Opplevelsene står i kø – og det er kort vei til alt

Corolla Cross 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

For den som foretrekker bilferie, er Danmark et perfekt valg. Det er kort vei til alt; noen steder enda kortere! Et finmasket nett av supre veier går på kryss og tvers gjennom landet, og i likhet med innbyggerne, smiler også naturen. Og alle vet om de fantastiske danske strendene, med flotte muligheter for badeliv, solslikking og vannsport i sommersesongen.

Av Frank Williksen

Men er det noe mer å bruke tid på å se og oppleve i det hyggelige lille landet? Vi kjørte ombord i Color Lines Super Speed-ferge i Larvik, med kurs for Hirtshals, med en roadtrip-meny utarbeidet i samarbeid med Visit Denmark. Og vi kan bekrefte at opplevelsene nærmest står i kø – også for oss som med særlig glød leter etter bilrelaterte høydepunkter!

Danmark byr på et finmasket nettverk av gode veier.

Båt – eller mange ekstra mil

Til Danmark fører mange veier, også uten å benytte sjøtransport. I dag kan du kjøre fergefritt via Øresundsbroen, og også i Danmark over Storebæltbroen. Det koster litt, men koster gjør det selvfølgelig også å velge fergeoverfart.

Valget blir mest et spørsmål om tid og en betydelig ekstra kjørelengde – fra Oslo-området er det fort rundt 60 mil før man er i Danmark. Når man, som oss, først og fremst skulle besøke Midt-Jylland og Fyn, var det ganske naturlig å velge overfarten Larvik-Hirtshals.

Storebæltbroen er en mektig opplevelse – og helt billig er passeringen ikke …

Godt kafétilbud

Super Speed er rask og effektiv transport, tre timer og tre kvarter tar overfarten. Mulighetene for å slå i hjel tid er begrenset, og vi anbefaler å velge for eksempel Business Class. Her er det stille og rolig, og man kan korte tiden med en liten lur, lese eller rett og slett slappe av med en kopp kaffe.

Et populært valg er ellers buffetrestauranten, der man får et bord for hele overfarten. Det er også rikelig med kafétilbud ombord, så mat og drikke er ikke noe problem!

Idyller som dette ligger tett i danske småbyer. Her fra Faaborg.

Det meste er nært

Vi kjørte i land i Hirtshals litt før klokka 22.00 om kvelden, og endte på Hotel Montra Skaga, et hyggelig 4-stjerners hotell som ligger idéelt til om du kommer med båt fra Norge, og trenger en god natts søvn før turen videre sørover. Hotellet byr på lyse og luftige rom med god plass, pool for den som vil ha en dukkert – og noe av det jeg ser først etter når hotell skal velges: Frokost inkludert i romprisen; bra var den også!

Dobbeltrom fra knapt 900 danske kroner lar seg dessuten høre.

Vår uke på Jylland og Fyn ble en opplevelsesrik øvelse, ikke minst fordi det er så kort vei til alt; det meste er bare en liten kjøretur unna. Jeg kan vanskelig tenke meg et særlig hyggeligere land å farte omkring i med bil. De fine veiene er godt merket, og det vrimler av små, koselige landsbyer der bindingsverkshusene står i kø.

Når etablissementet heter Café Fruens Vilje er det vanskelig å gå forbi!

Rundt Limfjorden

Naturen er omtrent så forskjellig fra den norske som det går an, det er – for å si det slik – flatt og lett terreng, og den viktigste forskjellen å ha i bakhodet er egentlig syklistenes absolutte forkjørsrett. Og det er mange av dem…

Vakker er også den danske naturen, med sine bølgende åkre og enger og frodig løvskog. Jeg kan trygt anbefale å kjøre rundt Limfjorden, gjerne med en rast i idylliske Løgstør; muslingbyen, og med en stans på P-plassen ved Ertebølle for å nyte utsikten. Aggersborg Ringborg, som er del av UNESCOs verdensarvliste, er det også verdt å ta med seg når man først er på de trakter.

