Politikernes store diesel-bløff

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

DSC_9888

Det skal ikke være lett å være bileier i Norge, og lettere blir det sannelig ikke som tiden går!

Er det ikke rart at den typen motor politikerne fra 2007 mente at vi alle burde kjøpe, dieselen, i dag skjelles ut som en miljøversting helst ingen bør ha noe med å gjøre?

Kjøreforbud er plutselig blitt et brennhet tema i store byer der luftkvaliteten tidvis er svært dårlig, og i Oslo – som nå styres etter innfallsmetoden – har man allerede vedtatt at slikt forbud kan innføres.

Det morsomme i Oslo er at man vedtar konsekvensutredning ETTER at vedtaket om dieselforbud er gjort; artig vri! Særlig fordi et eventuelt forbud ikke vil gjelde riksveiene gjennom Oslo på kryss og tvers, fordi politiet trekker på skuldrene og fraskriver seg mulighet til å prioritere ekstra kontroll av forbudet, og fordi kollektivtransportselskapene ikke har vært konsultert i forkant av vedtaket.

Kunne kanskje vært smart å ha litt mer å støtte seg på enn at ”det går sikkert bra”!

Det ekstra morsomme er at dieselmotoren, som politikerne i 2006/2007 altså sterkt animerte bilkjøpere til å velge, noe opptil 75-80 prosent gjorde på det meste, er langt renere nå enn den gang.

OG: politikerne visste nøyaktig like mye i 2006, eller for den saks skyld i 1990-årene, om de helseskadelige virkningene av NOx og NO2. Mange rapporter bekrefter dette. Men norske politikere var så blåøyd opptatt av å være verdensener på CO2-rensing at man altså faktisk mer og mindre ga blaffen i de lokalt helseskadelige utslippene. Ganske sterkt, når man ser på hvor stor CO2-innflytelse Norge har globalt…

Og når dieselmotoren nå legges for hat, skjer det samtidig med at den er blitt vesentlig renere utslippsmessig. I dagens Euro 6-motorer er de farlige NO2/NOx-utslippene redusert til nær en tiendedel av motorer før 2015/16!

Kjedelig situasjon, ikke minst for Oslo-folk – og andre storbyboere – som kjøpte seg ny dieselbil i 2013 eller 2014, og som nå må se i øynene risikoen for et langt høyere verditap enn man forutså da bilen ble kjøpt.

 

 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com