Oppgradert Hyundai Ioniq Electric – smart elbilvalg

DSC_2986
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

En ukes tid med Hyundai Ioniq electric i oppgradert versjon bekreftet inntrykket av at dette er et av de smarteste elbilkjøpene du kan gjøre, spesielt dersom du stort sett kan klare deg med hjemmelading. Dette innebærer igjen at du ikke kjører vesentlig mer enn 200 – 250 kilometer daglig under gunstige forhold (sommerhalvåret), og noe mindre vinterstid.

Dette er en distanse de aller fleste klarer seg med, og de får da her en elbil med bra innvendig plass og godt bagasjerom, fin kjørekomfort og veldig gunstig forbruk. Samtidig er prisen i den hyggelige enden av skalaen.

Les også: Hyundai Tucson diesel – ikke billig, men veldig bra

Større og bedre skjerm

At imponerende mye utstyr er inkludert verdsetter de fleste norske bilkjøpere. Her er det både varme og ventilasjon i forsetene, varme i baksetet og i rattet, og ellers det meste man forventer av førerassistansesystemer og sikkerhetsutstyr i en moderne familiebil i mellomklassen i dag.

En av de store forbedringene med den nye Hyundai Ioniq electric, er det nye dashbordet. Pyntesømmene er nå en sak, viktigere er det at infotainment-skjermen er blitt mye større og bedre enn tidligere.

Jeg opplever også at kjørelyset virker et hakk sterkere enn på forgjengeren.

Den nye og større skjermen gir masse informasjon, og valgmuligehetene er selvsagt mange.

Relativt kort rekkevidde

Setene merker jeg ingen forskjell på. Det betyr at de fortsatt holder bra mål, men at jeg også fortsatt gjerne ville hatt noen få ekstra centimetere med lengde på sitteputen.

Rekkevidden er øket litt til 311 km (WLTP) med en 38,3 kWt batteripakke, men fortsatt er Hyundai Ioniq electric langt bak de beste på dette punktet, for eksempel også lillebror Kona el, som befinner seg i farvannet rundt 500 km.

Da jeg startet min prøvekjøring med fullt batteri, fortalte bilen at jeg hadde en rekkevidde på 303 kilometer. Allerede 48 kjørte kilometer senere, var dette redusert med knapt 60 km, til 244. Det skal tilføyes at denne kjøringen foregikk på motorvei, med marsjfart godt i overkant av det som kan kalles økonomisk fart for en elbil. Men like fullt – slik kjører vi ofte…

Hyundai Kona el: Forståelig at så mange er interessert!

Lading

Dette henger nøye sammen med innledningen. Skal du ha en elbil som kan ta lengre distanser uten altfor hyppige ladestopp, må du nok se på andre modeller enn Ioniq. Dette gjelder imidlertid bare rundt 15-20 prosent av bilistene, hvilket bekrefter at Ioniq electric er og blir et smart valg for de som kjører kort og lader hjemme. Dette er tross alt det store flertallet.

Ifølge Hyundai er korteste ladetid med ombordladeren på 7,2 kW drøyt 6 timer, mens ladetid opp til 80 prosent med 100 kW hurtiglader oppgis til 54 minutter. Og så kommer alle variablene som faktisk avgjør hvor lang ladetiden blir…

Ekstern elbillading kan bli veldig dyrt. Klarer man seg med hjemmelading, er mye gjort!

Krefter nok

Ved vurdering av elbil, bør man tenke nøye gjennom bruksmønster og lademuligheter. Ved ekstern lading risikerer du priser som er helt hinsides. Hvis du virkelig skal nyte godt av de økonomiske fordelene ved elbilholdet ditt, bør du helst unngå ekstern lading.

Med et forbruk som er oppgitt til hyggelige 1,38 kWh/mil, er det knapt noen som slår Ioniq el på driftsøkonomi. Derfor blir dette billig bil å ha dersom du klarer deg med hjemmeladeren.

Hyundai Ioniq electric har, i motsetning til mange andre elbiler, ikke hundrevis av hestekrefter å slå i bordet med, men de 136 som er til stede holder i massevis for bilen. Trekkraften er god – og elbil-konstant – og 0-100 km/t på 9,9 sekunder rekker for de fleste. Rivstart er uansett ingen god idé, ikke minst forbruksmessig!

Hyundai Ioniq electric – noen tall:

Lengde x bredde x høyde: 4.470 x 1.820 x 1.475 mm

Akselavstand: 2.700 mm

Bakkeklaring: 150 mm

Bagasjerom: 357/1.417 l

Egenvekt med fører: 1.602 kg

Totalvekt: 1.970 kg

Pris: Hyundai Ioniq electric fra kr. 282.900,-. Plusser du på alt – teknikkpakke, skinninteriør, soltak og metallic lakk, havner du fortsatt ikke høyere enn like over kr. 330.000,-

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com