Europas største fengselsmuseum finnes i Horsens. Der kan man blant annet se redskapen som ble benyttet ved den siste henrettelse med øks i Danmark. Makabert, men en del av vår historie.

Byens tak

Vår ferd sørover på Jylland i en hvit Toyota Corolla Cross startet imidlertid i Ålborg, en særdeles sjarmerende nordisk storby, der Hanne Holme tok oss med på en spennende byvandring med muséet som utgangspunkt, og med Gråbrødreklosteret som et desidert høydepunkt. Et høydepunkt ble bokstavelig talt også lunsjen, på Salling Rooftop; så og si på byens tak – i alle fall på taket av varehuset Salling, med en formidabel utsikt over byen.

– Du kan spørre hvem du vil i Kristiansand, og de vet hvor John Bull Pub ligger, fastslår trivelige Sami Najmi bak bardisken ved havnen i Ålborg.

Recharge City

Litt sør for Aarhus, inntil E45 ved Horsens, er det nylig åpnet et stort servicesenter for veitransportens aktører, med plass til parkering for hele 450 vogntog! Her får yrkessjåførene et usedvanlig flott alternativ for rast og døgnhvil, med store hvilerom, flotte dusj- og toilettfasiliteter, Danmarks største Circle K-stasjon, serveringssteder og hotell med 164 rom. Recharge City er nytt og strøkent – og selvsagt også interessant for bilturister, med blant annet gode lademuligheter for elbiler.

For overnatting underveis er hotellet, Zleep Hotel Horsens, en god løsning, med motorveien som nærmeste nabo – men samtidig så godt støyskjermet at det ikke er noen fare for nattesøvnen. Hotellet har ikke restaurant, men frokostrom, så måltider ellers henvises til for eksempel Café Gnist noen meter bortenfor. Her ble det servert god mat i rikelige porsjoner, av en veldig tilstedeværende vert!

Jomfru Ane Gade er også velkjent for mange nordmenn på Ålborg-besøk, men en tirsdag formiddag er det stille her.

Siste henrettelse

En av de mest minnerike opplevelsene på vår tur fikk vi i Horsens. I Fængslet er tidligere Horsens Statsfængsel omgjort til Europas største fengselsmuseum. En vandring gjennom korridorer og celler her vil du huske.

Og aller mest vil du huske utstillingen av øksen og benken som ble benyttet ved Danmarks siste henrettelse med øks, 8. november 1892. Ta deg tid til å lese Politiken-journalistens beskrivelse av den makabre begivenheten – det henger på veggen ved siden av «verktøyet».

Bilmuséer ble det – ikke uventet – flere av på vår roadtrip. Dette er fra Strib Automobilmuseum på Fyn.

Bilmuséer

Andre høydepunkter verdt å nevne er for eksempel Vikingemuseet i Ladby, og Johannes Larsen Museet i Kerteminde, begge deler på Fyn. I Vikingemuséet får man et særdeles livaktig inntrykk av hvordan en vikingekonges skipsgrav faktisk så ut – på samme sted som Danmarks eldste kongegrav finnes.

Johannes Larsen Muséet er et kunstmuseum fra begynnelsen av forrige århundre, i et kunstnerhjem som har stått sentralt i dansk kunst og kultur gjennom lange tider.

For vår del står bilmuséer høyt på ønskelisten over severdigheter – og denne gangen ble det tre av dem: Jysk Automobilmuseum i Gjern, Gubsø Garage i Silkeborg, og Strib Automobilmuseum i Middelfart – Alle med hvert sitt særpreg og hver sin spesielle historie.

En Chevrolet Corvair så vi også, hos Jysk Automobilmuseum; trolig en av Chevrolets største fadeser.

