Opel Frontera: Markedets beste kjøp akkurat nå?

Frontera 7
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Mitt møte med nye Opel Frontera har vært en eneste stor positiv overraskelse. Kanskje fordi forventningene var tilpasset den lave prisen? Men faktum er at når alle ting summeres klarer jeg ikke å se et bedre bilkjøp enn denne i dag – så løp og kjøp!

Av Frank Williksen (tekst og foto)

Opel Frontera er en liten SUV, men større enn du tror når du begynner å pakke den for alvor. Jeg kjørte seks nye spisestuestoler i bilen på en tur, og bakluken gikk greit igjen. Eneste tilpasning i tillegg til å legge ned baksetene, var å ta ut hattehyllen – som var en noe tuklete øvelse –  og legge den på de nedfelte baksetene. Fantastisk!

Den gode bakseteplassen overrasker også – dette skal jo være en «liten» bil.

Krefter og fremdrift

Med 83 kW – som tilsvarer ca 113 hk – har bilen moderat motoreffekt, så noen kruttønne er dette ikke. Likevel har den akselerasjon på det vi tidligere anså som helt greit, med 0-100 km/t på 12,1 sekunder. Toppfarten er rimeligvis også moderat, 143 km/t. Fremdriften er det forhjulene som tar seg av.

Rekkevidde og lading

Opel har valgt lite batteri – 44,2 kWt brutto – og den begrensede rekkevidden dette betyr. Selv oppgir Opel en rekkevidde på 305 km. Det jeg opplevde, var at bilen fulladet til 100 prosent meldte en rekkevidde på 285 km – hver gang.

Det morsomme er at min erfaring er at dette er også det den leverer – Frontera er definitivt en av dem som byr på gunstig strømforbruk. I vanlig hverdagskjøring var det faktisk overraskende hvor lenge man kunne kjøre før det var behov for å plugge i ladekontakten.

Et lite batteri gir klare vektfordeler, og Opel Frontera har en egenvekt på bitte litt over 1.500 kilo – vesentlig lettere enn elbiler flest. Lading går dessuten kjappere – det er mindre som skal «fylles».

Førerplassen i Opel Frontera er svært bra (øverst). Som de fleste andre, har også Frontera en del funksjoner betjenbare på rattet – disse ligger på høyre side.

Bak rattet

Start/stopp med nøkkel er et lite flashback til en ikke altfor fjern fortid, men funker selvsagt greit – så snart man husker at man ikke lenger bare kan ha nøkkelen i lomma!

Jeg likte dashbord/instrumentering – enkelt og stilig, og med den informasjonen du trenger. Bilen har en effektiv mobillader, og mer tradisjonell bruk av blant annet klimaanlegget med fysiske knapper/brytere.

Typisk for Opel er gode seter, med et veldig bra førersete til tross for at det bare er manuell justering. Det er også klart at Opel Frontera neppe blir noen favoritt blant utstyrsfriker. Man har det man trenger, men heller ikke mye mer.

Opel Frontera byr på bakseteplass på linje med mange større biler.

Å kjøre

Frontera kjører minst like bra som det meste av elbiler ellers. Her er det både stabilitet og veigrep langt utover de utfordringene 113 hk kan by på, med spesielt fin styring.

Komfortabel demping, og betydelig mindre innvendig støy enn i mange andre billige elbiler. Og mye mindre enn ventet. Summen blir et godt pluss for langturopplevelsen.

Stort og lett utnyttbart bagasjerom.

Beste elbilkjøp?

Min konklusjon er klinkende klar: Dersom en rekkevidde i underkant av 30 mil ikke har avgjørende betydning for deg: Løp og kjøp! Masse plass for liten pris i en bil det er lett å føle seg hjemme i – og trives med. Og den har absolutt ikke noe iøynefallende «billig»-preg utover at standardutstyret har sine begrensninger. Her er det ikke el-bakluke, og det er ikke head-up display (HUD). Det er sikkert også mer som mangler for de mest bortskjemte, men i hverdagen er dette en absolutt troverdig partner.

Noen tall:

Motor: 83 kW/113 hk, maks dreiemoment 124,5 Nm

Drivverk: Forhjulsdrift

Lengde x bredde x høyde: 4,39 x 1,80 x1,65 m

Akselavstand: 2,67

Egenvekt: 1.514 kg

Tillatt totalvekt: 2.030 kg

Nyttelast: 516 kg

Bagasjerom: 460 – 1600 liter + frunk

Tilhengervekt: 350 kg

Tak: 60 kg

Batterikapasitet: 44,2 kWt brutto

Rekkevidde 305 km WLTP

Forbruk: 1,82 – 1,85 kWt/mil

Hurtiglading DC: 100 kW

Normallading AC: 7,4 kW

Ladetid DC 20-80 prosent: Ca 26. min

Toppfart: 143 km/t

Akselerasjon 0-100 km/t: 12,1 sek

Priser: Edition fra 249.900 kroner, GS (testbil) fra 275.900 kroner.

Les også: Volvo XC60 – førsteklasses fra a til å!

  • Arkiv

  • «Williksen leverer en uforglemmelig reise gjennom bilens gullalder!
    (Ytringen)

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com