Q 8 skal videreføre den elektriske suksessen

Audi SQ8 e-tron quattro
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

 

Audi Q8 e-tron tar vår satsing på elbiler et steg videre, forteller Norges Audi-direktør Elin Sinervo.Av Morten Løken Kværnstrøm

E-tron klatret raskt på salgslistene etter lanseringen i 2018. Med 9.227 solgte nybiler i 2020 toppet den listene for mest solgte modell det året.

Batteridrevne biler utgjør 97 prosent av salgsvolumet til Audi her til lands, og watthungeren til norske bilkjøper bare øker og øker. Med den nye toppmodellen av e-tron lanseres nytt navn: Q8.

Modellene som lanseres kalles Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron og SQ8 Sportback e-tron.

Navnebyttet er et signal om at Audi Q8 e-tron er toppmodellen i Audis e-tron-rekke. Med bredere grill, todimensjonale ringer og andre, nye designelementer markeres oppgraderingen visuelt.

20 modeller innen fem år

 – Med Audi Q8 e-tron består den elektriske porteføljen fra Audi nå av åtte modeller. Vi skal gjøre vårt for at det kun selges nullutslippsbiler i Norge innen 2025, og kommer til å ha 20 modeller i Audis portefølje i løpet av de neste fire årene, opplyser Sinervo i en pressemelding.

Større batterikpakker sørger for flere kjørte kilometer mellom ladingene. Audi Q8 e-trons oppgitte rekkevidde (WLTP) er inntil 532 km for Audi Q8 e-tron 55 Advanced. For Audi Q8 Sportback e-tron 55 Advanced inntil 548 km, og for Audi Q8 Sportback e-tron 55 S line inntil 551 km.

Batterikapasiteten for Q8 50 e-tron er 89 kWh (95 kWh brutto), mens den for Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron er 106 kWh (114 kWh brutto).

Frunken holder stand

Maksimal ladehastighet for Audi Q8 50 e-tron er 150 kW. For Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron er hastigheten 170 kW. Det største batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på en halvtime.

Audi Q8 e-tron kommer med Plug & Charge-funksjonalitet.

Q8 har en lengde på 4.915 meter, bredde på 1.937 meter og en høyde på henholdsvis 1.619 meter for Sportback og 1.633 meter for SUV-utgaven.

Akselavstand på 2.928 meter gir god plass i baksetet. Bagasjen rommer 569 liter for SUV og 528 liter for Sportback.

Frunken på 62 liter tomrom er med fra forrige generasjons e-tron.

Redusert luftmotstand og resirkulering

Nye Audi Q8 e-tron kommer med luftfjæring. Avstanden over bakken kan variere med hele 76 millimeter.

Elektronisk stabilitetskontroll letter manøvreringen, og gir raskere respons ved styring i krappe svinger.

Audi Q8 e-tron redusert luftmotstanden fra 0.26 til 0.24 cw for Q8 Sportback e-tron og fra 0.28 til 0.27 cw for Q8 e-tron.

Audi Q8 e-tron er sertifisert som karbonnøytral. Resirkulert materiale er benyttet i deler av bilens isolasjon, demping og interiør. Blant annet er det benyttet materiale laget av resirkulerte flasker i displayet.

Biler til våren

– Audi Q8 e-tron tar vår satsing på elbiler et steg videre. Nye detaljer innen både design og teknologi viser hvordan merket utvikler Audi-opplevelsen kompromissløst, sier Norges Audi-direktør Elin Sinervo.

Offisiell salgsstart av Audi Q8 e-tron er 14. november. De første bilene på norske veier forventes å komme til våren – og Q8 vil ha mer standardutstyr enn utgående generasjon.

Startpriser er 658.100 kr for Q8 e-tron 50 og 751.100 kr for Q8 e-tron 55. For SQ8 e-tron er startprisen 841.100 kr. Prisene er oppgitt uten frakt/klargjøring og før merverdiavgift og eventuelle avgifter.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com