Alle er kjørbare

Som Jysk Automobilmuseum, som ble startet i 1967 av verksmester Aage Lovring, og som i dag drives videre av hans datter Hanne. Muséet har 160 biler utstilt, og disse representerer 80 forskjellige bilmerker fra perioden 1900 – 1987, mange av disse merkene eksisterer ikke lenger. Samlingen omfatter en rekke sjeldne europeiske og amerikanske bilmerker. Gjern ligger bare en kort biltur inn i landet fra Aarhus, og muséet er turen vel verdt! Alle de ferdig restaurerte bilene som er utstilt er fullt kjørbare.

En Trabant – DDR-arbeidernes drøm – hadde fått plass på Jysk Automobilmuseum.

Bygg til 100 millioner

Flotte Gubsø Garage i Silkeborg er et mekka spesielt for Bugatti-fans. Her har Marc Vogel skapt Nord-Europas største samling av klassiske Bugatti-modeller; tyngden tilbake fra 1930-årene, og enkelte av dem meget sjeldne eksemplarer.

Gubsø Garage er et relativt ungt fenomen. Vogel startet det hele i 2017, etter å ha solgte en lønnsom snusfabrikk. Penger skal det også til, for det er investert 100 millioner bare i selve bygningen! Så har det også blitt et utrolig flott anlegg for klassiske biler, med separate verksteder for bl.a. motor, interiør og karosseri.

Fantastiske Bugatti-modeller står på rekke og rad i Gubsø Garage i Silkeborg.

Besøk etter avtale

Både verkstedene og selve bygget er inspirert av den opprinnelige Bugatti-fabrikken i Frankrike, med blant annet kopier av arbeidsbenker og belysning. Og selv om Bugatti dominerer, hører også Aston Martin, Ferrari og Alfa Romeo med til favorittmerkene.

Anlegget er et møte- og konferansesenter som er åpent for både private selskaper, firmaarrangementer og forskjellige events. Man kan med andre ord ikke bare «stikke innom», besøk skjer etter avtale.

Fra rommet vårt på Himmerland hadde vi utgang direkte til golfbanen.

Innbyttebiler

I Middelfart, lengst vest på Fyn, finner du Strib Automobilmuseum, som er resultatet av en Fiat-forhandlers iherdige innsats gjennom flere årtier. Mekanikeren Eigil Hindsgaul-Madsen etablerte eget firma sammen med sin kone Bente i 1957, og ble Fiat-forhandler i 1962. Det var tydeligvis et driftig par, for det ble flere bilforretninger etter hvert, i Ejby, Middelfart og Faaborg. I sitt beste år – 1976 – solgte firmaet 509 nye biler, og hadde over 50 ansatte.

Muséet startet langt på vei ved at innbyttebiler ble satt til side i stedet for å bli videresolgt når det var interessante modeller kundene leverte fra seg! Alle de 50 bilene som utstillingen omfatter er i prikkfri teknisk stand og kjørbare, og det samme gjelder selvsagt for et trettitall motorsykler. Pussig nok finnes det ikke en eneste Nimbus i MC-samlingen …

Hotel Faaborg Fjord har det meste på plass – beliggenhet, værelser og et supert kjøkken.

Oasen Himmerland

Det er neppe slik at gjestfrihet er en dansk oppfinnelse, men det kan lett virke slik etter den runden vi fikk med oss på danske hoteller under vår uke på Jylland og Fyn. Litt er nevnt, og her er resten:

Himmerland Resort er en fredelig oase langt unna byens larm, et stort og innbydende anlegg med blant annet to 18-hulls golfbaner, treningsstudio, fotballbaner og ellers det meste man kan ønske seg av tilbud om fysisk aktivitet – helt ned til merket tursti.

Matopplevelsene sto nærmest i kø; Danmark er besøk verdt alene for maten som serveres!

Nær Ålborg

Vi hadde et komfortabelt rom ved kanten av den ene golfbanen, med utgang til terreng. Du må ikke spille golf, eller for den saks skyld være spesielt fysisk aktiv for å nyte et opphold på Himmerland Resort – det holder lenge å ønske seg et par dager i fred og ro. Du blir tatt godt hånd om av en serviceinnstilt betjening, og nyter godt av et glimrende kjøkken på for eksempel restauranten Hul 9.

