Nio ES8: Mye plass, mye komfort og mye krefter

Nio 10
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Nio ES8 har, som tittelen antyder, mye av det meste som teller for kunder som ser etter en stor elektrisk SUV. At det hele presenteres i en pakke med tydelig premium-preg, blir en ekstra bonus. En svært konkurransedyktig pris skaper også fornøyde smil hos kundene.

Av Frank Williksen

ES8 er en av flere store kinesiske el-SUV modeller som har dukket opp de siste par årene. Dimensjonene er rause: Lengde 5,02 m, bredde 1,96 m og høyde 1,76 m. Til dette hører en akselavstand på gode 3,01 m. Den store høyden gir komfortabel inn- og utstigning av bilen.

Smaksnøytralt og harmonisk lett-å-like-karosseri.

Stor bil

Størrelsen reflekteres også i vekten, selvfølgelig, og den store NIO-SUVen har en egenvekt på 2.425 kg med 100 kWh batteripakke. Av bagasjerom har man fra 310 til 1.901 liter tilgjengelig, avhengig av hvor mange seter som er i bruk. Bilen kan trekke tilhenger på opptil 1.500 kilo, og er tillatt for 75 kg taklast.

Her kan andreføreren virkelig slappe av!

Batteribytte

Apropos batteripakke: Nio ES8 er som kjent elbilen som kan leveres med valgfrihet mellom en konvensjonell løsning eller abonnement på batteripakke for utskiftning «underveis». Det siste tar bare minutter, sammenlignet med tradisjonell lading, som med så stort batteri blir ganske tidkrevende. Løsningen med batteriskift er primært utviklet for å spare tid på lange turer – ved normal bilbruk regner også Nio med at det rekker langt for de fleste med vanlig hjemmelading.

Selv som 7-seter blir det plass til et par bager i bagasjerommet.

Bra rekkevidde

Vår erfaring tyder også på at dette stemmer godt. Vi valgte å ta en liten familietur til Søgne, med start fra Svelvik. Dette er en tur på ca. 30 mil, som bilen tok på strak arm. Ved start var oppgitt rekkevidde 495 kilometer, og ved ankomst Søgne hadde vi fortsatt 90 kilometer å gå på – i praksis antakelig enda litt mer.

Rekkevidden er altså bra.

Premium-opplevelse

Bra er også langtur-egenskapene. Bilen byr på svært bra komfort med gode seter rundt om, og plass er det nok av – over alt. Kjørt som 5-seter var bagasjerommet av virkelig anselige dimensjoner, så her var det ingen problemer med å få med en aktiv families oppakning, inkludert fritidsutstyr.

Innvendig er Nio ES8 svært tiltalende. Vi noterte høy opplevd kvalitet og et tydelig premium-preg på både interiøret som helhet og finishen i alle detaljer. Bilen er svært velutstyrt, så det er fint lite man vurderer å velge som tilleggsutstyr.

Ryddig, oversiktlig og funksjonelt førermiljø.

Sjåførvennlig

Det eneste avviket vi noterte på interiørløsningene, var justeringen av den midtre seteraden lengdeveis. Seteraden går på skinner, blant annet for må gi god åpning for adkomst til de bakerste setene. Fra en del andre biler med lignende løsning er vi vant til at seteraden «klikker i lås» når den har vært flyttet. Slik var det ikke her, så dette måtte vi huske på hver gang. Vi tar likevel forbehold for at dette kan ha vært en tilfeldig feil i vår prøvebil.

For sjåføren er Nio ES8 en snill opplevelse. Bilen er oversiktlig, til tross for den ruvende størrelsen, og den er mye mer lettkjørt enn man kanskje ville tro. Førersetet er klart godkjent, og det er en smal sak å justere seg frem til en god kjørestilling.

Et hav av plass for passasjerene i “det vanlige” baksetet.

Dugelig med krefter

Motormessig byr bilen også på en overflod av effekt. Vi snakker her om 400 kW, noe som tilsvarer 544 «gammeldagse» hestekrefter. Kreftene er fordelt på en elektrisk motor til forakselen og en til bakakselen, slik at man har drift på alle fire hjul. Selv om bilen er tung, gir dette likevel en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på spretne 4,9 sekunder. Hvor mange familiebiler kunne skilte med slike ytelser i fossilenes gull-æra? Toppfarten, for ordens skyld, er oppgitt til 200 km/t.

Som 5-seter ser bagasjerommet slik ut – ganske imponerende.

Går langt

Med den store batteripakken oppgir Nio en WLTP-rekkevidde på 500 kilometer, noe som altså så ut til å stemme godt med vår opplevelse av bilen. Nio ES8 støtter hurtiglading opptil 90 kW, noe som med 100 kWh batteri sannsynligvis vil bety minst 45 minutter på å fylle fra 10 til 80 prosent.

Konkurransedyktig på pris

Som teksten antyder, er Nio ES8 en bil som falt godt i smak. Den har det aller meste – plass i massevis, høy effekt og gode ytelser, bra rekkevidde og rikelig med utstyr. Og altså en unik abonnementsløsning for batteripakken.

Spesifisert som 6-seter koster Signature Edition knappe 640.000 kroner med 100 kWh batteri. Som 7-seter er prisen ca. 10.000 kroner lavere. Abonnement på tilsvarende batteripakke koster 1.999 kroner i måneden i tillegg. Velger man bilen uten batteripakke, men kun abonnement på denne, blir bilprisen vesentlig redusert.

Sammenlignet med andre biler i samme segment, er det ingen tvil om at dette er en konkurransedyktig pris.

Les også: Toyota bZ4X: Ett er sikkert – den kommer til å selge knallgodt

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com