Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Nissan Ariya: Nå er den endelig klar for salgsstart til sommeren

Nissan Ariya front 12
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Det var med lett synlig – og stor – stolthet at Nissan nylig gjennomførte sin første visning av et førproduksjonseksemplar av konsernets nye crossover elbil – Nissan Ariya. I god pandemiånd foregikk visningen primært digitalt, selv om det for utvalgte også var mulig å se den «in the flesh» hos forhandlere i Oslo, Bergen og Trondheim.

Av Frank Williksen

Nissan Ariya er en elbil-modell det har vært mye oppmerksomhet omkring ganske lenge. Dette har også sammenheng med at modellen er en del forsinket i forhold til opprinnelige planer. Den norske importøren tror imidlertid ikke dette vil ødelegge nevneverdig – og at Ariya vil bli en ny Nissan-suksess når salget starter til sommeren. Kundeutleveringer skal starte tidlig i 2022.

Bilen har fått en helt ny elbil-plattform (CMF-EV) som sørger for lavt tyngdepunkt, faktisk lavere enn på Nissan LEAF, og med tilnærmet 50-50-vektfordeling. Med dette som utgangspunkt bebuder Nissan meget gode kjøreegenskaper med høy presisjon og god dynamisk kjørefølelse.

Speilvend bildet, så ser du hva føreren møter. Bildet er fra en modell for det japanske markedet. Eller det engelske, for den saks skyld.

Godt med plass

Ariya har ytre mål som en bil i mellomklasse-segmentet, men påstanden er at den har innvendig plass som en bil i klassen over. Dette er takket være maksimal plassutnyttelse, akselavstanden er da også 2,78 m selv om bilen ikke er mer enn kompakte 4,6 meter lang.

Innvendig er det prioritert maksimalt med beinplass. Blant annet er komponenter til klimaanlegget flyttet frem og inn i motorrommet for å gi bedre plass i kupeen.

Bagasjerommet tar inntil 468 liter, og har en praktisk og godt utnyttbar utforming. Volumet reduseres til rundt 420 liter i modellen med firehjulsdrift. Bilen kan ha 75 kg taklast, samtidig som den blir tilgjengelig med hengerfeste for hengervekt inntil 1500 kilo.

Hvis du ikke har hørt om haptiske brytere før, så ser det dem i alle fall her.

Lekkert – og praktisk

Nyutviklet avansert teknologi blir introdusert på denne modellen med blant annet firehjulstrekk-systemet e-4ORCE, stemmestyring og intelligent digitalt speil for å nevne noe.

Ariya tar også et steg opp når det gjelder materialbruk innvendig. Interiøret har et enkelt og minimalistisk, men samtidig moderne preg. Det såkalte Kumiko-mønsteret i fronten av bilen går igjen som detaljer i dørpanelene.

Et praktisk brett kan skyves ut fra midtkonsollen om du trenger en arbeidsplass og legge PC’en på ved ladestopp, og da er det smart at Ariya har integrert trådløst internett. Videre byr nykommeren på innovative løsninger som lengdejusterbar midtkonsoll, som bidrar til å optimalisere beinplassen i det flate gulvet mellom forsetene.

Nissan har hatt høy prioritet på god innvendig plass. Det ser ut som om det har lykkes bra også i baksetet.

Ikke størst skjerm

Betjeningsfunksjoner til klimaanlegget er for øvrig felt inn som såkalt haptiske knapper i den integrerte og elegante trelisten som strekker seg fra side til side i underkant av dashbordet. Disse er ikke synlige før bilen startes, og de registrerer fingerspissene ved berøring, som ved betjening av skjermen på en smarttelefon.

I stedet for en stor oppmerksomhetsstjelende skjerm i midtkonsollen, har Nissans ingeniører valgt en mer trafikksikker løsning med to 12,3-tommers skjermer horisontalt plassert over midtkonsollen og foran rattet. Her er all informasjon føreren trenger lett tilgjengelig, og innholdet kan tilpasses og flyttes mellom skjermene. Head-up-display er tilgjengelig.

Absolutt godkjent bagasjeplass.

“Snakk med den” hjemmefra

I det moderne dagliglivet omgir vi oss med mye teknologi og ulike digitale assistenter. Disse kan enkelt integreres i Ariya på en sømløs måte. Amazon Alexa Auto lar føreren bruke stemmestyring for å betjene temperaturen i hjemmet sitt og på hytta, eller stille spørsmål man lurer på.

Via for eksempel Google Assistant eller Amazon Alexa er det også mulig å kommunisere med bilen hjemmefra, og blant annet forhåndsinnstille temperaturen i bilen eller legge inn reisemål til navigasjonen.

Førerassistanse-systemet ProPILOT er, sammen med Navi-link, i stand til å tilpasse farten ved skifte av fartsgrenser, og redusere hastigheten om det kommer brå svinger for å bidra til best mulig komfort. Systemet gir selvsagt også tips om ladestasjoner underveis for turen.

Hekkparti som skiller seg ut i mengden.

Priser fra 450.000

Nissan Ariya kommer med to forskjellige batteripakker på 65 eller 90 kWt, med rekkevidde fra 35 til 50 mil. Med 90 kWt-batteri og e-4ORCE-firehjulstrekksystem har Ariya to el-motorer – en foran og en bak. Disse jobber sømløst sammen for optimalt grep, best akselerasjon samt mest mulig komfortabel og sikker kjøreopplevelse, og god stabilitet. Toppversjonen Performance byr på mye krefter. Hele 294 kW og 600 Nm sørger for at akselerasjon 0-100 km/t går på 5,1 sekunder. Toppfart er for denne modellen 200 km/t.

For Europa får Ariya nå CCS ladestandard for hurtiglading. Med aktiv temperaturregulering av batteriet sørger dette for en ladefart på inntil 130 kW. Ladekurven skal være jevn, og sørger for at inntil 300 km rekkevidde kan lades opp i løpet av 30 minutter.

Forhåndssalget av Nissan Ariya starter, som nevnt, sommeren 2021 – med kundeutleveringer fra starten av 2022. Pris for en velutstyrt Ariya med 65 kWt batteri vil ligge på rundt 450 000 kroner. For topputgaven med 90 kWt, e-4ORCE og alt utstyr vil det trolig være en pris på opp mot rundt 600 000 kroner.

Les også: IMx Kuro – blir dette din neste nye elbil fra Nissan?

 

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com