Opel Astra ladbar hybrid: Nytt design over modernisert indre

Ladbare Opel Astras Vizor-front er blant elementene i Opel nye designspråk
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det er lite av den gamle i nye Astra. Kanskje mest fordi den kun fås som ladehybrid. Men det er mer.

Av Morten Løken Kværnstrøm

Fronten er lekker, og skal ifølge Opel være det tydeligste tegnet på Opels nye designspråk, Vizor. Designet – og fronten – kom med SUV-en Crossland i 2020. Også Grandland og Mokka er iført det mine øyne oppfatter som et pent språk.

Og så fremholder produsenten i Rüsselsheim at bilen er såkalt Autobahn-godkjent, som alle nye Opel-modeller skal være.

Litt teknisk for de fleste kanskje: Vridningsstivheten er 14 prosent større enn i forrige generasjon Astra. Sammen med en miks av forbedringer av stabiliteten under bremsing – rett frem og i sving – hjuloppheng og elektroniske støttesystemer er nye Astra en tryggere bil å kjøre i høye hastigheter.

Er en tvilling

Da jeg entret Astra, likte jeg meg umiddelbart. Det ligger et snev av noe trygt og forutsigbart i det moderne interiøret og de smekre setene. Minner om et merke som «alltid» har vært der, muligens. Det er 31 år siden Astra tok over for modellen Kadett – også populær blant nordmenn i tre tiår fra 1962.

I 2017 solgte GM Opel til PSA-gruppen som blant annet produserte Peugeot. I 2021 gruppen inn i Stellantis – som driver og forhandler rundt 15 bilmerker. Men nok historie.

Astra deler plattform med Peugeot 308, og teknisk sett er de to bilene tvillinger. Men Astra er skrudd sammen Rüsselsheim – og understellet er satt opp etter de tyske ingeniørenes beregninger. I så måte skiller Astra seg teknisk fra Peugeoten.

Strøkne linjer fra Rüsselsheim.

Rent og ryddig panel

Førermiljøet er oversiktlig. Instrumentene og infotainmentsystemet er plassert i to brede skjermer, et system Opel kaller PurePanel. Skjermen for infotainment er vinklet mot føreren, en praktisk orientert konstruksjon. Du kan velge hvilken informasjon du ønsker å vise i panelet.

Gledelig nok er fysiske knapper for en del funksjoner beholdt. Det gjelder ting som ventilasjon, volum, setevarme og annet. Hurtigknappene er plassert i en rad under infotainmentpanelet. Andre brytere for kontroll av det adaptive cruisekontrollen mobilen, kanalvelger til radio sitter i rattet, der også hendlene for manuell giring sitter.

Opel Astra PHEV 2022
Foto: Opel. Lekkert indre signert Opel. Instrumentpanelet med infotainmentskjermen er gruppert i det produsenten kaller Pure Panel. Oversiktlig og med rask oppdatering av grafikken.

Godt isolert

Automatkassen (EAT 8) har åtte trinn og veksler nærmest trinnløst. Det er kun under godt gasspådrag jeg merket at bilen giret opp. Under sterk akselerasjon utnytter jo kassen trinnene best mulig.

Testbilens motor var på 150 hester. Med elmotoren utvikles en samlet effekt på 180 hk. Og det er sprekt så det holder i denne typen bil.

Og hva prestasjoner angår – skal Opel berømmes for en svært effektiv lydisolering. I Astras kupe er det stilt selv om asfalten er kulete og grusen grov. Det gjelder også vindsus – her er det tett.

El inntil 135

Du kan velge mellom to bensinmotorer med turbo som fossil kraftkilde. Begge på 1,6 liter, og de yter maks henholdsvis 150 hk (112 kW) eller 180 hk (134 kW).

Forbrenningsmotoren arbeider sammen med elektromotoren på 81 kW (110 hk). Totalt fraspark med strøm på batteriet – samlet systemeffekt – blir da 180 hk (134 kW), som i testbilen. Det bør holde, bilen hadde nok selv til raske forbikjøringer.

Med den større motoren som kommer senere, kryper systemeffekten opp til 225 hk (168 kW).

