Etter en langtur til Sør-Tyskland forleden, tar jeg konklusjonen først: Det ble en øvelse i rendyrket kjøreglede, fra første til siste kilometer. Det skal bilen på bilder over ha æren for – BMW 320d xDrive Gran Turismo var et perfekt valg når mange mil skulle slukes på få dager.
Hensikten med turen var for så vidt å kjøre enda mer bil, blant annet med en særdeles overbevisende BMW M4, men det er en annen historie. Nå altså BMW 320d GT med firehjulsdrift og ”det hele”.
3-seriens GT-modell er i dagens versjon noe større enn forgjengeren, og har blant annet lengre akselavstand og merkbart bedre innvendig plass, spesielt til beste for baksetepassasjerer. Den økte akselavstanden plusser dessuten på en liten ekstra dimensjon på kjørekomforten, med et ikke ubetydelig bidrag til den kjøregleden som er annonsert innledningsvis.
I min bok leser jeg GT som en type coupé, og som sådan har BMW’en den ekstra fordelen som ligger i god høyde. Bilen er nemlig 1,51 m høy, noe som kommer komfortabel inn- og utstigning til gode!
Bilens kjøreegenskaper bruker jeg ikke mye plass på – BMWs posisjon i denne disiplinen er like sterk som noen sinne, og det sier ikke så lite! Adaptive M-oppheng bør her nevnes som svært nyttig ekstrautstyr.
Mens vi er dér, kan jeg jo tilføye at det ikke akkurat var spart på utstyr i prøvebilen, som bl.a. hadde M sportspakke, sportsseter foran med el.justering, lyspakke, rattvarme, oppvarmet baksete, parkeringsassistent, trafikkinformasjon i sanntid, innovasjonspakke med bl.a. imponerende lysautomatikk, panorama soltak, navigasjonspakke og ryggekamera.
Alt dette – og en god del mer som ikke er nevnt – fører prisen opp fra grunnpris på 504 100 kroner til en pris for prøvebilen på 718 250 kroner. Skal det være, så skal det være!
Med en nydelig 2,0 liters dieselmotor med 190 hk slapp vi også å sinke trafikken for noen. Bilen går rett og slett knallbra, og det er ingen grunn til å tvile når BMW forteller om 0-100 km/t på 7,7 sekunder. Hva toppfarten faktisk er, er jeg litt usikker på, men speedometernåla tok seg en tur opp mot 230 flere ganger på turen.
Med gjennomsnittsfart som stort sett lå godt forbi 100 km/t – på noen strekninger også mellom 110 og 120 – synes jeg et forbruk på like under 0,7 liter på mila er svært bra, med tre voksne herrer og tilhørende bagasje om bord.
Kreftene administreres av en sedvanlig praktfull automatgirkasse som ikke bare reagerer raskt på ordre, men som også leverer nydelige girskift.
Alt dette kan man altså kose seg med fra et førersete som heller ikke har noe som helst å skamme seg over: Når BMW sier spotsseter, så mener de definitivt noe med dette. Setet har rikelige justeringsmuligheter, støtter godt der det skal støtte godt, og gir setekomfort til lange strekninger uten påtrengende slitasje.
Når vi snakker infotainment og navigasjon er alt også på stell, blant annet med det jeg fortsatt opplever som noe av det ypperste av skjermløsninger i bil. At dette også er utpreget betjeningsvennlig med hjulet på konsollen kompletterer bildet på svært tiltalende vis!
For den som trives med å kjøre bil, og som gjerne kjører mer enn gjennomsnittet, er dette et knallvalg!