Nye Kia Sorento: Blir blant de største i klassen

Kia Sorento forfra
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Kia er klar med lansering av fjerde generasjon av sin store SUV, Sorento. Bilen er blitt større enn forgjengeren, og kommer som sjuseter med tre seterader. Og: Den kommer med elektrifiserte drivlinjer, fra starten av med en ren hybrid, litt senere i år en ladbar hybrid. Det er uten tvil den siste forventningene er størst til.

Dette bekrefter også Irene Solstad, Kia-sjefen hos Bertel O. Steen:

– Det handler om en romslig og stor SUV med sju seter, firehjulsdrift og elektrifisert drivlinje. Ikke minst som ladbar hybrid vil den passe godt for det norske markedet, og vi gleder oss til å lansere bilen, sier hun.

I ny utgave har Sorento blitt 10 mm bredere og 10 mm lengre. Det betyr at bilen nå er 1,90 m bred og 4,81 m lang. Samtidig er akselavstanden øket med 35 mm til 2,82 m. Også høyden er øket med 10 mm.

Masse plass

Det nye dashborddesignet omfatter blant annet et 12,3 tommers digitalt instrumentpanel og et infotainment/navigasjonssystem med 10,25 tommers berøringsskjerm. Nytt head-up display viser kjøredata, varsler fra bilens førerassistentsystemer, hastighet og navigasjonsmeldinger. Det er surround lydanlegg fra Bose med 12 høyttalere.

Hvor rommelig bilen faktisk er, bekreftes av et bagasjevolum på solide 821 liter når den tredje, bakerste seteraden er nedfelt. Med alle syv seter i bruk står det litt dårligere til, men 187 liter er uansett en økning på 32 prosent fra foregående modell.

Setene i andre seterad kan forskyves i lengderetning.

Ladbar hybrid med 265 hk

Kia Sorento kommer nå for første gang med elektrifiserte drivlinjer, og ikke uventet tilbyr Kia to hybrid-varianter. Det starter med en fullhybrid «Smartstream» versjon med 1,6 liter turbo bensinmotor, 1,49 kWh batteripakke og 44,2 kW elmotor kombinert med 6-trinns automatgir. Denne pakken byr på 230 hk og et dreiemoment på 350 Nm.

Som ladbar hybrid blir bilen tilgjengelig mot slutten av 2020, og denne utgaven har vi foreløpig ikke fått tekniske data for, utover at den får en systemeffekt på 265 hk og samme automatgirkasse som hybriden.

I Europa vil Sorento også bli tilgjengelig med 2,2 liters dieselmotor med 202 hk. Den får selskap med Kias nye 8-trinns dobbeltclutchgirkasse (DCT).

Avanserte systemer

Kias UVO Connect-system gir nettilgang og nyttig informasjon på bilens berøringsskjerm og på smarttelefonen. Med Kia Live-tjenester kan systemet vise trafikkinformasjon i sanntid, værmeldinger, interessepunkter samt info om mulig parkering på gaten og i parkeringshus, inkludert pris, beliggenhet og tilgjengelighet.

UVO Connect gjør også at man kan sende reiseruter til bilen før turen, og finne bilens posisjon.

To smarttelefoner kan kobles til infotainmentsystemet samtidig, og det er tilgang til USB-ladepunkt for passasjerer på alle seterader. Full integrasjon med Apple CarPlay™ and Android Auto™, selvsagt.

Les også: Kia Ceed SW – et streif av premium

Bilen ser det meste

Førerassistentsystemene omfatter blant annet en ny automatisk nødbrems, som registrerer fotgjengere, syklister og kjøretøyer. Den oppdager også møtende trafikk når bilen svinger i et veikryss. Nye Sorento leveres ellers med blindsonekamera, 360°-kamera, blindsonevarsler, skiltleser, smart cruise kontroll med Stop&Go og navigasjonsbasert SCC, Lane Folloving Assist, tretthetsvarsling, og motorveiassistent.

Kias teknologi for selvkjøring på nivå 2, styrer akselerasjon, bremsing og styring avhengig av kjøretøyene foran. Systemet fungerer i hastigheter mellom 0 og 180 km/t. Det bruker kameraer og radarsensorer for å holde trygg avstand til bilen foran, og følger veimerkingen for å holde bilen midt i kjørefeltet.

Fjernstyrt utkjøring

Nye Kia Sorento har ryggekamera med parkeringassistent med automatisk nødbrems og assistent for kryssende trafikk ved rygging. Bilen er første modell som får Kias nye assistent for fjernstyrt parkering. Føreren kan med fjernkontrollnøkkelen få bilen til å kjøre eller rygge automatisk ut av en parkeringsplass for å gjøre det lettere å komme seg inn og ut på trange plasser.

Systemet bremser automatisk dersom det oppdager et annet kjøretøy, en syklist eller en fotgjenger som oppholder seg eller passerer bak bilen. Et nytt system, Safe Exit Assist, hindrer at bakdørene åpnes om bilen oppdager en fare som nærmer seg bakfra, som eksempelvis et annet kjøretøy.

Redusere følgeskader

Sorento har opptil sju kollisjonsputer, der midtkollisjonsputen foran er en nyhet. Den gir personer i frontsetene ytterligere hodebeskyttelse ved å hindre at hodene støter sammen under en kollisjon. Alle Sorento-modeller er standard utstyrt med Kias stabilitetssystem og elektronisk stabilitetskontroll som hjelper føreren å beholde kontrollen under bremsing og i svinger.

Bilen har også Kias første multikollisjonsbremsesystem, som gjør det mulig å redusere skadene ved følgekollisjoner. Den aktiverer bremsene automatisk når kollisjonsputene har blitt utløst etter den første kollisjonen, og beskytter passasjerene mot videre sammenstøt forfra eller fra siden.

Les også: Kia Sportage: Dagens dieselmotor langt bedre enn sitt rykte

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com