Hyundai har en tid slitt i motvind, men en pressekonferanse jeg var på i dag, bærer bud om bedre tider. Her viste importøren for første gang på norsk jord fabrikkens siste nyhet Ioniq. Dette er tre modeller i én: En ren elbil, en hybrid og en ladbar hybrid.
Dersom en antydet pris på nivå med publikumsfavorittene Nissan Leaf og e-Golf blir holdt når bilen er hos forhandlerne, er jeg ganske sikker på at smilet vil bre seg raskt i Hyundai-organisasjonen i Norge utover senhøsten og neste vinter. Ioniq er merkbart større enn en C-segmentmodell. Baksetet er rommelig, og bagasjerom som sluker over 440 liter selv med drøye hybridbatterier under dørken lar seg høre.
Bilen ble vist statisk, men det var anledning til å sitte i den og ta detaljene i nærmere øyesyn. Da ser vi at materialkvalitet og finish i detaljene – som er veldig viktig for dagens bilkjøpere – er minst på nivå med nye Hyundai Tucson, som jo har fått ros for tilnærmet premium-følelse.
Førersetet gjorde også godt inntrykk, ikke minst med super sidestøtte.
Dennis Elsweier fra Hyundai Europe la vekt på at bilen skal være morsom å kjøre. For å redusere vekten, og kompensere for tunge batterier, er det derfor brukt mye aluminium og høyfast stål i karosseriet. Batteriene er plassert lavest mulig i bilen for å holde tyngdepunktet godt nede, og cd= 0,24 forteller om en svært aerodynamisk effektiv design.
Som ren elbil mener Hyundai at Ioniq skal klare rundt 250 km før lading, og en toppfart på 165 km/t er blant det raskeste av elbiler. Effekten er 120 hestekrefter, og trekkraften er 295 Nm fra 0 og oppover. Batteriet er 28 kWh lithium-ion polymer type.
På den store skjermen midt på dashbordet vil man kunne lese neste lademulighet, foruten rekkevidde, forbruk og annen informasjon.
Bilen har induksjonslading for mobiltelefoner som er forberedt for dette, og har selvsagt adaptiv cruise kontroll, blindsonevarsling, filvarsler, automatisk nødbrems og ellers det meste som hører med i dag av avanserte førerstøttesystemer.
Først hos forhandlerne kommer den rene hybridmodellen. Den har en samlet effekt på 141 hk, og CO2-utslipp på pene 79 g/km. Girkassen er en 6-trinns dobbeltclutch automat.
Mye er likt for plug-in hybriden som kommer litt senere med litt høyere effekt, og denne oppgis å ha et CO2-utslipp på bare 32 g/km.
Alle versjoner støtter Android, AppleCarPlay og TomTom.
Hos den norske Hyundai-importøren er forventningene store – og enda større er de nok ute hos forhandlerne, ikke minst til plug-in hybriden. Ikke rart: I fjor sto elbiler og hybrider for 22 prosent av det norske nybilsalget. Nest størst på disse biltypene var Nederland, med 9 prosent – og de var igjen flere ganger større enn de som deretter følger.