Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Nissan Navara har alle viktige hytte-egenskaper

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Nissan Navara 1 kopi

En hyttetur til Fyresdalsheiene i Vest-Telemark avslørte at Nissan Navara er en hyttebil med mange gode egenskaper. Og at det ikke er noen grunn til å frykte langturer på vanlig vei med dagens pickup-modell, selv om det er et stykke igjen til normal personbilkomfort.

Min prøvekjøring av nye Navara som varebil ble en realistisk øvelse, med legging av ny shingel på hyttetaket – og fisketurer på kronglete stier og skogsveier i heiområdene.

I begge tilfeller overbeviste Navara. Bilen er smidig og mer letthåndterlig enn størrelsen kanskje skulle antyde, selv om svingradius ikke er den mest imponerende øvelsen. Akkurat det er nok mer plagsomt under trange urbane forhold, og det er jo ikke der denne bilen helst skal brukes. Firehjulsdrift har lett for å gå litt ut over svingradius.

Men over røtter og stein, og opp og ned kneiker med vegetasjon tett inntil på begge sider, var den en super turkompanjong inn til fiskevann og tjern.

Nissan Navara 3 kopi

Som arbeidshest er Navara en fulltreffer. Den har nyttelast på 900 kg, og trekker tilhenger opptil 3,5 tonn, og dermed dekker man ganske mange hytterelaterte behov. Vi la for eksempel et drøyt tonn med takshingel og diverse andre produkter på tilhenger, og merket knapt forskjell på ytelsen – det skal mer til før Navara begynner å puste tyngre, i alle fall med den største dieselmotoren på 190 hk og hele 450 Nm trekkraft. Dette er ganske robuste krefter, som sikkert klarer seg bra med full last og maksimal togvekt. Akselerasjonen er frisk, så du risikerer ikke å henge etter trafikktempoet med denne!

Fabrikken sier et snittforbruk ved blandet kjøring er 0,7 l/mil med automatgir, slik prøvebilen min hadde. Min prøvetur endte høyere, nærmere 0,88 l/mil, selv om heller ikke dette er spesielt sjokkerende.

På vanlig vei blir komfort-begrensningene først virkelig merkbare når svingene avløser hverandre slik de gjør på lange strekk av denne turen, spesielt fra Brunkeberg til Fyresdal. Da merkes det godt at dette er atskillig stivere og mer stumpete redskap enn en myk og komfortabel personbil.

Man må bare ha for øye hva den enkelte biltype primært er utviklet for, og Navara er, tross alt, primært et nyttekjøretøy som har prioritet på lastbærende egenskaper.

 

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com