Det måtte jo komme: Ford er klar med et system som varsler sjåføren om hvor det finnes store og farlige hull i veien. Samtidig gir systemet forslag til alternative kjøreruter for å unngå mulige problemer.
Ford-systemet, som skal testes videre utover året, bygger på såkalt ”crowdsourcing”, som betyr at når andre biler registrerer et veihull, blir dette umiddelbart delt med systemet hos Ford.
Hvis du kjører en ny Mondeo, S-Max eller Galaxy, har bilen din allerede sensorer som registrerer veihull, og justerer demperne for å redusere mulige skader. Ford-ingeniørene forsker på også på å bruke kameraer og modem for å dele informasjonen i en nettsky og gjøre den tilgjengelig for andre sjåfører i sanntid. Man forsker også på et aktivt dempersystem som i enda større grad vil redusere potensielle skader.
Testingen gjør Ford i sitt eget anlegg i Lommel i Belgia, på en snaut to kilometer lang strekning oversådd med de verst tenkelige veihullene.
I følge Ford skyldes mer enn hver tredje bilulykke i Europa dårlig veistandard. I 2011 ble det innrapportert hele 20 millioner veihull i Europa. I Storbritannia meldes det i snitt om en skade som følge av veihull hvert 17. minutt. Også her i landet får mange bilister bilen skadet eller ødelagt på grunn av veihull.
Den nye Ford-teknologien skal hjelpe bileierne med å unngå slike unødige kostbare reparasjoner i fremtiden.
Her er noen viktige punkter dersom du har kjørt i et veihull, og mener du har krav på erstatning (i følge NAF):
o Kjente det offentlige (stat, fylkeskommune eller kommune) til feilen på veien?
o Har det vært tid til å utbedre eller fjerne faren?
o Kunne det ha vært varslet om forholdene?
o Forelå handlingsalternativer eller lignende?
o Har regelverk, instrukser, veinormaler og lignende blitt fulgt?
o Foreligger det en plan eller rutiner for vedlikehold og tilsyn?