Det skal ikke være lett å være bileier i Norge, og lettere blir det sannelig ikke som tiden går!
Er det ikke rart at den typen motor politikerne fra 2007 mente at vi alle burde kjøpe, dieselen, i dag skjelles ut som en miljøversting helst ingen bør ha noe med å gjøre?
Kjøreforbud er plutselig blitt et brennhet tema i store byer der luftkvaliteten tidvis er svært dårlig, og i Oslo – som nå styres etter innfallsmetoden – har man allerede vedtatt at slikt forbud kan innføres.
Det morsomme i Oslo er at man vedtar konsekvensutredning ETTER at vedtaket om dieselforbud er gjort; artig vri! Særlig fordi et eventuelt forbud ikke vil gjelde riksveiene gjennom Oslo på kryss og tvers, fordi politiet trekker på skuldrene og fraskriver seg mulighet til å prioritere ekstra kontroll av forbudet, og fordi kollektivtransportselskapene ikke har vært konsultert i forkant av vedtaket.
Kunne kanskje vært smart å ha litt mer å støtte seg på enn at ”det går sikkert bra”!
Det ekstra morsomme er at dieselmotoren, som politikerne i 2006/2007 altså sterkt animerte bilkjøpere til å velge, noe opptil 75-80 prosent gjorde på det meste, er langt renere nå enn den gang.
OG: politikerne visste nøyaktig like mye i 2006, eller for den saks skyld i 1990-årene, om de helseskadelige virkningene av NOx og NO2. Mange rapporter bekrefter dette. Men norske politikere var så blåøyd opptatt av å være verdensener på CO2-rensing at man altså faktisk mer og mindre ga blaffen i de lokalt helseskadelige utslippene. Ganske sterkt, når man ser på hvor stor CO2-innflytelse Norge har globalt…
Og når dieselmotoren nå legges for hat, skjer det samtidig med at den er blitt vesentlig renere utslippsmessig. I dagens Euro 6-motorer er de farlige NO2/NOx-utslippene redusert til nær en tiendedel av motorer før 2015/16!
Kjedelig situasjon, ikke minst for Oslo-folk – og andre storbyboere – som kjøpte seg ny dieselbil i 2013 eller 2014, og som nå må se i øynene risikoen for et langt høyere verditap enn man forutså da bilen ble kjøpt.