Det må bli T8 Twin Engine Polestar Engineered dersom man skal ha den helt optimale Volvo V60 i dag. Eller ultimate, ville kanskje noen heller mene… Hvilket uttrykk man enn velger, er dette en bil som imponerer stort. Med 405 hk og Polestarmodifisert understell, er dette den klart mest sportslige (og raskeste) fra den svært vellykte V60-serien.
Av Frank Williksen
Kjøper du en slik bil i dag, vil den som 2021-modell ha et litt justert navn: Volvo V60 Recharge Plug-in hybrid T8 AWD Polestar Engineered – puh! Snakk om modellnavn, men slik skal det altså være nå. For min kunne det rekke langt nok med V60 T8 Polestar…
En førerplass det er lett å forelske seg i. (Foto: Frank Williksen)
Veldig riktig
Jeg har flere ganger tidligere ment noe om at V60 er Volvos kanskje aller fineste modell i dag, alt tatt i betraktning. Selvfølgelig er dette et spørsmål om smak og behag, men for meg er denne bilen veldig riktig. Den har, uansett utgave, krefter nok. Den har den umiskjennelige Volvo-identiteten. Den har langt på vei like god innvendig plass som den større V90, men er med sine mer kompakte mål smidigere og mer letthåndterlig.
Nå er heller ikke V60 noen liten bil, langt derifra. Med lengde 4,76 m og bredde 1,85 m snakker vi om en rommelig stasjonsvogn. Høyden er 1,43 m, så bilen er definitivt lav. Den som liker å sitte høyt, og vil ha komfortabel inn- og utstigning, bør nok heller orientere seg mot SUV -modellene.
Bildene gir litt inntrykk av de gode innvendige plassforholdene i V60 ladbar hybrid. (Foto: Frank Williksen)
God plass
I volum leverer bilen et bagasjerom som svelger 529 liter, og som med nedfelte seter kan økes til 1.364 l. Prøvebilen var den sterkeste ladbare hybriden, men man har klart å unngå at plasskrevende hybridbatterier stjeler for mye av bagasjerommet. Under dørken er det imidlertid lite ekstra plass å hente – her huserer ladekabelen.
Plass nok er det uansett for de aller fleste, og skulle det bli trangt, kan bilen trekke tilhenger på 2.100 kg (med brems).
Bakseteplassen er god. Både bredde, høyde og beinplass er godt på høyde med konkurrentene.
V60 T8 AWD Polestar Engineered er en relativt tung bil. 1.969 kg står det i rubrikken for egenvekt, men hybridkonseptet betyr så klart en del ekstra vekt.
Praktisk og nyttig detalj, som hindrer mindre esker og andre kolli i å rutsje ukontrollert omkring i bagasjerommet. (Foto: Frank Williksen)
Ytelser
I Polestar-utgave har bilen en systemeffekt på 405 hk, med et maks dreiemoment på saftige 670 Nm. Leverandører er en 2,0 liter bensinmotor med 318 hk/430 Nm og en elmotor med 87 hk/240 Nm. Slikt blir det ytelser av: 0-100 km/t går på friske 4,9 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 250 km/t.
Det siste regner jeg med vil bli skiftet ut med noe mer moderate 180 km/t på kommende modeller. I alle fall om Volvos meldinger om hva som er toppfart nok blir fulgt opp. Det er den svenske sikkerhetstenkningen som slår igjennom her, og det er jo vanskelig å argumentere mot at 180 km/t er tilstrekkelig i lange baner. Det blir spådd at noen Volvo-kunder vil ryke på denne måten, men jeg tror at grepet også vil få sympati nok til å trekke også nye kunder til merket.
Også fra denne vinkelen synes jeg V60 har fått et veldig bra design. (Foto: Frank Williksen)
Hvis inspirasjonen kommer snikende…
Min kjøreopplevelse med den barske V60-varianten var udelt god. Veiegenskapene er forbilledlige, og gitt valg av rett kjøremodus byr bilen også på en glimrende komfort. Volvos suverene seter kombinert med et så gjennomført understell kan vanskelig bli feil! Legg så til en støyisolasjon som også holder god klasse, og forutsetningene for de virkelig lange uanstrengte turene er på plass.
