I dag vil jeg mimre litt over årets heftigste bekjentskap på fire hjul. Senhøstens gjensyn med Nissans vidunderlige sportsmodell GT-R ble et av de største høydepunktene når jeg oppsummerer 2017!
For her er alt på stell – og, som vanlig, enda litt mer enn forgjengeren. Utvendig er det vanskelig å se nevneverdig forskjell, men interiøret er løftet et synlig hakk, og har fått det litt mer eksklusive preget bilen absolutt fortjener.
Enda mer krefter
Med 570 hk er effekten løftet med 20 hk fra forrige årgang, og dreiemomentet er samtidig øket med 5 Nm. Begge deler er vanskelig å føle konkret – akselerasjon fra 0 til 100 km/t er fortsatt råraske 2,8 sekunder, og toppfarten er 315 km/t.
Lynraske girskift
Å kjøre Nissan GT-R er stadig så morsomt at det faktisk er vanskelig å beskrive. Utgangspunktet for prøvebilen var et understell som er skjerpet ytterligere fra forrige årsmodell. Dette oppleves i praksis ved at bilen i Comfort-modus er blitt marginalt mer komfortabel å kjøre, mens den i versting-valget R-Modus har fått enda skarpere styring og enda bedre grep.
Med dette valget inne leverer den automatiske 6-trinns dobbeltclutch girkassen virkelig lynraske skift, ned på 0,15 sekunder, ifølge Nissan. Jeg ser ingen grunn til å tvile på påstanden, men dette er faktisk omtrent den samme tiden som det tar å blunke med øynene.
Spark i ryggen
Å kjøre Nissan GT-R på buktende alpeveier har en underholdningsverdi som nærmest sprenger skalaen! Bidrar til dette gjør selvsagt også bilens elektronisk styrte firehjulsdrift, som avhengig av behov leverer opptil 50 prosent kraft til forhjulene.
Vi snakker kraftig adrenalin-faktor ved full akselerasjon også: Da jeg trykket gasspedalen flatt i dørken fra stillstand, føltes det som et voldsomt spark i ryggen; som om bilen nærmest forlot meg – og armene ble 15 centimeter lengre enn normalen. Likevel var det ingen dramatikk, det gikk som på skinner, med full kontroll over den voldsomme effekten.
Akselerasjonen var formidabel over det meste av speedometerskiva, og selv etter at 250 km/t var passert, var draget særdeles kraftfullt.
Adrenalin-kick!
For den bil-glade er sånt som dette nærmest en ”utenfor-kroppen”-opplevelse, og et adrenalin-kick som sitter i en stund!
Den håndbygde og signerte motoren i prøvebilen er en 3,8 liters V6 biturbo. I fri dressur leverer den 570 hk, og har et maksimalt dreiemoment på 637 Nm i hele turtallsområdet fra 3300 til 5800 omdreininger.
Dette gir en veldig tydelig bakgrunn for bilens formidable ytelser. Formidabelt er for øvrig også bensinforbruket. Nissan sier at GT-R skal kunne klare seg med 1,18 liter på mila ved blandet kjøring. Jeg lurer på hvordan man skulle kjøre bilen for å komme ned i nærheten av dette.
Under min prøvekjøring var det beste jeg oppnådde like under 1,7 l/mil, og siden bilen er kresen på hva den lar seg fore med, blir tankbesøkene lett dyre. Men, som jeg har sagt så mange ganger før, den som kjøper en bil som dette tenker nok ikke først og fremst på bensinforbruk.
Underholdningsverdien, derimot…
Stor bil
Det skal også tilføyea at Nissan GT-R ikke er verken liten eller spesielt lett. Bilen er 4,71 m lang og nesten 1,90 m bred, og akselavstanden er solide 2,78 m. Det eneste som er beskjedent av ytre mål, er høyden: 1,37 m.
Et veldesignet og proporsjonelt harmonisk karosseri har en Cd på pene 0,26, så luftmotstanden er absolutt holdt nede på et minimum.
Egenvekten er 1827 kg og tillatt totalvekt 2200 kg. Bagasjeplassen oppgis til 315 liter, så her snakker vi ikke særlig mer enn en overnight-bag.
Den lave sportscoupéen er en 2+2. Bilen har altså faktisk et baksete, men selv for de minste er det ikke mye plass å skryte av her…
Hva koster moroa?
Hva koster så herligheten? Ikke så enkelt å svare konkret på, modellen er ikke å finne på Nissans norske hjemmesider, verken med beskrivelse eller priser.
Det jeg kan si, er at prøvebilen i Tyskland hadde en prislapp på ca. 105 000 euro, eller rundt 900 000, omregnet til kroner. Hadde den blitt markedsført her i landet, måtte vi nok ha plusset på noen hundretusener på toppen av dette.