Nye Nissan Leaf – neste års bestselger?

Nissan LEAF 02
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Nylig ble nye Nissan Leaf presentert for verdenspressen i Tokyo. Jeg var der, sammen med rundt 1000 deltakere til, og fikk se en elbil som er helt ny fra innerst til ytterst. Nye Leaf er spekket med avansert teknologi, og er litt større og rommeligere enn forgjengeren.

Forhandlere jeg har snakket med, er overbegeistret, og overbevist om at de her får en sterk kandidat til årets mest solgte bilmodell neste år! Ikke uten grunn: Første generasjon Leaf var bilen som for alvor åpnet det norske elbilmarkedet, og som hittil er solgt i over 31 000 eksemplarer her i landet. Nå har man stor tro på ny mega-suksess!

Effekten er øket fra 110 til 150 hk, og rekkevidden er oppgitt til 378 km (NEDC). Dette vil i praktisk bruk trolig bety noe rundt 250 – 300 km i sommerhalvåret, og noe mindre vinterstid. Nissan signaliserer ytterligere rekkeviddeøkning i løpet av 2018; en kvalifisert gjetning er at man i alle fall passerer 500 – 520 km (NEDC).

Det publikum ser først, er et helt nytt og langt mer moderne design enn forgjengeren. Bilen har fått mer spenstige linjer og løsninger, både inn- og utvendig, og rekkeviddeøkningen vil ikke akkurat minske interessen.

Bilen vil bli å finne hos norske forhandlere i februar neste år, men allerede nå er det mulig å tegne seg på liste for å reservere ”sin” nye Leaf.

Leveringssituasjonen er ventet å bli bra, siden Norge er et marked som prioriteres høyt etter det store hjemmemarkedet. Så er det grunn til å tro at etterspørselen vil øke ytterligere når den annonserte rekkeviddeøkningen kommer mot slutten av 2018.

At effekten er øket såpass kraftig som tilfellet er, gir enda bedre akselerasjon, og er med på å gjøre bilen morsom å kjøre.

Ny teknologi er det flust med: ProPilot kjøreteknologi, for eksempel, med videre rammer for autonom kjøring, og med full autonom parkering.

Den nye e-Pedal-teknologien gir sømløs kjøring og bremsing med en og ssmme pedal: Når gasspedalen slippes helt, vil de regenerative og friksjonsbaserte bremsene brukes automatisk for å stanse bilen helt. Bilen holdes i denne posisjonen selv i bratte bakker til du trykker på gasspedalen igjen. Responsvilligheten til e-Pedal gir også føreren økt kjøreglede langs landeveien.

Den konvensjonelle bremsepedalen må fortsatt brukes ved situasjoner med behov for kraftig oppbremsing.

– Den nye Nissan LEAF fronter Nissan Intelligent Mobility som er kjernen i Nissans merkestrategi i fremtiden, sier Hiroto Saikawa, president og CEO i Nissan.

Nissan Intelligent Mobility er selskapets visjon for å redefinere fremtidens kjøring, og gjøre bilen til mer enn bare et transportmiddel. Nissan Intelligent Mobility definerer hvordan bilen kjøres, drives og integreres i samfunnet.

Nye Nissan LEAF er med på å sette Nissan Intelligent Mobility ut i livet, med sin tidlige fase av Pro-Pilot teknologi, avansert, helelektrisk drivlinje og den unike muligheten til å koble seg til strømnettet og gi strøm tilbake til bygningene den kobles til.

Nye Nissan Leaf er blitt litt lengre, litt bredere og litt lavere enn forgjengeren. Bilen er 4480 mm lang, 1790 bred og høyden er 1540 mm. Akselavstanden er 2700 mm, og egenvekten er 1535 kg. Bagasjerommet sluker 435 liter.

Batteriet er Li-ion på 40 kWh, ladetid ved normal lading 16 timer (3 kW) eller 8 timer (6 kW). Hurtiglading opp til 80 prosent går på 40 minutter.

Toppfarten er 144 km/t.

Prisen for lanseringsmodellen er 283 900 kroner.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com