En super 8-trinns automatgirkasse bidrar også til å krydre opplevelsen. Kommer inspirasjonen krypende, blir sport-modus et bra valg over den lange akselavstanden…
God el-kjørelengde
I god Volvo-tradisjon stiller bilen med en førerplass som kan måle seg med de beste på markedet. Førersetet (R-Design) er forbilledlig både i form og justeringsmuligheter, og støtter godt på alle de riktige stedene. Oversikten over instrumenter og infotainmentskjerm er meget bra, og vi snakker virkelig intuitivt navigasjonssystem og andre funksjoner. Skulle noe innvendes her, måtte det være at det nærmer seg et metningspunkt for skjermbetjening av forskjellige funksjoner. Kanskje går det bra å ty til noen knapper og brytere også?
I T8-versjon har V60 en elektrisk kjørelengde på 56 km, og fabrikken oppgir et strømforbruk på 1,78 kWh/mil. I praksis betyr dette at man – med god ladedisiplin – kan kjøre utslippsfritt i nærområdet og i bysentra. Gjennomsnittlig bensinforbruk oppgis til 0,18 l/mil. På lange turer tømmes hybridbatteriet relativt raskt. Da var det en positiv overraskelse at bensinforbruket stort sett ble liggende rundt 0,6 l/mil,
absolutt bra for en såpass tung og motorsterk bil.
Lading av hybridbatteriet krever fra knappe fire timer og oppover, avhengig av kapasitet på kursen.
Mye bra turterreng i Vest-Telemark! (Foto: Frank Williksen)
Alt er på plass!
Min testbil var – slik testbiler ofte er – særdeles godt utstyrt. Til dette hørte detaljer som f.eks. håndfri el-bakluke, Harman & Kardon PRO audio, LED hovedlys (signatur: Tors hammer), varme i baksete, parkeringsvarmer med timer, personlig innstilling på kjøremodus, navigasjon med sanntids trafikkinfo, avansert ryggekamera, el.styrt panorama glasstak, 20 tommers hjul (245/35 R20) og mye, mye mer.
Føy så til Volvos omfattende sikkerhetsutstyr – både aktivt og passivt, og bildet av en veldig komplett bil blir ganske så tydelig.
Også hos Volvo er det slik at kvalitet koster. Grunnpris for denne V60-modellen er 738.900 kroner, og medregnet alt ekstra utstyr, foliering, styling-sett og vinterhjul, ender prislappen på 885.349 kroner. Så får nå hver især vurdere om det er prisen verdt…
Kort om Volvo V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered:
Motor: Ladbar hybrid. Bensinmotor 2,0 liter turbo, 233 kW (318 hk), 430 Nm. El.motor 65 kW (88 hk), 240 Nm. Systemeffekt 308 kW (405 hk).
Drivverk: AWD. 8-trinns automatgirkasse, valgbare kjøremodus og full pakke av førerstøttesystemer.
Lengde x bredde x høyde: 4,76 x 1,85 x 1,43 m
Akselavstand: 2,87 m
Bagasjerom: 529 – 1.364 liter
Egenvekt: 1.969 kg
Tillatt totalvekt: 2.500
Tilhengervekt: 2.100 kg
Akselerasjon, 0-100 km/t: 4,9 sek.
Toppfart: 250 km/t
Rekkevidde, el-kjøring: 51 km
Hybridbatteri: 11,6 kWh
Ladetid hybridbatteri: Fra 3 timer (16 A).
Forbruk, strøm: 1,76 kW/mil
Bensinforbruk: 0,18 l/mil. Ved fossil kjøring (kun bensinmotor) noterte jeg et snitt ved blandet kjøring på ca. 0,6 l mil.
Pris: Prøvebil som beskrevet kr. 885.349,-. Startpris modell fra kr. 738.900,-.