Himmerland Resort ligger i Farsø, snaue fem mil sørvest for Ålborg.

Vårt rom ut mot golfbanen har en døgnpris på ca. 1.750 kroner, men sjekk bookingsider som for eksempel Hotels.com.

Så og si på stranden av Storebælt, og med Storebæltbroen som nær nabo, ligger det tradisjonsrike Hotel Hesselet. Rommene er store og komfortable, og holdt i engelsk stil.

Gastronomisk Getaway

To fjordhoteller inkluderte vi i vår danske roadtrip – Faaborg Fjord Hotel i Faaborg og Hesselet Hotel i Nyborg, og vi reiser mer enn gjerne tilbake til begge.

Faaborg ligger på sydkysten av Fyn, med fergeforbindelse til blant annet Ærø. Hotellet ligger i utkanten av byen, ned mot stranden, og her sitter det lange tradisjoner i veggene. Vår «Gastronomisk Getaway» bød på en 6-retters middag på høyt nivå, med viner nøye utvalgt til hver enkelt rett. En helt spesiell opplevelse, servert av en kunnskapsrik og meget profesjonell hovmester.

Sjekk «Gastronomisk Getaway» for å få en aften du lenge vil huske – og spander noen timer på å se nærmere på Faaborg sentrum, en veldig sjarmerende liten by.

Den typiske danske kroen måtte selvsagt også inngå i reisen. Valget falt på Munkebo Kro på Fyn.

På stranden av Storebælt

Hesselet Hotel ved Nyborg leverte turens største og mest komfortable dobbeltrom – med utsikt direkte til Storebæltbroen, både fra rommet og fra restauranten. Et kjøkken i ypperste klasse serverte en herlig 4-retters «gourmet dinner», som var helt på høyde med det deres kolleger i Faaborg hadde levert. Igjen en matopplevelse å huske lenge!

Hesselet er et stort fjordhotell med en fantastisk beliggenhet i bøkeskogen ned mot stranden av Storebælt, etablert i 1967. Hotellet byr på wellness, spa, pool, turmuligheter i nærområdet både til fots og på sykkel – og gastronomiske opplevelser. Dette spesielle luksushotellet er en opplevelse i seg selv.

Munkebo Kro byr på koselige rom, inkludert støttebjelke det er lett å skalle borti …

Tid i krostuen

Og selvsagt: Et Danmarks-opphold uten en kroovernatting er utenkelig! Denne gang var det Munkebo Kro i Munkebo som ble valgt. Kroen ligger på nordsiden av Fyn, ikke så langt fra Odense, og byr på 23 rom i klassisk engelsk stil. Bare en vei skiller kroen fra stranden, så beliggenheten er det lite å utsette på.

Noen tur ut for å se på solnedgangen over havet ble det likevel ikke – det høljet ned utover kvelden, med skyer helt ned på hustakene. Trivelig da, å tilbringe tid i krostuen, med et måltid som hverken for mat eller vin sto noe tilbake for tidligere besøkte hoteller!

Hybriden Toyota Corollą Cross var en god reisekamerat, men prisen har etter de siste avgiftsendringene blitt urimelig høy.

Rimeligere – eller dyrere …

Hjemreisen ble også en komfortabel historie, med DFDS «Crown of Scandinavia» fra København til Oslo via Frederikshavn. Flatt hav og nydelig vær, og nye prov på hva kjøkkenet kan prestere ombord på København-båten, bekreftet nok en gang at denne linjen aldri blir feil! Utvendig Commodore Class er dessuten vel verdt pristillegget.

Hva kostet så vår ukelange danske roadtrip? Sluttsummen endte like under 38.000 (norske) kroner. Da er det medregnet noen ekstra påkostede matopplevelser, et par hoteller i øvre prisklasse, all mat, overnatting og drivstoff. Det går fint an å gjøre dette både rimeligere – og dyrere, avhengig av hva man ønsker – og hva lommeboken tillater.

