NSU – MC og wankel …

NSU_Ro_80_-_2009-10-11_(Foto_Sp)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Visa var den vanlige helt fra starten i 1873: Tråsykler, motorsykler og så biler, akkurat som 300 andre rundt i verden. Så ble det wankel og så ble det slutt.

Av Stein Bekkevold

NSU Motorenwerke AG (NSU) bygget biler, motor- og tråsykler og startet i 1873. NSU ble overtatt av VW i 1969; da slo de NSU sammen med Auto Union, og skapte Audi NSU Auto Union AG, som ble Audi. Navnet NSU var en forkortelse for Neckarsulm der NSU lå.

NSU oppsto som “Mechanische Werkstätte zur Herstellung von Strickmaschinen”, en strikkemaskinprodusent som ble startet i 1873 av teknisk gründer Christian Schmidt, i Riedlingen ved Donau.

De flyttet i 1880 til Neckarsulm. Det ble rask vekst, og i 1886 kom han med sykler, først veltepetteren Germania – hva ellers? I 1892 hadde syklene fortrengt strikkemaskinene, og da oppsto navnet NSU. Første NSU-MC kom i 1901, og den første bilen i 1905.

Under 1. verdenskrig laget fabrikken militære motorsykler og lastebiler. I 1932, presset av Dresdner Bank, innså de at de ikke klarte masseproduksjon av biler, og den ferske fabrikken i Heilbronn ble solgt til Fiat. De brukte anlegget til montering av Fiat biler for det tyske markedet ….

Omstart

I desember 1946 gjenopptok NSU produksjonen av sykler og motorsykler i Neckarsulm. Det var tid for omstart i landet, og produksjonen tok til i et knust anlegg, med førkrigssaker som Quick-, OSL- og Konsul-MC. Den første etterkrigs-MC var Fox i 1949, som 2-takts og 4-takts.

I 1953 kom NSU Max, en 250 kubikk MC med nyheten overliggende kam og støtstenger – vi siklet og glodde! De nye hadde presset stål monocoque-ramme og sentral bakfjæring, og var jo hundre ganger bedre enn naboens noe banale Tempo 125.

Ingeniør A. Roder gjorde at NSU i 1955 ble verdens største MC-produsent. De satte fire fartsverdensrekorder: 1951, 1953, 1954 og 1955.

I 1956 ble W. Herz, på Bonneville Salt Flats i Utah, først med MC over 322 km/t.

I 1957 kom NSU inn på bilmarkedet igjen med Prinz – en liten tass med dobbel Max-motor, dvs en luftkjølt to-sylindret sak på 600 cm3 og 20 hk (15 kW) effekt. MC-bygging fortsatte til 1968, og siste modell var Quick 50.

Større karosseri

I 1964 hadde NSU lansert verdens første wankelbil: Wankel spider – en Sport Prinz med 129 hk (96 kW) 995 cm3 birotor, samme grunnmotor som i Ro 80. Samme år kom Prinz 1000 med varianter. Typ 110 – senere 1200SC – kom i 1965 med større karosseri. De siste med vanlig firetaktsmotor hadde den luftkjølte OHC-motoren.

Ro 80

I 1964 samarbeidet NSU med Citroën om å bygge wankelmotorer, i datteren Comotor, dette ga oss den mislykkede Citroën GS Birotor i 1973.

Men før det: Allerede i 1967 kom lekre NSU Ro 80, med en 115 hk (86 kW) versjon av birotor. Den veide bare 1200 kg tørr og tom, hadde Cd på 0,36, skivebremser, uavhengig fjæring og forhjulsdrift via en smidig Saxomat tretrinns kasse.

Ro 80 fikk derfor mange priser, og ble Årets bil i 1967, alle vi som prøvde den likte den svært godt. Mange produsenter kjøpte lisenser fra NSU for å utvikle motoren, men ikke BMW. Til tross for super kritikk var salget skuffende. Alt var nytt, mye ble slitt, publikum sutret. Og så tok VW over – og merket led en stille død.

Bildene er fra NSU-arkivet og viser en MC Superlux vi siklet over, og fenomenet Ro 80.

Les også: Saab – hva/hvem var det?

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com