Noen ganger gjør små inngrep store utslag. Med ny front og hekk fremstår plutselig Mitsubishi Outlander som en langt tøffere bil. Europas og Norges mest solgte ladbare hybrid ser både lavere og bredere ut enn før, og byr på like god innvendig plass som forgjengeren.
Ny front og hekk, LED kjøre- og markeringslys og nye lettmetallfelger er blant de mest synlige ytre forandringene.
Interiørmessig synes vi også utgående modell var et trivelig bekjentskap, med en meget bra førerplass. Den nye versjonen har fått et løft i materialvalg, setene er oppgradert med bedre sidestøtte, og midtkonsollen er hevet og har fått bedre finish.
Blant mange nyheter på utstyrssiden hører oppvarmet ratt og frontrute som kan varmes opp for å fjerne is raskere.
I følge fabrikken er det gjennomført en rekke større og mindre justeringer for å styrke bilens kjøreegenskaper og redusere innvendig støynivå, og man har forbedret kraftdistribusjonen mellom for- og bakhjul i 4WD-systemet.
Systemeffekten for hybrid-drivlinjen er 202 hk, og forbruket ved blandet kjøring oppgis nå til 0,18 l/mil mot tidligere 0,19. Dette er ikke helt enkelt å oppnå, med mindre man har fornuftige daglige kjørelengder – og har gode rutiner på lading fra støpsel. Selv da skal det godt gjøres å klare så lavt forbruk over litt tid.
Outlander PHEV har en teoretisk rekkevidde med ren elektrisk drift på 52 km. Energien kommer da fra et lithium-ion batteri på 12 kWt. Med elmotor foran og elmotor bak har man også da firehjulsdrift.
Batteriet lades under kjøring, og kan i tillegg lades på to måter når bilen står parkert – normallading og hurtiglading.
Ved normallading har man en ladetid på fem timer fra helt tomt til helt fullt batteri.
Alternativet er å kjøre innom en hurtigladestasjon. Her kan man fra tomt batteri få 80 prosent kapasitet på ca. en halv time. Man kan også bruke smarttelefon som fjernkontroll for å styre lading. Appen – som kan lastes ned gratis – kan dessuten vise batterinivå og gjenværende ladetid foruten en rekke andre funksjoner.
Selv om hybridsystemet stjeler litt plass, rommer bagasjerommet 463 liter som 5-seter. Legges baksetene ned, er tilgjengelig volum 1740 liter.
I fornyet utgave har Outlander PHEV mye avansert sikkerhetsutstyr, som eksempelvis radarstyrt cruise kontroll, frontkollisjonsvarsler med bremseassistanse og filskiftvarsling i tillegg til antispinn og stabilitetskontroll.
Nye Mitsubishi Outlander PHEV starter prismessig på 395 000 kroner, og dyrest er Instyle+ til 444 000. Da er også Roclford lydanlegg og skinnseter, samt oppvarmet frontrute, inkludert.