Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Politikernes store diesel-bløff

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

DSC_9888

Det skal ikke være lett å være bileier i Norge, og lettere blir det sannelig ikke som tiden går!

Er det ikke rart at den typen motor politikerne fra 2007 mente at vi alle burde kjøpe, dieselen, i dag skjelles ut som en miljøversting helst ingen bør ha noe med å gjøre?

Kjøreforbud er plutselig blitt et brennhet tema i store byer der luftkvaliteten tidvis er svært dårlig, og i Oslo – som nå styres etter innfallsmetoden – har man allerede vedtatt at slikt forbud kan innføres.

Det morsomme i Oslo er at man vedtar konsekvensutredning ETTER at vedtaket om dieselforbud er gjort; artig vri! Særlig fordi et eventuelt forbud ikke vil gjelde riksveiene gjennom Oslo på kryss og tvers, fordi politiet trekker på skuldrene og fraskriver seg mulighet til å prioritere ekstra kontroll av forbudet, og fordi kollektivtransportselskapene ikke har vært konsultert i forkant av vedtaket.

Kunne kanskje vært smart å ha litt mer å støtte seg på enn at ”det går sikkert bra”!

Det ekstra morsomme er at dieselmotoren, som politikerne i 2006/2007 altså sterkt animerte bilkjøpere til å velge, noe opptil 75-80 prosent gjorde på det meste, er langt renere nå enn den gang.

OG: politikerne visste nøyaktig like mye i 2006, eller for den saks skyld i 1990-årene, om de helseskadelige virkningene av NOx og NO2. Mange rapporter bekrefter dette. Men norske politikere var så blåøyd opptatt av å være verdensener på CO2-rensing at man altså faktisk mer og mindre ga blaffen i de lokalt helseskadelige utslippene. Ganske sterkt, når man ser på hvor stor CO2-innflytelse Norge har globalt…

Og når dieselmotoren nå legges for hat, skjer det samtidig med at den er blitt vesentlig renere utslippsmessig. I dagens Euro 6-motorer er de farlige NO2/NOx-utslippene redusert til nær en tiendedel av motorer før 2015/16!

Kjedelig situasjon, ikke minst for Oslo-folk – og andre storbyboere – som kjøpte seg ny dieselbil i 2013 eller 2014, og som nå må se i øynene risikoen for et langt høyere verditap enn man forutså da bilen ble kjøpt.

 

 

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com