Jeg har tidligere skrevet om Opel Mokka som en spesielt interessant seniorbil. Den blir ikke mindre interessant når den om noen få måneder kommer i helt ny utgave. Som vanlig løftes bilen et nivå opp, og ikke minst utstyrsmessig ser det ut til at nye Mokka går i spissen i sitt segment.
Eller hva sier du til utstyr som Opels nye, avanserte kommunikasjonssystem OnStar, full LED AFL frontlys, Opel Eye førerassistansesystem og nøkkelfri start?
Mindre interessant er det ikke at bilen nå er å få med den attraktive kombinasjonen bensinmotor, adaptiv firehjulsdrift og automatgir. God høyde med komfortabel inn- og utstigning, og en høy kjøreposisjon med god sikt, er videreført fra utgående modell.
Nye Opel Mokka X har fått med seg mye ny teknologi på veien. Hos importør og forhandlere venter man seg spesielt god respons på at Opel OnStar er på plass. Dette systemet kan i en gitt situasjon være livreddende fordi det kan varsle automatisk ved en ulykke – også om du selv ikke er i stand til å trykke på den rette knappen. I tillegg kan systemet gi deg hjelp ved stjålet bilmulighet for fjerndiagnose, hjelp med å finne og laste ned reisemål i navi-systemet – og full kontroll via din egen MyOpel-app til din smarttelefon.
Den nye generasjonen 1,4 liter turbo bensinmotor leverer 153 hk sammen med en sekstrinns automatgirkasse og adaptiv firehjulsdrift. I Premium utgave vil bilen da koste 364 900 kroner, bitte litt mindre enn dagens Mokka Premium med 140 hk og mindre utstyr.
Den nyeste generasjonen IntelliLink infotainment støtter både Apple CarPlay og Android Auto for speiling av innholdet på egen smarttelefon. Knapper for kontakt med ”personlig assistent” hos Opel OnStar finnes i speilet.
I likhet med nye Astra, har også nye Mokka X fått de prisbelønte AGR-setene. Disse har kvaliteter man spesielt blir glad for på lange turer.
Firehjulsdriften i Opel Mokka X er av det smarte slaget. På vanlig tørt føre har du firehjulsdrift ved igangsetting, men kjører med vanlig forhjulsdrift. Avhengig av underlag og friksjon sørger elektronikken for en umerkelig variasjon av driften av de fire hjulene fra 100 prosent forhjulsdrift til 50 prosent på hver aksel.
Bilen er også tilgjengelig med 140 hk bensinmotor (6-trinns manuell girkasse eller 6-trinns automat) eller 136 hk diesel (manuell eller automatgir).
Rimeligste 4×4 utgave blir 1,4 Turbo 140 hk med utstyrsnivå Innovation til 314 900 kroner. Prisene starter på 249 900 kroner (1,4 Turbo 140 hk ecoFlex, manuell girkasse, forhjulsdrift).