Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

På tur med Genesis: Koreansk premium funker også!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

genesis-2-kopi

Forleden ble jeg invitert til å kjøre en litt spesiell bil fra Oslo til Frankfurt; en såpass sjelden fugl som Hyundai-flaggskipet Genesis (som nå er blitt eget bilmerke) var mer enn fristende nok til å takke ja. Hvordan ville noe av det ypperste fra koreansk bilindustri stå seg mot mer tradisjonsrike europeiske premiummerker?

Svaret taler til Genesis’ fordel, noe som egentlig ikke overrasket meg veldig med tanke på hvilke sjumilsskritt koreanerne har tatt i løpet av ganske kort tid i mer folkelige prisklasser.

Folkelighet preger ikke prisen for vår prøvebil, som var en Genesis 3,8 HTRAC med en standardutstyrsliste like lang som menyen på en Kina-restaurant! Bak modellbetegnelsen skjuler det seg en sterk og arbeidsvillig V6-motor med 315 hk, 397 Nm maks dreiemoment, og firehjulsdrift. Drivverket kompletteres av en av de mest myktskiftende (8-trinns) automatgirkasser jeg har vært borti.

Det er komfort som er det store stikkordet for bilen, og den gjennomførte prøveturen forbilledlig i så måte – uansett hva speedometeret viste, og det viste rett som det var godt forbi 210-220 km/t. Akselerasjon 0-100 km/t på 6,8 sekunder lar seg også høre for en bil med egenvekt på nærmere 2,2 tonn.

Noe tørst er den riktig nok. Fabrikken oppgir selv et blandet forbruk på 1,19 l/mil, men dette er nok litt optimistisk.

Mye av turen valgte vi innstillingen ”Normal” for de adaptive demperne, noe som passet godt til tempo og veiforhold.

Som antydet er denne sedanen en stor bil – knappe 5 meter lang og 1,89 m bred. Høyden er 1,48 m, og akselavstanden er rommelige 3,01 meter. Det siste er selvfølgelig et bidrag til gode veiegenskaper og, ikke minst, til meget rause innvendige plassforhold. Bagasjerommet sluker 493 liter.

Bilen var også solid skodd – 245/40 R19 foran, 275/35 R19 bak ga et ganske så solid fotavtrykk mot underlaget.

genesis-4-kopi

I farten er det vanskelig å tenke seg hva denne bilen kunne hatt mer av utstyr enn den faktisk hadde. Her var det selvfølgelig adaptiv cruise, filvarsler, blindsonevarsling, parkeringsassistent, automatisk nødbrems, 3-sone automatisk klimaanlegg, fjernlysassistent, fotrombelysning, belyst innsteg, både varme og ventilasjon i for- og bakseter, headup display, el.justerbare seter foran med minne, berøringsfri åpning av bagasjerom, ryggekamera osv. osv. Og det får være eksempler nok, det eneste som kanskje var litt under forventet er hovedlyset, som er bi-xenon. Dette er veldig bra, men biler med slike premium-ambisjoner tøyer seg i dag gjerne litt lenger enn som så.

Når dette er sagt: Det var en aldeles utmerket kjøreopplevelse, med høy komfort som gjennomgangsmelodi. Sammen med det hyggelig lave innvendige støynivået overbeviste ikke minst setene med supre langtur-egenskaper.

Så Genesis er definitivt et alternativ – en premium sedan med mange fine egenskaper. Med motoriseringen i vår prøvebil blir den for dyr til å ha noe å hente i Norge, men gitt en mer moderat motorløsning – mer tilpasset norske avgiftsregler (kanskje hybrid??) – kunne nok bildet vært annerledes.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com