Den helt nye Opel Astra som lanseres her i landet 11. november har store forventinger å innfri. Den nye kompaktmodellen er utsett til å løfte merket oppover også i Norge – og alt er gjort for at dette skal bli mulig.
Selv om hovedlinjene er gjenkjennelige, har bilen fått et fullstendig nytt og friskere designuttrykk – både ut- og innvendig. Den er ikke minst blitt opptil 200 kilo lettere enn utgående modell, noe som har stor betydning for forbruk og utslipp.
Samtidig kommer bilen med nye og moderne motorer, som selvsagt bidrar ytterligere i samme retning. Høydepunkt her er en 1,4 liter turbo bensinmotor med 150 friske hk. Høyt dreiemoment på lave turtall bekrefter at her vil ytelsene være gode. Samtidig er forbrukstallene hyggelige, og motoren kan leveres både med manuell girkasse og med automatgir.
Den som ikke trenger så mye krefter, men likevel vil ha bensinmotor, kan velge en 1,0 liter tresylindret Turbo Ecoflex med 105 hk og 170 Nm. Denne motoren antyder å ville klare seg med et forbruk på 0,43 l/mil ved blandet kjøring.
Den som vil ha diesel kan vurdere 1,6 CDTi Ecotec sammen med 6-trinns automatgir. Motoren leverer 136 hk, og har et maksimalt dreiemoment på 320 Nm fra 2000 omdreininger. Forbruket oppgis også her til 0,43 l/mil.
På nyåret dukker det i tillegg opp en 110 hk utgave av samme motor, men da med manuell girkasse.
Nye Astra er faktisk litt kortere og lavere enn forgjengeren, men har mer plass til både passasjerer og bagasje. Bilen er spekket med utstyr – vi nevner blant annet en LED Matrix-utgave av hovedlyktene med blendingsfritt fjernlys og spesielt kraftig lysstyrke, ny generasjon infotainmentsystem som støtter både Android og Apple CarPlay, og meget gode seter, bl.a. med varme også i baksetet.
Prisene vil starte på 224 900 kroner med den minste bensinmotoren og Edition utstyrsnivå, og beveger seg derfra til 309 900 kroner i Premium utgave med enten den største bensinmotorene eller 136 hk diesel – i begge tilfeller med automatgir.
Tillegg for Sports Tourer blir 10 000 kroner.