Batterikapasiteten på 12,4 kilowattimer (kWt) holder til 60 kilometers kjøring med bare strøm, målt etter den optimistiske WLTP-metoden.

Systemet lader batteriet under kjøring gjennom å gjenvinne bremsekraftenergi, og har i tillegg et valg for en kraftig regenerering – som fungerer veldig bra også når det gjelder å holde farten ned i nedoverbakke.

Du kan kjøre helelektrisk i en hastighet inntil 135 km/t – da tar bensinmotoren over.

Rapp til 100

Veksling mellom el og forbrenning foregår sømløst. Det merkes ikke.

De tre kjøremodusene i Astra er elektrisk, hybrid og sport. Den siste stiver opp fjæring og gjør at gass og brems reagerer raskere. Noen særlig forskjell synes jeg ikke sporttrinnet førte til.

Samkjøringen mellom spenning og stempler flytter bilen fra null til hundre på 7,6 sekunder. Det er kjapt og kan flytte om på kolliene i bagasjerommet om du ikke har fylt opp de ledige 352 literne – som øker til 1268 med baksetene nedfelt.

Flyter godt

Akselavstanden er økt små 13 millimeter til 267,5 centimeter. En bil i kompaktklassen. Men på veien virker den større. Ikke bare visuelt som nokså bred og lav – med den såkalte Vizor-fronten skulende mot møtende trafikk.

Men den flyter nokså stabilt på veien, et preg større biler gjerne har. Kuler og slag dempes godt i understellet. Styringen er overraskende presis, og gir en god balanse mellom kjøreglede og komfort for sjåføren.

I kurvene oppfører Astra seg eksemplarisk. Prøvekjøringen foregikk vel og merke på vanlig vei. Ingen grenseutprøving, altså.

Sunn rygg med AGR

God snuradius og lite ratt gjør Astra enkel å manøvrere i trange farvann som parkeringshus. Et 360 graders ryggekamera gir god oversikt bakover. Bilen er lett å plassere i parkeringsfeltet.

Testbilen hadde mye utstyr, blant annet elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon. Også de etterlot et godt avtrykk. Her har Opel videreført tradisjonen med sine ergonomiske, sertifiserte AGR-seter – men i Astra er de nye.

AGR står for Aktion Gesunder Rücken, en tysk, uavhengig organisasjon som jobber for å redusere ryggskader- og plager.

God støtte altså – og lårputen kan felles ut et par centimeter for de som har behov for det.

De adaptive Intelli-Lux LED® Pixel-lysene er hentet fra Opels flaggskip, Insignia.

Den nye generasjonen lys har 168 LED-elementer – noe som stråler opp selv den mørkeste, våte novembernatt.

Jeg synes nye Astra innfrir på mye – ikke minst kjøreglede. Med tanke på at dette er en bil i 400 000-kronersklassen kan det siste komme litt i bakgrunnen til fordel for egenskaper som er mer til nytte i hverdagen. Men Astra har det også.

 

Priser fra 434 000 for utstyrsnivå Elegance til 459 000 for utstyrsnivå GS. Så kan selvsagt en del ekstrautstyr kjøpes til – men alt fra innstegsnivået har Astra godt med utstyr.

Tørre tall:

Motorvolum/Antall sylindre/ effekt 1,6 liter/ 4 / 150 hk (112 kW)
Elmotor 81,2 kW (110 hk)
Systemeffekt 134 kW (180 hk)
Dreiemoment 360 Nm
Akselerasjon 0 – 100 7,6 sek
Toppfart 225 km/t
Forbruk bensin (oppgitt fra fabrikk) 0,11 l/m
Utslipp CO2 26 g/km
Batteri 12,4 kWh
Ladetid – 22 kW oppkobling 120 min
Oppgitt rekkevidde batteridrift – WLTP 60 km
Lengde/Bredde/Høyde 437/186/148 cm
Egenvekt: 1578 kg
Bagasjevolum 352 – 1268 l
Tilhenger med brems 1450 kg
Akselavstand 268 cm

 

 

 

 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com