Bilen byr på en godt tilrettelagt og funksjonell førerplass.

Ganske vill pris

Bilen som tok oss rundt på turen var en Toyota Corolla Cross, den nest minste SUV-modellen fra den kanten. Dette er samtidig en av de få gjenværende hybridene på markedet som det fortsatt selges en del av – til tross for det ene avgiftssjokket etter det andre for denne biltypen.

For Corolla Cross starter prisene nå like under 440.000 kroner for enkleste utgave med forhjulsdrift. Vår testbil var den mest påkostede versjonen – en Executive Panorama med skinninteriør, firehjulsdrift og JBL lydsystem. Da står det 575.500 kroner på prislappen, ganske vilt for en SUV i dette segmentet, og enda verre er det at klassikeren Rav4 nå starter prismessig litt over 700.000 kroner!

Toyota Corolla Cross hører hjemme i C-segmentet, og bakseteplassen er i overkant av forventningene.

Ergonomien er god

Med en lengde på 4,46 m og bredde 1,83 m er ikke Corolla Cross noen stor bil, men selvsagt mer enn stor nok for en ukes roadtrip for to godt voksne. Bagasjerommet – ca. 400 liter – er relativt dypt og lett å utnytte effektivt, og om vi skulle hatt passasjerer med så overrasket også baksetet med mer plass enn ventet.

Det store glasstaket skapte ekstra lys og romfølelse til interiøret, og Toyota har vært flinke til å lage lommer og smårom for småting.

Førerplassen følger gammel, god oppskrift fra den fossile tidsalderen. Ergonomien er god, og alt er der man venter å finne det. SUVens ekstra høyde bidrar til god sikt, og det er lett å finjustere seg frem til en god kjørestilling.

Bagasjerom som er stort nok for de fleste.

Leverer godt på komfort

Samlet effekt av el og bensinmotor er 197 hk, hvilket gjør Corolla Cross til en kvikk og morsom bil å kjøre. Akselerasjon 0-100 km/t går unna på drøyt 7,5 sekunder, og snittforbruket for hele uken endte på 0,54 l/mil – eksakt det samme som Toyota oppgir i sine spesifikasjoner.

For vår farting på kryss og tvers i Danmark var god komfort viktigere enn ekstreme kjøreegenskaper, og Corolla Cross leverte godt også i denne disiplinen. Fjæring og demping er godt plassert i den behagelige enden av skalaen, og bra støyisolasjon sørget for hyggelig lavt innvendig støynivå.

Stor nok for mange

SUV-versjonen av Toyota Corolla er absolutt et hyggelig bekjentskap, og er et veldig aktuelt alternativ for dem som ikke kan – eller vil – kjøpe elbil ennå. Bilen er stor nok for mange, har den ekstra høyden mange setter pris på – og med hybriddriften er heller ikke rekkevidden noe å gruble over.

Toyota Corolla Cross – noen tall:

Motor: 2,0 liter 4-sylindret bensinmotor og el-motor, samlet effekt 197 hk. Maks dreiemoment bensinmotor alene: 190 Nm v/4400 – 5200 omdreininger.

Drivverk: Firehjulsdrift, i-AWD, CVT automatgir og full pakke av førerstøttesystemer

Lengde x bredde x høyde: 4,46 x 1,83 x 1,62 m

Akselavstand: 2,64 m

Egenvekt: 1.580 kg

Tillatt totalvekt: 2.765 kg

Bagasjerom: 394 – 1.337 l

Tilhenger m/brems: 750 kg

Akselerasjon 0-100 km/t: 7,6 sek.

Toppfart: 180 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,54 l/mil

CO2-utslipp, fra: 122 g/km

Pris fra ca. 440.000 kroner med forhjulsdrift. Testbilen: 575.500 kroner med AWD.

Les også: Solgte snusfabrikken – nå har han Nord-Europas største Bugatti-samling.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com