Cæsars berømte ord faller meg på tunga når jeg ser på hvordan salget av elbiler utvikler seg her hjemme på berget. Og forstår at også min neste bil med stor sannsynlighet vil bli en elbil. Vi tjuvtrener litt allerede, med vår nyanskaffede Hyundai Ioniq plug-in hybrid…
Om kortere tid enn mange tror(?), skal vi altså «alle» kjøre elbil. Den sitter langt inne for en som er oppflasket med bensin, senere diesel, og som har hatt den bestemte oppfatning at en bil både skal lukte litt og høres litt!
Til og med min erklært fossile bror har bukket under for de fristende pekuniære fordelene, og lar seg nå befrakte til og fra arbeidssted i en Kia el-Soul. Så det røyner på!
Nå er det kanskje ikke det største savnet å slippe den inntrengende diesellukta når tanken fylles, men likevel.
Markedet går bananas…
I disse dager går markedet nesten helt av hengslene. Den utviklingen har først og fremst nye Nissan Leaf satt fart på, og for noen dager siden passerte japaneren VW Golf som Norges mest solgte bilmodell hittil i år.
Men se så om ikke Tesla tar utfordringen, og registrerer nye Model S og Model X så det riktig spruter i disse dager. Summen av det hele er selvsagt at elbilenes andel av totalmarkedet øker kraftig, og entusiastene gnir seg i hendene og heiser flagget til topps – nå kommer det endelige støtet!
Ja, kanskje det.
Familiebiler til folkelige priser vil ta av!
Kanskje vil vi allerede i år se at de rene elbilene kryper opp mot halvparten av nybilmarkedet alene? Med hybridene i tillegg, blir det sannelig ikke mye igjen å dele på for dem som ennå ikke har fått frem elektrifiserte alternativer!
Denne utviklingen skjer til tross for at utvalget av rene elbiler fortsatt er svært smalt. Hovedsakelig finnes det bare noen få relativt små og rimelige biler – og noen ganske få digre og kostbare.
Tenk deg bare hvordan det blir den dagen mellomspekteret er fullt av rommelige og brukervennlige familiebiler til folkelige priser – og med helt andre rekkevidder enn man i dag stort sett snakker om!
Dieselmotoren, som våre myndigheter for bare få år siden ville at «alle» skulle velge, er særlig ille ut. Og signaleffekten av at giganten Toyota ikke lenger vil selge diesel i Europa er veldig sterk.
Kjør rolig dieselen din lenge ennå
Likevel ser vi at andre toneangivende bilprodusenter, med Daimler i spissen, fortsatt forsker og utvikler diesel videre. Dette er en trøst i nøden for alle dem som fortsatt synes dieselbilen er et glimrende alternativ. Dem er det flere av enn hva man kanskje tror i Oslo 1, 2 og 3 osv.
I distrikts-Norge er diesel fortsatt kongen på haugen for mange, og da kan det kanskje være greit å minne om at de rolig kan kjøre diesel lenge ennå.
I Norge har vi i dag en personbilpark på rundt 2,7 millioner biler – og da tar jeg ikke en gang i. Hvis vi regner med et årlig nybilsalg på ca. 100 000 biler, kan du selv regne ut hvor lang tid full utskiftning vil kreve – selv om alle de 100 000 nybilene årlig er rene elbiler. Og det vil de ikke være på en tid ennå; vi vil fortsatt kjøpe mye plug-in og fullhybrider også.
Så kos deg bare med dieselbilen din! Fremtiden er definitivt nærutslipps-fri, men fossilbilen vil likevel leve lenge ennå.