Selv om bilen er liten, har Audi klart å få til et overraskende rommelig bagasjerom på 405 liter. Dette kan utvides til 1050 liter når bakseteryggene felles ned. Mot andre biler av sammenlignbar størrelse holder dette godt mål.
Lillebror i Audis Q-familie kjører nydelig, og byr på en komfort som i alle fall jeg satte pris på. Lite innvendig støy, og behagelig fjæringskomfort.
For den som ønsker seg en Audi, men synes andre modeller med fire ringer i grillen blir for kostbare, kan Q2 være en spennende inngangsbillett. Prisene her på berget starter litt under 300 000 kroner, og da får man bilen med en 1,0 liters bensinmotor med 116 hk. Velger man i tillegg 7-trinns S-tronic automatgirkasse øker dette til 315 500 kroner – og den som synes diesel med 116 hk er det beste valget, må, med samme automatgir, ut med 329 700 kroner.
Min erfaring er vel at det neppe vil rulle ut veldig mange Q2 som koster under 350 000 etter at ekstrautstyrslistene er blitt studert. For eksempel vet vi jo at mange vil ha Audis glitrende quattro firehjulsdrift, og den alene drar en del kroner.
Selv har jeg prøvd bilen med forhjulsdrift og med 1,4 liter bensinmotor med 150 hk. Da starter prisen på 357 700 kroner, men prøvebilen var ”loaded” med ekstrautstyr – og endte på nærmere 450 000. Det eneste jeg egentlig savnet, var et godt ryggekamera, ellers var det meste på plass.
Men du får en utmerket Audi Q2 for rundt 350 000, og bensinmotoren med 116 hk er også fullstendig tilstrekkelig for bilen. Selv opplevde jeg at 150 hk nesten blir litt overkill for en bil som denne – i alle fall for de fleste av oss i min aldersgruppe…
Og kjøreglede? Ja visst – Q2 gir den ekte Audi-følelsen fra første kilometer!