Panhard – en ekte senior

Panhard_24
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

I serien «biler vi har kjent» ser vi nå på franske Panhard – som uttales PANAR uten h og d – og som stammer helt fra 1890 …

Av Stein Bekkevold

Panhard et Levassor (P&L) solgte sin første bil i 1890, basert på en Daimlerlisens. De fikk den fra Parisadvokat E. Sarazin, en venn som sto for Daimlers interesser i Frankrike. Etter Sarazins død ble Levassor av enken Louise bedt om å fortsette. Louise giftet seg med Levassor i 1890.

De første bilene var nybrottsarbeid og engangsdesign; de hadde clutchpedal på kjededrevet girkasse, og frontmontert radiator. Fra 1895 fikk de verdens første moderne girkasse.

For Paris-Rouen Rally 1894 ga Alfred Vacheron sine P&L 4 hk et ratt, som en av de første. I 1891 bygde de sin første egne P&L: Système Panhard hadde fire hjul, frontmontert motor med bakhjulsdrift og enkel girkasse, pris 3500 franc. Alt dette var standard, helt til Cadillac kom med synchromesh i 1928. De var tidlig ute med alt og alle kopierte P&L.

Panhardstaget

I 1928 delte de sin Daimlerlisens med sykkelbygger Armand Peugeot, som da ble bilbygger. Under løpet Paris – Marseille – Paris i 1896 ble Levassor dødelig skadet i et krasj, da han ville unngå en hund.

Arthur Krebs ble daglig leder i 1897, og hadde jobben til 1916. Han gjorde P&L til en av de største og mest lønnsomme bilfabrikkene før første verdenskrig. De vant mange løp fra 1895 til 1903. og utviklet det godt stabiliserende Panhardstaget, som ble svært populært i mange bilmerker.

Så var det natta…

Etter 2. verdenskrig ble P&L omdøpt til bare Panhard, og bygde lette biler som Dyna X, Dyna Z, PL 17, og andre. Selskapet likte vektfordelene med aluminium, og dette – i tillegg til etterkrigstidens stålrasjonering – gjorde at de satset på dette.

Dyna X og tidlige Dyna Z 1 var derfor av aluminium. En ny undersøkelse viste at et skrog av aluminium kostet 55 700 franc og et av stål bare 15 600. Bruken av aluminium hadde skjøvet dem mot konkurs, og de gikk tilbake til stål.

Og så gikk de baklengs inn i fremtiden. Fra 1968 laget de bare pansrede kjøretøy. I 2004 tapte de en konkurranse om nye 4WD til en annen militærprodusent, Auverland. Disse overtok året etter Panhard fra PSA Peugeot Citroën og så var det natta. Enda en stolt bilsaga forsvant i tett tåke.

Tegning og foto er fra selskapets arkiver og viser hundre års bilutvikling ….

Les også: Facel Vega – bort me’n!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com