Nye BMW X3: Større, sterkere og mer luksuriøs

BMW X3 1-kopi
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Nylig kjørte jeg tredje generasjon av BMW X3, og bilen har blitt mer BMW enn noen gang. Ikke bare er den større og mer rommelig, men den er også sterkere og mer luksuriøs.

Dagens BMW X3 er størrelsesmessig fullt på høyde med den første generasjonen av legendariske BMW X5, og trolig blir den et favorittvalg for SUV-kunder med BMW øverst på handlelista.

Da jeg prøvekjørte bilen, var jeg så «heldig» å få med meg store porsjoner realt «sleaføre». Dette inkluderte både snøsørpe, hardkjørt snø og is – og en runde med 10-15 centimeter tung, våt nysnø.

BMW’en lot seg ikke utfordre nevneverdig av noe av dette, men holdt stø kurs med imponerende stabilitet og trygge styreegenskaper.

Til en periode med store førevariasjoner hørte også noen dager med bar asfalt, både våt og tørr, og om veiegenskapene her er det ikke så mye mer å si enn at det jo er en BMW. Og den kjører slik en BMW skal.

X3 er blitt voksen

Bilen er og blir en SUV med ekstra høyde og en mer robust profil enn sine noe lavere personbilbrødre og -søstre, men den kombinerer sportslighet og komfort på en suveren måte, med kjøreglede i massevis.

X er modellbetegnelsen for SUV hos BMW, og disse modellene sto siste år for over 30 prosent av BMWs bilsalg totalt. Nye X3 er først ute i en ny SUV-offensiv fra fabrikken. Senere er denne blitt fulgt opp av helt nye BMW X2 og deretter BMW X7.

Med tredje generasjon har BMW X3 blitt helt voksen. Bilen har lagt på seg 50 mm både i lengde og akselavstand, til henholdsvis 4708 mm og 2864 mm. Bredden er rause 1891 mm, mens høyden er 1676 mm. Det siste, sammen med bakkeklaring på hele 204 mm, er typiske SUV-mål.

Mye er gjenkjennelig

Med baksetet i bruk sluker bagasjerommet 550 liter, noe som kan økes til 1600 liter med nedfelt baksete.

Bilen er blitt opp til 55 kg lettere enn forgjengeren, og med tilnærmet 50/50 vektfordeling foran-bak er balansen i bilen perfekt.

Både ut- og innvendig er likhetstrekkene mange, både med utgående modell og med den litt større BMW X5. Ytre sett fremstår bilen bredere og mer sportslig, noe ikke minst det høyere panseret og hekkpartiet bidrar til.

Innvendig er det mye som er gjenkjennelig fra både 5-serie og 7-serie, og som alltid hos BMW er interiøret førerorientert med god layout og høy funksjonalitet. Mange funksjoner kan – om man ønsker dette – betjenes med enkle håndbevegelser i løse luften foran midtkonsollen.

Sømløs digital integrasjon

I den nye modellen er både luksuspreg og komfort løftet klart fra forgjengeren. Fører- og passasjersete foran kan leveres med aktiv setelufting, og bakseteryggene kan justeres individuelt i ulike vinkler. Økt akselavstand og ny kupéutforming har sørget for merkbart bedre plass i baksetet.

Som nye skritt på veien videre mot automatisert kjøring, har nye BMW X3 mange av de samme avanserte førerassistanse- og sikkerhetssystemene som er å finne i 5- og 7-seriene.

Den er også utstyrt med BMW Connected, som gjør at bilen kan integreres sømløst med brukernes digitale hverdag. Bilens innebygde SIM-kort sikrer rask og enkel lokalisering dersom en ulykke skulle skje. Ved mindre uhell kan bilføreren også komme i direkte kontakt med BMW for videre hjelp.

Mye kraft, mindre forbruk

BMW X3 blir tilbudt med tre forskjellige bensinmotorer og to dieseler. Samtlige motorer har større effekt, men lavere forbruk enn tilsvarende i forgjengeren.

Bensinmotorene har henholdsvis 184, 252 eller 360 hk, mens de to dieselmotorene leverer 190 eller 265 hk. Alle motorer leveres i kombinasjon med en nydelig 8-trinns Steptronic automatgirkasse.

Raskest er rimeligvis den største bensinmotoren, som presterer 0-100 km/t på kjappe 4,8 sekunder, og har en toppfart på 250 km/t.

Diesel med masse «trøkk»

Selv prøvekjørte jeg den største dieselmotoren – xDrive 30d – og kan bekrefte at det er langt fra noen sinke, dette heller! 0 – 100 på 5,8 sekunder holder lenge for meg! Dette er også den mest momentsterke av motorene, med hele 620 Nm å by på.

Til tross for bilens størrelse og design, vekt og effekt, sier BMW at forbruket ved blandet kjøring bør være 0,57 l/mil. Det klarte ikke jeg å matche – min prøvetur endte på nærmere 0,8 l/mil i snitt, men vinterforholdene får nok ta skylden for litt av differansen.

Begeistringen har en pris…

BMW X3 i tredje generasjon er definitivt en bil som begeistrer, og som ville stått veldig høyt på ønskelisten om jeg var i markedet for en SUV av denne størrelsen.

Dessverre sørger prisen for at det nok blir med drømmen. Startprisen for en BMW X3 xDrive 30d er 804.200 kroner, og med ekstrautstyr for et par hundre tusen i tillegg, understrekes dessverre uoppnåeligheten for undertegnedes del.

Synd, men sant…

Kort om BMW X3 xDrive 30d:

Motor: 6-sylindret turbo dieselmotor, 2993 cc. 265 hk, Maks dreiemoment 620 Nm ved 2000-2500 o/min.

Drivverk: firehjulsdrift, 8-trinns Steptronic automatgirkasse. Full pakke med førerassistanse- og stabilitetssystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4708 x 1891 x 1676 mm.

Akselavstand: 2864 mm

Bagasjerom: 550 – 1600 liter

Egenvekt: 1895 kg

Tillatt totalvekt: 2500 kg

Tilhengervekt m/brems: 2400 kg

Akselerasjon, 0-100 km/t: 5,8 sekunder

Toppfart: 240 km/t

Forbruk, blandet kjøring: 0,58 l/mil (oppgitt)

CO2-utslipp v/blandet kjøring: 160 – 154 g/km.

Pris: BMW X3 xDrive 30d fra kr. 804.200,-

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com