgaven, med 6-trinns manuell girkasse, forhjulstrekk og 1,0 liter turbomotor med 120 hk er tilstrekkelig. Skjønt, med Ola Nordmanns sterke forkjærlighet for effekt og utstyr spørs det vel…

Nykommeren blir første Hyundai med Head-up display. Smarttelefonen kan selvsagt speiles – og bilen varsler om du glemmer igjen mobilen i kupéen. Kartsystemet har inkludert 7 års abonnement slik at kartene på GPS’en alltid er oppdatert. Blant tilvalgene finner vi trådløs lading av smarttelefon og Krell premium lydsystem.

Sikkerheten er det tenkt mye på, også utenom head-up display: Automatisk nødbrems med fotgjengerbeskyttelse er på plass, sammen med blindsonevarsler, ryggeradar, filassistent, tretthetsvarsler (mellom 60 og 180 km/t), kurvelys og smart fjernlysassistent.

Prisen vil bli viktig i dette segmentet, der konkurransen er i ferd med å hardne til kraftig. PR-sjef Morten Brusletto melder at priser ikke er klare før senere i sommer, men generelt kan det tilføyes at biltypen gjerne ligger fra midten av 200 000-tallet til langt forbi 300 000. Audi Q2 starter for eksempel like under 300 000 – mens Opel Mokka X begynner på 279 900. En Mazda CX-3 er tilgjengelig fra 259 900, Ford ECOSport fra 246 000 for å nevne noen eksempler.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com