Kia smir mens jernet er varmt. Mye tyder på at medvinden blusser opp litt ekstra når merket i august lanserer en helt ny hybrid; en crossover med priser som starter på 264 900 kroner.
Det er selvsagt økende hybridsalg Kia her vil ha sin del av, og med Niro ser det ut til at merket har et godt utgangspunkt. Niro er en modell som bør passe Norge veldig godt – god pris, SUV-likt design, godt utstyrt, og med hengervekt på opptil 1300 kg.
Forholdsvis lang akselavstand og god innvendig plass er også et argument til fordel for Niro. Størrelsesmessig ligger den mellom Sportage og cee’d, men innvendig plass i kupéen er like god som i Sportage.
Niro har en 1,6 liter bensinmotor, lithium-ion polymer batteripakke, 32 kW elektrisk motor og en sekstrinns dobbelclutch girkasse. Samlet ytelse er 141 hk. Batteripakken veier bare 33 kg, er plassert under baksetet og stjeler dermed ingen plass fra bagasjerommet på 427 liter.
Man kan velge mellom tre utstyrspakker: Classic, Active og Exclusive. Allerede fra innstegsmodellen er bilen godt utstyrt. Navigasjonssystemet i Niro tilbyr Kia Connected Services med oppdatert trafikkinformasjon, og Niro vil være den første modellen fra Kia som får Android Auto.
Niro har selvsagt alt som hører til av sikkerhetsutstyr og førerassistansesystemer i dag, som adaptiv Cruise Control, automatisk nødbremsesystem, Lane Assist, blindsonevarsel, varsling for kryssende trafikk ved rygging og trådløs mobillading.
Bilen er 4355 mm lang og 1805 mm bred. Høyden er 1535 mm, noe som betyr bekvem inn- og utstigning – og høy førerplass med god sikt.